VARIABLE MANAGEMENT OF THE PROCESS OF FORMING A HEALTHY LIFESTYLE OF STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.11

Keywords:

Ukrainian national elite, patriotic education, systematic nature of the educational process, educational ideal, moral and volitional qualities of students.

Abstract

The article describes the relationship between the sides of patriotic education: moral-political, psychological, physical, military-technical preparation for the defense of the Motherland in modern conditions, identifying the role and place of the family, educational institutions and funds. The trend of increasing interest in folk pedagogy with a rich age-related upbringing experience is analyzed, because the ideas of patriotism, sung in folklore, in heroic folk traditions, past events, constitute the educational potential in patriotic education. It is noted that patriotic education is the formation of the most important spiritual, moral, cultural and historical values, reflecting the specifics of the formation and development of society and the state, national identity, lifestyle, worldview and fate of Ukraine, which are based on boundless love and devotion to their Motherland, pride in belonging to the people and their deeds, respect for national shrines and symbols, readiness for worthy and selfless service to society and the state. Analyzed and proved the key points that contain a number of pedagogical elements of the formation of patriotic feelings of students. It is noted that patriotic education is aimed at the formation and development of a person with the qualities of a citizen and a patriot, able to successfully fulfill his civic duty in peacetime and wartime. It was found that it is closely related to other areas of education, it is part of a holistic educational process in educational institutions in the Defense of the Fatherland classes, the study of which contributes to the formation of a personality with civil, moral, psychological and moral qualities necessary to protect the Fatherland, respect for the spiritual heritage, history and culture of their homeland, love for work and society, honesty, truthfulness. It is proved that a purposeful organized process of formation of patriotic feelings in the classes of the defense of the Fatherland allows the student to deeply master the works of national culture, the history of his native land, build a hierarchy of cultural values, determine his priorities, guided by the ideas of patriotism.

References

В. Явір. Патріотизм. Політична енциклопедія. посіб. Kиїв: Парламентське видавництво, 2011. 546 с.

Ванеев О. Н. Патриотическое воспитание: возможности муниципальной политики. Право и образование. 2010. № 2. с. 83-92.

Волошина Н. Порівняльний аналіз понять “патріотизм” і “націоналізм” в Україні. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. 2015. № 4. С. 122 – 129.

Грушевський М. С. Нарис історії Київської землі від смерті Ярослава до кінця ХІV сторіччя. Kиїв:: Наукова думка, 1991. 560 с.

Дубогай О. Д., Пангелов Б. П., Фролова Н. О., Горбенко М. І. Інтеграція пізнавальної діяльності в системі навчання і виховання школярів. Київ: Оріяни, 2001. 152 с.

Коменский Я. Cочинения. Kиїв : Наука, 2007. 480 с.

Єдинак Г. А., Зубаль М. В., Мисів В. М. Соматотипи і розвиток фізичних якостей дітей: монографія. Кам’янець-Подільський: ППВидавництво «Оіюм»», 2011. 280 с.

Савицька О.В. Етнопсихологія: навч. посіб. Kиїв : Каравела, 2011. 264 с.

Полисаєв О. Імперські міфологеми у сучасному українському суспільстві : перспективи подолання.Філософські обрії. 2007. № 18. 738 с.

Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори : в 2-х т. Kиїв : Школа, 2013. 488 с.

Published

2022-06-10

How to Cite

ЛЕВИЦЬКИЙ, О., & КУРЧАБА, О. (2022). VARIABLE MANAGEMENT OF THE PROCESS OF FORMING A HEALTHY LIFESTYLE OF STUDENTS. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 79–84. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.11

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION