PROFESSIONAL PEDAGOGICAL POSITION AS A COMPONENT OF THE TRAINING OF A FUTURE TEACHER OF PEDAGOGICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.5

Keywords:

position, professional-pedagogical position, professional preparation

Abstract

The meaning of the professional-pedagogical position and its role in the realization of tasks for professional preparation of future teachers are described in the article. Components of the pedagogical position: motives, instructions, relation to the pedagogical activity are substantiated here. Recourses and mechanisms of forming professional position are also defined here. It is substantiated that the position of the teacher is the integral characteristic through which it is possible to analyze both features of the teacher's personality and his activity. The main component that indicates the peculiarities of the formation of a professional position – a system of ideas about the profession and a positive attitude to it.

References

Rogers С. Freedom to learn for the 80's. Columbus–Toronto–London–Sydney: Ch. E. Merrill Publ. Company, A Bell & Howell Company, 1983. 312 p

Styles of explanation in social psychology. European Journal of social psychology. Albany, 1989. Vol. 19. № 2. P. 345–368.

Божович, Л.И. Проблемы формирования личности. Москва : Издательство «Институт практической психологии»; Воронеж : НПО «МОДЕК», 1995. 352 с

Галузяк В.М. Суб’єктність як професійно важлива якість педагога. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, 2006. Вип. 18. Вінниця

Кузьмина Н.В. Методы исследования педагогической деятельности. Ленинград : Изд-во ЛГУ, 1970. 114 с.

Літовка, О.П. (2016). Формування професійної позиції майбутнього вчителя в процесі фахової підготовки у педагогічному коледжі (дис. … канд. пед. наук: 13.00.04). Старобільськ

Максимова Т.В. Смысл жизни и индивидуальный стиль педагогической деятельности. Мир психологии. 2001. № 2. С. 114–117.

Маркова, А.К. Психология профессионализма. Москва: Академия, 1996. 278 с.

Мясищев В.Н. Психология отношений; под. ред. А.А. Бодалева. Москва, Воронеж, 2003. 400 с.

Педагогічний словник / За ред. М.Д. Ярмаченка. К.: Пед. думка, 2001. 516с.

Психология. Словарь / [Под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского]. 2-е изд., испр. и доп. Москва : Политиздат, 1990. 494 с.

Сластенин, В.А., Подымова. Л.С. Инновационная деятельность. Москва, 1997. 260 с.

Слободчиков В.И., Исаева Н.А. Психологические условия введения студентов в профессию педагога. Вопросы психологии № 4, 1996 с. 72

Тимченко О.В. Науково-методична робота як засіб професійної позиції вчителя. Харків : Видавнича група «Основа», 2010. 127 с.

Философский энциклопедический словарь. / Ред. кол. С.С. Аверцев и др. 2 изд. Москва: Сов. Энциклопедия, 1989. С. 815.

Щуркова Н.Е. Практикум по педагогической технологии. Москва : Педагогическое общество России, 2001. 250 с.

Чернявская А. П. Партнерская позиция педагога как основа организации субъект-субъектного взаимодействия в школе. URL: http://vestnik.yspu.org/releases/pedagoka_i_psichologiy/36_1/.

Фісун О.В. Особливості фасилітуючої позиції вчителя. Нові підходи до післядипломної педагогічної освіти. Імідж сучасного педагога: науково-практичний освітньопопулярний часопис. 2010. № 1. С. 14–16.

Published

2021-05-20

How to Cite

ТОМАШЕВСЬКА, І. (2021). PROFESSIONAL PEDAGOGICAL POSITION AS A COMPONENT OF THE TRAINING OF A FUTURE TEACHER OF PEDAGOGICAL EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 28–35. https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.5

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION