ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ

Автор(и)

  • Алла БУБІН Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-7670-1263
  • Світлана БОЯРЧУК Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-9109-8207
  • Євгенія ДУРМАНЕНКО Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-1993-5028
  • Аліна ЦИПЛЮК Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-1307-8005

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.19

Ключові слова:

самостійна робота, самостійність, професійна компетентність, організація самостійної роботи, здобувач освіти, заклад вищої освіти, майбутній вихователь

Анотація

Самостійна робота здобувачів вищої педагогічної освіти є важливим структурним компонентом цілісної системи професійної підготовки. А відтак важливими й актуальними є питання дослідження змісту, форм і методів її організації.Метою статті є визначення особливостей організації самостійної роботи здобувачів освіти спеціальності Дошкільна освіта в Комунальному закладі вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради. Для досягнення поставленої мети вирішено наступні завдання: 1) уточнення змісту самостійної роботи студентів – майбутніх вихователів; 2) визначення основних принципів організації самостійної роботи здобувачів освіти спеціальності Дошкільна освіта; 3) аналіз конкретних практичних завдань для самостійної роботи майбутніх вихователів. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення. У статті уточнено сутність поняття самостійної роботи майбутнього вихователя як важливого компонента професійної підготовки, в основі якого лежить самостійність особистості як здатність до вмотивованого самостійного пошуку професійної інформації, її осмислення та формування практичних умінь використання у педагогічній діяльності; як засобу індивідуалізації навчання та розвитку творчого потенціалу майбутнього вихователя.Організацію самостійної роботи майбутнього вихователя розглядаємо як складний цілеспрямований процес формування професійної компетентності як здатності вмотивовано самостійно шукати професійну інформацію, її аналізувати та творчо використовувати у педагогічній діяльності. Особливостями організації самостійної роботи здобувачів освіти спеціальності Дошкільна освіта є необхідність дотримання визначених і проаналізованих принципів її організації.Принципами організації самостійної роботи майбутніх вихователів визначено: цілеспрямованість та результативність, системність і поетапність, проблемність і дослідницька спрямованість, практична та контекстна спрямованість, індивідуалізація й диференціація (посильність) її завдань, принцип рефлексивності та метакогніції, зворотний зв’язок і формувальне оцінювання, академічна доброчесність і етика, баланс індивідуальної та колективної роботи.Подальшого дослідження потребує розробка та обґрунтування педагогічних умов активізації самостійної роботи здобувачів освіти спеціальності Дошкільна освіта в умовах ЗВО.

Посилання

Балюк Л., Брижата І. Самостійна робота як ресурсний резерв якості підготовки майбутніх педагогів до творчої професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 57. Том 1. С. 127-131.

Васиньова Н. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Педагогiка. 2022. Вип. 55. Том 1. С. 221-225.

Вітвицька С.С. Самостійна робота здобувачів вищої освіти – найвища форма професійного становлення й особистісного розвитку. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2023. Вип. 1 (112). С. 114-126.

Головко Л. О. Самостійна робота студентів: шлях до підвищення якості знань. URL: http://www.uk.x-pdf. ru/5mehanika/1595874-4-samostiyna-robota-studentiv-shlyah-pidvischennya-yakosti-znan-golovko-lidiya-olegivna metodist-bilocerkivskogo-medichnog.php (дата звернення: 25.09.2025).

Гула Л.В. Самостійна робота студентів в контексті сучасної вищої освіти. Збірник наукових праць «ΛΌГOΣ». 2019. Т. 3. С. 35-38.

Дубова Н., Люльченко В. Самостійна робота майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі як умова формування загальних та фахових компетентностей. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 2021. № 2. С. 36–43.

Зеленська О.П. Самостійна робота здобувачів вищої освіти як важлива складова організації навчального процесу у закладах вищої освіти. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 13(18). С. 173-182.

Левченко Ф.Г. Методичний супровід самоосвітньої підготовки педагога до формування ключових компетентностей учнів у закладах загальної середньої освіти. Педагогічний альманах. Збірник наукових праць. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. Випуск 49. С. 153-159.

Мармаза О. І. Самостійна робота як ефективний засіб професійного розвитку студента. Модернізація освітнього процесу в Інституті підвищення кваліфікації, перепідготовки : матеріали методолог. семінару / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди; за заг. ред. проф. Р. І. Черновол-Ткаченко. Харків : Щедра садиба плюс, 2016. С. 19-34.

Ткаченко Т. В., Шумська О. О. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти мистецьких спеціальностей. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 195. С.37-40.

Хом’як І. М. Самостійна робота в системі навчальної діяльності студентів. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2016. С. 90-95.

Харченко І. І. Самостійна робота студентів як засіб формування культури професійної комунікації фахівці Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 68. Т. 2. С. 216-219.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

БУБІН, А., БОЯРЧУК, С., ДУРМАНЕНКО, Є., & ЦИПЛЮК, А. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 136–143. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА