PECULIARITIES OF ORGANIZING SELF-WORK OF FUTURE PRESCHOOL EDUCATORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.19

Keywords:

self-work, autonomy, professional competence, organization of self-work, student, higher education institution, future preschool teacher

Abstract

Self-work of students in higher pedagogical education constitutes an important structural component of the holistic system of professional training. Therefore, the study of the content, forms, and methods of its organization is a relevant issue.The purpose of the article is to identify the features of organizing self-work work of students majoring in Preschool Education at the Municipal Institution of Higher Education “Lutsk Pedagogical College” of the Volyn Regional Council.To achieve this goal, the following tasks were addressed: to clarify the content of self-work of students – future preschool teachers; to define the basic principles of organizing self-work of students majoring in Preschool Education; to analyze specific practical tasks for self-work of future preschool teachers. The research methods include analysis, synthesis, and generalization.The article specifies the essence of the concept of self-work of future preschool teachers as a crucial component of professional training, which is based on the individual’s ability for motivated and autonomous search of professional information, its comprehension, and the development of practical skills for applying it in pedagogical activity; as a means of individualizing learning and fostering the creative potential of future educators.The organization of self-work of future preschool teachers is considered as a complex and purposeful process of developing professional competence as the ability to independently and purposefully search for professional information, analyze it, and creatively apply it in pedagogical practice. The specific features of organizing self-work of students majoring in Preschool Education involve the necessity of adhering to the defined and analyzed principles of its organization.The principles of organizing self-work of future preschool teachers include: purposefulness and effectiveness, systematization and gradualness, problem-based and research orientation, practical and contextual orientation, individualization and differentiation (feasibility of tasks), reflexivity and metacognition, feedback and formative assessment, academic integrity and ethics, balance of individual and collective work.Further research is required to develop and substantiate the pedagogical conditions for enhancing independent work of students majoring in Preschool Education within higher education institutions.

References

Балюк Л., Брижата І. Самостійна робота як ресурсний резерв якості підготовки майбутніх педагогів до творчої професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 57. Том 1. С. 127-131.

Васиньова Н. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Педагогiка. 2022. Вип. 55. Том 1. С. 221-225.

Вітвицька С.С. Самостійна робота здобувачів вищої освіти – найвища форма професійного становлення й особистісного розвитку. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2023. Вип. 1 (112). С. 114-126.

Головко Л. О. Самостійна робота студентів: шлях до підвищення якості знань. URL: http://www.uk.x-pdf. ru/5mehanika/1595874-4-samostiyna-robota-studentiv-shlyah-pidvischennya-yakosti-znan-golovko-lidiya-olegivna metodist-bilocerkivskogo-medichnog.php (дата звернення: 25.09.2025).

Гула Л.В. Самостійна робота студентів в контексті сучасної вищої освіти. Збірник наукових праць «ΛΌГOΣ». 2019. Т. 3. С. 35-38.

Дубова Н., Люльченко В. Самостійна робота майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі як умова формування загальних та фахових компетентностей. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 2021. № 2. С. 36–43.

Зеленська О.П. Самостійна робота здобувачів вищої освіти як важлива складова організації навчального процесу у закладах вищої освіти. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 13(18). С. 173-182.

Левченко Ф.Г. Методичний супровід самоосвітньої підготовки педагога до формування ключових компетентностей учнів у закладах загальної середньої освіти. Педагогічний альманах. Збірник наукових праць. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. Випуск 49. С. 153-159.

Мармаза О. І. Самостійна робота як ефективний засіб професійного розвитку студента. Модернізація освітнього процесу в Інституті підвищення кваліфікації, перепідготовки : матеріали методолог. семінару / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди; за заг. ред. проф. Р. І. Черновол-Ткаченко. Харків : Щедра садиба плюс, 2016. С. 19-34.

Ткаченко Т. В., Шумська О. О. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти мистецьких спеціальностей. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 195. С.37-40.

Хом’як І. М. Самостійна робота в системі навчальної діяльності студентів. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2016. С. 90-95.

Харченко І. І. Самостійна робота студентів як засіб формування культури професійної комунікації фахівці Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 68. Т. 2. С. 216-219.

Published

2025-11-03

How to Cite

BUBІN А., BOYARCHUK С., DURMANENKO Є., & TSYPLIUK А. (2025). PECULIARITIES OF ORGANIZING SELF-WORK OF FUTURE PRESCHOOL EDUCATORS. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 136–143. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.19

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION