SPECIFICS OF LANGUAGE MATERIAL SELECTION FOR TEACHING ENGLISH ACADEMIC WRITING TO PHD STUDENTS IN LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.25

Keywords:

English academic writing, selection of educational material, PhD students in law, principles and criteria for selection of lexical and grammatical material

Abstract

The article deals with the specifics of language material selection for teaching English academic writing to PhD students in law. The purpose of the article is to determine the criteria for the selection of lexical and grammatical materials for teaching English academic writing to PhD students in law. Based on the analysis of scientific sources on the selection of educational material, the author identifies a number of principles that the selection of lexical and grammatical materials for teaching English academic writing to PhD students in law should be based on. They include the principle of necessity and completeness, the principle of affordability and accessibility, the principle of usability and prevalence, the principle of pragmatism and professional efficiency, and the principle of authenticity. The defined principles of teaching English academic writing to PhD students in law are key guidelines in the selection of lexical and grammatical material, the purpose of which is their implementation. The author determines lexical units and grammatical structures as units of selection for the production of English academic writing. The author also proves that the success of material selection is determined by certain criteria. It is substantiated that the selection of grammatical material for teaching English academic writing to PhD students in law should be based on the following criteria, namely stability, exemplary and stylistic normality. For the selection of lexical material in the article the following criteria are defined as effective: the criterion of communicative value, the criterion of professional orientation, the criterion of word-forming ability. The article states that the aspects considered in this paper can serve as a basis for the development of a system of exercises and tasks for teaching English academic writing to PhD students in law.

References

Білоус С.В. Навчання майбутніх філологів англійського усного монологічного персуазивного мовлення : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 ; КНУ імені Т. Шевченка. Київ, 2017. 228 с.

Бірецька Л.С. Критерії відбору навчального матеріалу для формування англомовної лексичної компетентності майбутніх лікарів у процесі професійно орієнтованого читання. Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ. Серія «Філологія. Педагогіка. Психологія». 2013. Вип. 27. С. 232–238.

Бондар Л.В. Вимоги до навчального матеріалу для формування компетентності у франкомовному говорінні у майбутніх фахівців із інформаційних технологій. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Педагогічні та історичні науки. 2013. Вип. 112. C. 22–29.

Вавіліна С.Г. Принципи і критерії добору текстів для навчання майбутніх журналістів професійно орієнтованого читання. Вісник КНЛУ. Серія: Педагогіка та психологія. 2012. Вип. 21. С. 109–118.

Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика : учебное пособие для студентов. 3-е изд., стер. Москва : Издательский центр «Академия», 2006. 336 с.

Дзіман Г.М. Формування у майбутніх військових фахівців із інформаційних технологій англомовної компетентності в академічному письмі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2020. 270 c.

Дружченко Т.П. Методика диференційованого навчання англійського усного монологічного мовлення майбутніх юристів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2018. 269 с.

Заярна І.С. Методика дистанційного навчання англійського аргументативного писемного мовлення майбутніх правознавців : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2019. 234 с.

Котловський А.М. Формування англомовної лексико-граматичної компетентності в говорінні майбутніх економістів у процесі самостійної роботи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Тернопіль, 2017. 253 с.

Патієвич О.В. Методика навчання стилістичної унормованості наукового писемного англійського мовлення майбутніх фізиків в умовах магістратури : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2015. 276 c.

Програма навчальної дисципліни «Академічне письмо англійською мовою» для підготовки здобувачів наукового ступеня доктора філософії в галузі права / Т.А. Трубчанінова та ін. Вісник КНЛУ. Серія «Педагогіка та психологія». 2020. Вип. 33. C. 131–139. URL: file:///C:/Users/%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%B3/Downloads/221698-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-501537-1-10-20201228.pdf.

Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика : учебное пособие. Москва : Филоматис, 2006. 480 с.

Щукіна Е.І. Навчання академічного письма англійською мовою. 2020. URL: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/34114/smkmo_20_48.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Prathap T.S., Ali M.A., Kamraju M. How to write an academic research paper. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research. 2019. Vol. 6. Issue 4. P. 488–493.

Trubchaninova T., Zaiarna I., Zhyhadlo O. Introduction to Academic Writing: Reference and Practice for PhD Students in Law. Вступ до академічного письма : навчальний посібник для здобувачів наукового ступеня доктора філософії в галузі права. Видавничий дім «Гельветика», 2020. 88 c.

Zaiarna I. E-Teaching English Argumentative Writing to Prospective Legal Professionals: Theory and Practice : monograph. Lviv-Torun : Liha-Pres, 2020. 264 p. URL: http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/121/1400/3109-1.

Published

2022-04-14

How to Cite

ЗАЯРНА, І. (2022). SPECIFICS OF LANGUAGE MATERIAL SELECTION FOR TEACHING ENGLISH ACADEMIC WRITING TO PHD STUDENTS IN LAW. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 158–163. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.25

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL EDUCATION