СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.7

Ключові слова:

синергетика, синергетичний підхід, професійна підготовка, якість вищої педагогічної освіти, вчитель початкових класів

Анотація

Метою наукової розвідки є концептуальне обґрунтування синергетичного підходу як методологічної домінанти у дослідженні проблеми забезпечення якості професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Акцентовано на потенціалі синергетики як універсальної аналітичної парадигми, здатної пояснити педагогічну реальність у її цілісності, багатовимірності, відкритості й здатності до самоорганізації, саморозвитку та адаптації в умовах динамічних соціокультурних трансформацій. Методологічну основу дослідження становить синергетична парадигма, що дозволяє здійснювати аналіз освітніх процесів крізь призму нелінійності, нестійкості та структурної самоорганізації. У процесі наукового пошуку застосовано міждисциплінарний підхід, використано системний, порівняльний та прогностичний аналіз наукових досліджень, узагальнено їх результати. Застосування синергетичного підходу дало змогу визначити механізми виникнення «точок біфуркації» в освітньому процесі та описати потенційні напрями розвитку підготовки педагогів у контексті забезпечення її якості.Наукова новизна дослідження полягає у тому, що обґрунтовано якість професійної підготовки фахівців у синергетичному вимірі, охарактеризовано «синергетичний ефект», що виражається у досягненні якісно нового рівня професійної компетентності педагогів, який виникає внаслідок самоорганізації та нелінійної взаємодії елементів освітнього середовища, а також виділено функції синергетичного підходу у дослідженні якості професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів.Проведене дослідження дало змогу сформулювати висновки про те, що якість професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів є динамічною процесуально-ціннісною категорією, яка відображає здатність освітньої системи до адаптивності, гнучкості й інноваційної саморегуляції. Синергетичний підхід формує підґрунтя для розроблення нових моделей педагогічної діяльності та управління освітнім процесом, орієнтованих на досягнення високого рівня професійної компетентності майбутнього вчителя.

Посилання

Вікторенко І. Л. Теоретичні і методичні засади формування інтеграційної компетентності вчителя початкових класів Нової української школи : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов’янськ, 2021. 629 с.

Вознюк О. В. Педагогічна синергетика : генеза, теорія і практика : монографія. Житомир, 2012. 708 с.

Гончарук О. В. Система підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації дозвіллєвої діяль- ності молодших школярів : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2021. 389 с.

Гречаник Н. І. Система формування культурологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи у професійній підготовці : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2021. 676 с.

Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії : монографія. Черкаси : Вид. від ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. 608 с.

Ковальчук В. А. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах варіативності освітньо-виховних систем : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2016. 514 с.

Кремень В. Педагогічна синергетика : понятійно-категоріальний синтез. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 3. С. 3–19.

Кремень В. Г. Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум. Київ : Грамота, 2007. 575 с.

Кучерявий О. Г. Якість педагогічної освіти України : тенденції і перспективи. Київ : Талком, 2019. 192 с.

Професійна педагогічна освіта : компетентнісний підхід : монографія / за ред. проф. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 412 с.

Словник іншомовних слів / уклад. С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. Київ : Наукова думка, 2000. 680 с.

Ткаченко Л. С. Синергетичний підхід у педагогіці : нова парадигма. Освіта та розвиток обдарованої осо- бистості. 2013. № 10 (17). С. 18−21.

Філософія освіти / за заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгома- нова, 2009. 329 с.

Фурсикова Т. В. Теоретичні і методичні засади розвитку професійної медіакультури майбутніх магістрів освіти : дис. … д-ра пед. наук. Кропивницький. 2020. 488 с.

Хижняк І. А. Теорія і практика підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування засобів електронної лінгвометодики в професійній діяльності : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Слов’янськ, 2017. 576 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

ІЛІЙЧУК, Л. (2025). СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 44–51. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.7

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА