ASSESSMENT OF THE QUALITY OF PRESCHOOL EDUCATION AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.3Keywords:
preschool education, preschool education institution, educator, quality, quality assessment, professional trainingAbstract
The main criteria for the effectiveness of preschool education are indicators of personal growth of the child: the more adequate, effective and diverse the child solves the available age educational and life problems, the higher the evaluation of teachers and preschool in general. The quality of preschool education is characterized within a specific institution of preschool education, namely: the formation of the development environment, the selection of qualified personnel and improving their professional skills, the organization of the educational process. The main requirement in addressing the availability of preschool education is the harmonization of quality standards of education with the standards of conditions for its achievement. Preschool education realizes the human right to receive such education that would correspond to the abilities, interests, inclinations of the child and would take care of its maximum development. Access to quality preschool education is not only a democratic feature of society, but also a highly professional feature of every teacher. The purpose of the article is to analyze the specifics of training future educators and further impact on the quality of preschool education. The main tasks are to create appropriate conditions for children to receive quality preschool education, ensure the effectiveness of personality-oriented educational system, implementation of the principles of democratization, humanization and individualization, integrative pedagogical process in preschool education.
References
Вимірювання в освіті / За редакцією О.В. Авраменко. Кіровоград, 2011. 360 с.
Горішній З.А. Сформувати потребу активної діяльності. Прогнозування ефективності навчально-виховного процесу. Управління освітою, 2007. № 3. С. 14–21.
Грама Н.Г. Теоретико-методичні засади фахової підготовки педагога-вихователя дошкільного закладу до економічного виховання дітей : автореф. дис... д-ра пед. наук : 13.00.04. Харків, 2004. 45 с.
Денисенко А.О. Організація моніторингу виховної системи вищих педагогічних навчальних закладів : дис…канд. пед. наук : 13.00.01/ Харків. нац. пед. ун-т імені Г.С. Сковороди. Харків, 2008. 220 с.
Дурманенко О.Л. Педагогічні умови моніторингу організації виховної роботи у вищих навчальних закладах: дис… канд. пед. наук: 13.00.07 / Уманський держ. пед. університет імені Павла Тичини. Умань, 2014. 263 с.
Крутій К.Л. Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному закладі : монографія. Запоріжжя, 2006. 172 с.
Крутій К.Л. Проблеми запровадження моніторингу дошкільної освіти та шляхи їх вирішення. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 2 (2). 2015. С. 67−70.
Підготовка вихователя до розвитку особистості дитини в дошкільному віці : монографія. Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, З.Н. Борисова / за заг. ред. І.І. Загарницької. Київ, 2009. 310 с.
Розвиток особистості дитини дошкільного віку в різних видах діяльності: монографія / за заг. ред А.М. Богуш. Одеса, 2013. С. 197–224.
Семенов О.С. Освітнє середовище позашкільного навчального закладу як чинник формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника. Освітній простір України. 2016. Вип. 6. С. 127–135.