MODERN PRINCIPLES OF TEACHINGTHE UKRAINIAN LANGUAGE IN SCHOOLS TEACHING IN THE LANGUAGES OF NATIONAL MINORITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.20

Keywords:

national minorities, Ukrainian as a state language, schools with teaching in the languages of national minorities, competent approach, communicative competencies, bilingual teachers, educational materials in the state language.

Abstract

The article reveals the peculiarities of Ukrainian language learning as a state. And the focus is that Ukrainian in schools with the languages of national minorities needs to be studied using a competent approach to the resistance to the knowledge of students from different languages through a composite method of analysis, using a specially designed dictatorship tool and the appropriate method. Teachers in schools like this have to speak national minorities and Ukrainian, to ensure the proper language development of schools and their high level of communication skills for successful communication in different life situations as in the nearest environment, so and within Ukraine in any region. The purpose of the publication is to identify effective organizational and pedagogical principles of studying the Ukrainian language as the state language and substantiate the ways of their practical implementation in educational institutions with instruction in the languages of national minorities. The prospects for further study are to develop modern methods and technologies for teaching Ukrainian as a state language, generalizing and reflecting advanced practical experience in this field, the preparation of appropriate scientific and methodological recommendations for teachers of educational establishments with learning the languages of national minorities.

References

«Про застосування державної мови в освітньому процесі» Лист МОН від 17.09.2019 р. Режим доступу: http://ru.osvita.ua/legislation/other/65639/.

Барань Є.Б. Шляхи покращення володіння державною мовою угорськомовних учнів шкіл Закарпаття. Вища школа і ринок праці: модернізація, інтернаціоналізація: збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, 19-21 жовтня 2016 р., Мукачево: видавництво МДУ, 2016, С. 13-14.

Берегсасі А.-Черничко С. Українська мова у школах з угорською мовою навчання у соціолінгвістичному аспекті. Українознавство. 2005, № 4. С. 82-86.

Бєляєв О., Пашківська Н. Взаємозв’язок у викладанні української і російської мов. Українська мова та література в школі. 1975, № 10.

Криган С. Поетапні зміни у викладанні української мови узакладах загальної середньої освіти з вивчення мов національних меншин. Навчання української мови та мов національних меншин учнів закладів загальної середньої освіти в контексті компетентнісного підходу: збірник тез Всеукраїнської наукової конференції, Київ, 21 квітня 2021 р. / за наук. ред. д. пед. наук Н. І. Богданець-Білоскаленко (електронне видання). Київ: Педагогічна думка, 2021. С. 13-16.

Петрук О.М. Підручник української мови як засіб формування комунікативної компетентності учнів 3-4 класів шкіл з мовами навчання національних меншин http://ipvid.org.ua/upload/iblock/79c/79c483156ccad7b18453c 789dd907779.pdf с. 139-147.

Петрук О.М. Українська мова: типова освітня програма для середньої освіти з навчанням мовами національних меншин. 3-4 класи, 2019.

Пилип М., Проблеми вивчення української мови в школі з польською мовою навчання. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2008, Вип.3. С. 60-65.

Смолінська О. Лінгвокраїнознавство у навчанні української мови як іноземної. Рідна школа. 2002, № 2, С. 44.

Черничко С. Напрямки мовної освіти України і угорськомовна освіта на Закарпатті. Режим доступу: https:// core.ac.uk/download/pdf/42934373.pdf.

Published

2022-06-13

How to Cite

РОМАНЮК, С. (2022). MODERN PRINCIPLES OF TEACHINGTHE UKRAINIAN LANGUAGE IN SCHOOLS TEACHING IN THE LANGUAGES OF NATIONAL MINORITIES. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 143–151. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.20

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION