СУЧАСНІ ЗАСАДИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ШКОЛАХ З НАВЧАННЯМ МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.20

Ключові слова:

національні меншини, українська мова як державна, школи з навчанням мовами національних меншин, компетентнісний підхід, комунікативні компетентності, двомовні вчителі, навчальні матеріали державною мовою.

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність досконалого володіння державною мовою всіма громадянами України як засобом їх активної життєдіяльності та особистісного самоутвердження, міжкультурного спілкування в поліетнічному суспільстві. Розкрито особливості навчання української мови як державної на принципах і засадах вивчення другої/нерідної мови. Акцентовано увагу на тому, що українську мову в школах з навчанням мовами національних меншин потрібно вивчати з перших днів шкільного життя дітей і викладати її на контрастивно-альтернативній основі за допомогою компетентнісного практико орієнтованого підходу з опорою на знання учнів з рідної мови методом зіставного аналізу, враховуючи регіональні соціокультурні умови проживання школярів та належність мов до різних лінгвальних систем. Доведено, що ефективність засвоєння української мови забезпечується використанням комунікативно-діяльнісного, культурологічного, проблемно-пошукового та функціонального принципів, ситуативного, ілюстративного, імітаційного та проблемного методів навчання, стимулювання і мотивації учнів до навчально-пізнавальної діяльності, а також спеціально розробленого дидактичного інструментарію на основі інтерактивних інноваційних технологій і досягнень сучасної лінгводидактики. Обґрунтовано доцільність введення у закладах вищої педагогічної освіти, які готують вчителів початкових класів, навчальної дисципліни «Методика викладання української мови як державної». Наголошено, що педагоги закладів освіти з навчанням мовами національних меншини мають володіти рідною мовою учнів та українською мовою, щоб забезпечити належний мовний розвиток школярів і високий рівень їх комунікативних компетентностей для успішного спілкування в різних життєвих ситуаціях як у найближчому оточенні, так і в межах України в будь-якому регіоні. Метою публікації є виявлення ефективних організаційно-педагогічних засад вивчення української мови як державної та обґрунтування шляхів їх практичної реалізації в закладах освіти з навчанням мовами національних меншин. Перспективами подальшого вивчення визначено розроблення сучасних методик і технологій навчання української мови як державної, узагальнення й осмислення напрацьованого практичного досвіду в цій сфері, підготовку відповідних науково-методичних рекомендацій для вчителів закладів освіти з навчанням мовами національних меншин.

Посилання

«Про застосування державної мови в освітньому процесі» Лист МОН від 17.09.2019 р. Режим доступу: http://ru.osvita.ua/legislation/other/65639/.

Барань Є.Б. Шляхи покращення володіння державною мовою угорськомовних учнів шкіл Закарпаття. Вища школа і ринок праці: модернізація, інтернаціоналізація: збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, 19-21 жовтня 2016 р., Мукачево: видавництво МДУ, 2016, С. 13-14.

Берегсасі А.-Черничко С. Українська мова у школах з угорською мовою навчання у соціолінгвістичному аспекті. Українознавство. 2005, № 4. С. 82-86.

Бєляєв О., Пашківська Н. Взаємозв’язок у викладанні української і російської мов. Українська мова та література в школі. 1975, № 10.

Криган С. Поетапні зміни у викладанні української мови узакладах загальної середньої освіти з вивчення мов національних меншин. Навчання української мови та мов національних меншин учнів закладів загальної середньої освіти в контексті компетентнісного підходу: збірник тез Всеукраїнської наукової конференції, Київ, 21 квітня 2021 р. / за наук. ред. д. пед. наук Н. І. Богданець-Білоскаленко (електронне видання). Київ: Педагогічна думка, 2021. С. 13-16.

Петрук О.М. Підручник української мови як засіб формування комунікативної компетентності учнів 3-4 класів шкіл з мовами навчання національних меншин http://ipvid.org.ua/upload/iblock/79c/79c483156ccad7b18453c 789dd907779.pdf с. 139-147.

Петрук О.М. Українська мова: типова освітня програма для середньої освіти з навчанням мовами національних меншин. 3-4 класи, 2019.

Пилип М., Проблеми вивчення української мови в школі з польською мовою навчання. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2008, Вип.3. С. 60-65.

Смолінська О. Лінгвокраїнознавство у навчанні української мови як іноземної. Рідна школа. 2002, № 2, С. 44.

Черничко С. Напрямки мовної освіти України і угорськомовна освіта на Закарпатті. Режим доступу: https:// core.ac.uk/download/pdf/42934373.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-13

Як цитувати

РОМАНЮК, С. (2022). СУЧАСНІ ЗАСАДИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ШКОЛАХ З НАВЧАННЯМ МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 143–151. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА