FORMATION AND DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL CREATIVITY OF THE TEACHER BY MEANS OF SELF-DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.14

Keywords:

creativity, pedagogical creativity, self-development, educator, preschool education institution

Abstract

This article analyzes psychological and pedagogical literature on the formation and development of pedagogical creativity of the teacher by means of self-development. The essence of “pedagogical creativity”, “creative activity”, “selfdevelopment” is revealed. The basic conditions for the formation of pedagogical creativity by means of self-development are characterized. The important qualities of the creative personality are substantiated. The relevance of the research is substantiated by the identification of the opposition between: the society’s demand for original and highly effective approaches of a teacher to educational tasks and the high level of administration in the system of pre-school education; the current requests for creativity of pedagogical activities and strict regulation of their activities in the educational space of the modern pre-school education institution; the need to develop the creative potential of the child and subject-objective style of pedagogical interaction. Pedagogical creativity is represented as a teacher’s search for new solutions in setting new tasks, using non-standard methods of activity, being able to anticipate and optimally solve original problematic situations that arise in the educator’s work. Today’s pre-school education requires a teacher who is ready to work under the conditions of innovative changes in education, to develop new ideas on how to organize the pedagogical process, to initiate and implement creative projects, demonstrate creative skills, create an educational environment that would be comfortable for the child, contribute to the disclosure of their potentialities of development, and foster a creative personality. We are talking about a researcher with a new pedagogical mindset, a creative practitioner, humanist and optimist by conviction, who sees preschool childhood in all its uniqueness, and preschool education institution in the diversity of creative approaches to the education of children. Such an educator is able to find new resources in working with children, develop effective forms, ways of communication and interaction with them. The result of the teacher's creativity is the growth of his/her professional mastery and personal self-development, stimulation of students’ creative initiative and their cognitive activity.

References

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. В.Т. Бусел. Київ : Перун, 2009. 1736 с.

Вітвицька С.С. Теоретичні і методичні засади педагогічної підготовки магістрів в умовах ступеневої освіти : монографія. Житомир : «Полісся», 2015. 416 с.

Вітвицька С.С. Формування та розвиток педагогічної майстерності вчителя засобами самовиховання. Формування та розвиток педагогічної майстерності й творчого потенціалу вчителя як домінантних складових педагогічної дії: теорія і практика : збірник наукових статей / за заг. ред. Л.В. Корінної. Житомир. 2017. С. 22–37.

Гузій І.В. Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти : монографія. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. 243 с.

Косенко Ю.М. Педагогічна творчість вихователя дошкільного навчального закладу: основні напрями прояву. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : «Педагогічні науки». Бердянськ : БДПУ. 2017. Вип. 2. С. 244–251.

Костенко М.А. Педагогічні умови професійно-творчого саморозвитку майбутнього вчителя : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2004. 20 с.

Листопад О.А. Теоретико-методичні засади формування професійно-творчого потенціалу майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2016. 529 с.

Макаренко А.С. О воспитании. Москва : Издательство политич. литературы, 1990. 415 с.

Міхеєва О.І., Чубкова О.В. Творчість вихователя сучасного дошкільного закладу як фактор оптимізації педагогічної діяльності. Young Scientist. 2019. № 10.1 (74.1). С. 73–76.

Педагогічна майстерність учителя : навчальний посібник / за ред. проф. В.М. Гриньової, С.Т. Золотухіної. Вид. 2-е, випр. і доп. Харків : «ОВС», 2006. 224 с.

Педагогічна майстерність : підручник / І.А. Зязюн та ін. Київ : Вища школа, 2008. 376 с.

Пилипчук В.В. Розвиток педагогічної майстерності вчителя в предметних методиках навчання. Київ, 2007.

Сухомлинський В.О. Сто порад учителю: вибрані твори : в 5 т. Київ : Радянська школа, 1966. Т. 2.

Тищук Л.І. Творчість як умова особистого розвитку і підвищення рівня професійної майстерності педагога. Обдарована дитина. 2008. № 6. С. 19–25.

Ушинський К.Д. Людина, як предмет виховання: вибрані педагогічні твори : в 2-х т. Київ : Радянська школа, 1983. Т. 1.

Федорович А. Творчість вихователя як чинник ефективності навчально-виховного процесу в дошкільному навчальному закладі. Молодь і ринок. 2016. № 10. С. 128–129.

Published

2022-04-13

How to Cite

КУРЧАТОВА, А. (2022). FORMATION AND DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL CREATIVITY OF THE TEACHER BY MEANS OF SELF-DEVELOPMENT. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 85–91. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.14

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION