FEATURES OF FORMATION OF THE MODERN EDUCATIONAL INSTITUTION’S IMAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.11

Keywords:

image, image of the educational institution, institution of general secondary education, structure of the image of the educational organization, measures of formation of a positive image of the educational institution

Abstract

The problem of formation of the educational institution’s image becomes relevant in today's world, because competitiveness is the main condition for the viability of the organization in market conditions. The article defines the semantic essence of the concepts «image», «image of the educational institution». The structure of the image of the educational organization (image of the head, quality of educational services, level of psychological comfort, image of staff, style of educational institution, external attributes, connections of educational institution) is explained. Stages of formation of positive image of educational institution are revealed: diagnostics; planning; implementation of planned activities; image monitoring; support are explained. Measures for the formation of a positive image of the institution of general secondary education, ways to promote it are highlighted. It was found that an important component of the educational organization is the development of PR-strategy. It is emphasized that the task of internal PR (corporate) is to create an educational environment: favorable relations of management with staff at all levels of management in the educational space, partnership of participants in the educational process, corporate culture, traditions, efficiency of interaction, motivation to work of teachers, improvement of professional competence of teachers, material and technical and methodological support, improvement of the building and territory of the school, which ensures the quality of educational activities and the quality of education. External PR includes work with the external space of the educational institution, with partners, investors, competitors, community: creating a favorable image of the institution and maintaining the image and rating of the institution; creating favorable relations with consumers of educational services; work with mass media; work with government agencies and NGOs; conducting presentations, participation in educational exhibitions, public events, etc. The author generalizes that ensuring success in the market of educational services requires to search for new technologies aimed at designing and maintaining a sustainable positive image.

References

Шевченко Л. І., Ніка О. І., Хом’як О. І., Дем’янюк А. А. Новий словник іншомовних слів : близько 40000 слів і словосполучен / за ред. Л. І. Шевченко. Київ : АРІЙ, 2008. 672 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. Київ – Ірпінь: ВТФ Перун, 2002. 1440 с.

Словарь психолога-практика; сост.: С. Ю. Головин. 2-е изд., перераб. и доп. Минск : Харвест, Москва : АСТ, 2001. 976 с.

Соціологія: словник термінів і понять / упоряд. : Біленький Є. А., Дебой В.М., Козловець М.А., Котвицький А.А., Саух І.В., Федоренко В. О., Цибульський В.О., Жаловага В.О. / за заг. ред. : Біленького Є.А. і Козловця М.А. Київ: Кондор, 2006. 372 с.

Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад ; редкол. : М. М. Безрукич, В. А. Болотов, Л. С. Глебова и др. Москва : Большая Российская энциклопедия, 2003. 528 с.

Беляева М.А., Самкова В.А. Азы имиджелогии: имидж личности, организации, территории: учебное пособие для вузов. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т., 2016. 184 с.

Язловецька О. В. Зміст роботи загальноосвітнього навчального закладу щодо формування позитивного іміджу. Наукові записки КДПУ. Сер. Педагогічні науки. Кіровоград: КДПУ, 2014. Вип. 125. С. 234–240.

Топчій І.В., Бегеза Л.Є. Психолого-педагогічні засади конкурентоспроможності закладу освіти у нових соціокультурних умовах. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Чернігів, 2014. Вип. 121, т. 2. С. 178–181.

Присяжнюк Л. А., Томаш Кук. Формування позитивного іміджу закладу загальної середньої освіти в контексті його інноваційного розвитку. Молодий вчений. 2019. № 5.2 (69.2), травень. С. 19–25.

Ткаченко О. О. Імідж навчального закладу : поняття та сутність. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2016. № 1. С. 95–101.

Джабраилова Л. Х., Джапаева Й. В. Имидж образовательной организации как фактор повышения привлекательности на рынке образовательных услуг. Известия Чеченского государственного педагогического института. 2019. Т. 25. № 3 (27). С. 129–136.

Рубіш М. А. Імідж підприємства сфери послуг: його роль та етапи формування. Управління соціально-економічними трансформаціями господарських процесів: реалії і виклики: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції (м. Мукачево, 18–19 квітня 2019 р.). Мукачево: МДУ, 2019. 361 с. С. 159–161.

Published

2021-05-14

How to Cite

ДЕСЯТНИК, К. (2021). FEATURES OF FORMATION OF THE MODERN EDUCATIONAL INSTITUTION’S IMAGE. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 61–67. https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.11

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION