PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS ON THE BASIS OF INTERDISCIPLINARY APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.3

Keywords:

applicants for higher education, future educators of preschool education institutions, professional training, interdisciplinary approach.

Abstract

The article reveals the content and structure of training future educators on the basis of interdisciplinary approach. It was found that the essence of the concept of «professional training» is a system of organizational and pedagogical measures that ensure the formation of professional orientation, system of knowledge, skills, abilities and professional readiness, which is defined as the subjective state of self-esteem. capable and prepared to carry out certain professional activities and seeks to perform it. It is determined that in modern pedagogical theory and practice the principles of integration are key in the development of specific ways to improve the educational process. It is established that the interdisciplinary approach explains the relationship of all components of the educational process. An attempt has been made to substantiate the principles of interdisciplinary approach, which are leading in the development of goal setting, determining the content of education, its forms and methods at a particular stage of social development. It is generalized that the interdisciplinary approach in the formation of professional competence of future educators allows to integrate and differentiate the content of education by grouping problem modules from different blocks of disciplines, and shifts the emphasis in the teacher towards personality-oriented learning; informatization and computerization of professional training; introduction of test forms of control over the quality of knowledge. In particular, it is substantiated that under such conditions there is a strengthening of the methodological training of future educators by filling each block of disciplines with professionalpedagogical, value-semantic and philosophical content. It is established that the implementation of various pedagogical factors of positive influence on the process of forming professional / professional competence of future preschool teachers, allowed to specify the pedagogical conditions of professional training of future educators of preschool education on the basis of interdisciplinary approach: immersion of future educators in professional and motivational environment; promoting the targeted integration of future educators' knowledge of normative disciplines and combining new ways of working; implementation of interdisciplinary varied professionally oriented tasks in the professional training of future educators; intensification of competency-oriented self-educational activities of applicants for higher education.

References

Аніщук А. М. Підготовка майбутніх вихователів до здійснення соціалізації дошкільника. Наукові записки. Сер.: «Психолого-педагогічні науки». 2009. Вип. 6 (2). С. 231–234.

Балаєва К. С. Підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до застосування інноваційних технологій у професійній діяльності: монографія. Чернівці: Місто, 2018. 296 с.

Борин Г. В. Міждисциплінарна інтеграція як засіб підготовки майбутніх фахівців. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2011. Вип. 59. С. 43–46.

Волкова Н. П. Педагогіка: навч. посіб. 2-ге вид., доп. Київ: Академвидав, 2007. 615 с.

Гаврилюк С. М. Аксіологічний підхід до розвитку педагогічної творчості у професійній підготовці майбутніх вихователів. Витоки педагогічної майстерності. Сер.: «Педагогічні науки». 2015. Вип. 15. С. 81–88.

Гладуш В. А., Лисенко Г. І. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія: навч.посіб. Д., 2014. 416 с.

Доманюк О. М. Підготовка майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до виховання зростаючої особистості в умовах особистісно орієнтованої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 60. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. С. 136–139.

Духаева Л. Д. Развитие у учителей культуры концептуализации профессионального опыта в школе как самообучающейся организации: автореф. дис. … канд. пед. наук / Чеченский госуд. ун-тет. Грозный, 2019. 26 с.

Залізняк А. М. Підготовка майбутніх вихователів до роботи з батьками з морального виховання дітей старшого дошкільного віку: автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.04 / Ін-т вищ. освіти АПН України. К., 2009. 20 с.

Іщенко Л. В. Організаційно-педагогічні умови підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти до розвитку творчого потенціалу дітей 5-6 років. Науковий вісник Ужгородського університету Сер.: «Педагогіка. Соціальна робота». 2018. Вип. 1 (42). 2018. С. 82–87.

Карнаух Л. Особливості соціалізації дітей дошкільного віку в умовах сучасного соціального середовища. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2012. Вип. 40. С. 110–114.

Коновальчук І. І. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти на засадах компетентнісного підходу: теоретичний аналіз. Науковий вісник Чернівецького університету. Сер.: Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 764. С. 65–72.

Кошель В. М., Лемешко М. С. Педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів до навчання рухових дій дітей дошкільного віку: навч.-метод. посібн. для студ. спец. «Дошкільна освіта», працівників закладів дошкільної освіти та батьків. Чернігів: ФОП Баликіна О. В., 2018. 144 с.

Ляпунова В. А. Підготовка вихователів до формування толерантності у дітей дошкільного віку: монографія. Мелітополь: Видавництво МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2016. 364 с.

Падалка О. Формування педагогічних цінностей майбутніх вихователів у процесі позааудиторної роботи. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2017. Вип. 1-2. С. 71–74.

Підлипняк І. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2013. Вип. 44. С. 28–34.

Про затвердження Галузевої концепції розвитку неперервної педагогічної освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 14.08.2013 № 1176. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/36816/417 (дата звернення 10.04.2022 р.).

Стандарт вищої освіти України за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / під. кер. А. М. Богуш. Київ, 2019. 20 с. URL: https:// mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-225osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/11/22/2019-11-22-012doshkilna-B.pdf (дата звернення: 13.04.2022 р.).

Танько Т. П. Теорія та практика музично-педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів у педагогічних університетах: автореф. дис… доктора пед. наук: 13.00.04 / Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2004. 44 с.

Чаговець А. Сучасна професійна підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Теоретичний аспект. Обрії. 2015. Вип. 1. С. 99–102.

Published

2022-06-10

How to Cite

ДУКА, Т. (2022). PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS ON THE BASIS OF INTERDISCIPLINARY APPROACH. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 16–23. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.3

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION