CRITERIA AND INDICATORS OF FORMATION OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL ENTREPRENEURSHIP OF PRIMARY SCHOOL TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.8

Keywords:

professional and pedagogical entrepreneurship, criteria, indicators, primary school teacher, professional competence

Abstract

The article considers aspects of the formation of professional and pedagogical entrepreneurship of primary school teachers on the basis of determining the criteria and indicators that determine it. A definitive analysis of scientific research on the definition of criteria and indicators in pedagogical research, as well as identified the characteristics that they must meet. Determining the criteria and indicators of the formation of professional and pedagogical entrepreneurship of primary school teachers is one of the main tasks of the study, because in its absence it becomes impossible to diagnose the level of its formation. In determining the criteria and indicators of the formation of professional and pedagogical entrepreneurship of primary school teachers, it is necessary to take into account the integrative nature of the relationship of invariants of their professional competence, which provides a comprehensive approach to its evaluation. Based on the analysis of scientific and pedagogical literature, application of personality-activity approach with observance of conditions of objectivity, adequacy, validity, complexity and integrativity, and also taking into account informatization of educational environment, we have defined the following criteria: motivational, activity, cognitive, personality-reflective, evaluative, value-oriented, professional-cognitive, functionalcompetence, information-integrative. The evaluation criteria defined by us in the study are specified by indicators that allow to more accurately characterize the levels of formation of professional and pedagogical entrepreneurship of primary school teachers. The prospect of further scientific research is the selection and development of appropriate diagnostic tools. Also in the system of developed criteria and indicators it is advisable to set a minimum (threshold) value at which their formation and maximum value can be stated, as well as to talk about the high probability of using established professional pedagogical entrepreneurship in the process of professional development and self-realization.

References

Гіжевський В.К., Головченко В.В., Ковальський В.С. Популярна юридична енциклопедія. Київ : Юрінком Інтер, 2002. 528 с.

Галімов А.В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників до виховної роботи з особливим складом : монографія. Хмельницький, 2004. 376 с.

Гора Н.В. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх товарознавців. Молодий вчений. Педагогічні науки. 2018. № 6(58). С. 134–137.

Корнілова А. Ключові кваліфікації компетентності особистості у вищих навчальних закладах Німеччини. Шлях освіти. 2005. № 3. С. 18–22.

Максимова О.О. Методичні засади підготовки майбутніх вихователів ДНЗ до створення ситуації успіху в ігровій діяльності дітей. Митець – культура – виміри часу. Міжнародні наукові читання 2017 в Музеї Бориса Лятошинського в Житомирі: зб. Статей. Житомир : Вид. О.О. Євнок, 2017. С. 246–255.

Новиков А.М. Методология образования. Москва : «Эгвес», 2006. 488 с.

Семенова А.В. Парадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів : монографія. Одеса : Юридична література, 2009. 504 с.

Семенюк О. Ціннісна орієнтація як основа формування професійної компетентності. URL: http://apau.org.ua /2016/03/16/professyonalnaya-competence/ (дата звернення: 10.12.2021).

Тернопільська В., Дерев’янко О. Визначення критеріїв сформованості професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2012. № 31. С. 264–226.

Яременко В.В., Сліпушко О.М. Новий тлумачний словник української мови. Київ : Аконіт, 2001. Т. 2. 911 с.

Published

2022-02-14

How to Cite

КІНАХ, Н. (2022). CRITERIA AND INDICATORS OF FORMATION OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL ENTREPRENEURSHIP OF PRIMARY SCHOOL TEACHER. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 46–52. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.8

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION