FORMATION OF GEOGRAPHICAL COMPETENCES OF STUDENTS WITH HELP OF CRYPTOGRAMS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.11Keywords:
geography, puzzle, didactic game, game technologies, innovative learning technologies, competence approach, cryptogram.Abstract
The article reflects the results of the development of cognitive games for the formation, consolidation, and verification of students’ knowledge of the thematic sections of school geography courses and the study of the effectiveness of their use in the educational process of general secondary education institutions. The authors independently developed and tested in the educational process such geographical games-exercises as cryptograms (encrypted secret writing that is revealed by matching the letters of the words-answers to the proposed questions and the numbers that are encrypted in the task with the subsequent recording of the corresponding letters in the graphic cells). The content of these puzzles corresponds to the curriculum material of the thematic section «South America» of the 7th grade of geography school course. The developed cryptograms reflect geographical objects and phenomena, take into account the relevance of the horological and chronological paradigm; have cognitive developmental educational controlling reproductive diagnostic functions; can be used in individual, pair, group and whole-class educational activities. The results of the survey of the students and teachers involved in the pedagogical experiment the results of the control tests allow us to assert that the proposed didactic games diversify the learning process make it interesting and relaxed deepen the knowledge of geography; it is appropriate to use them in the lesson in group work or as homework after studying each thematic section. In the future, we consider the need to develop algorithms for evaluating each such game-exercise and creating cryptograms with fewer questions to reduce the time it takes for students to complete them in class as important tasks for improving the methods of using cryptograms in general secondary education institutions. Intellectual games of this kind can be relevant for educational classes in other school courses of geography (or other subjects).
References
Бібік Н. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Гірська школа Українських Карпат. 2013. № 8–9. С. 26–30.
Бутрім В. Інтерактивні дидактичні ігри в початковій школі. Київ : Шк. світ, 2007. 112 с.
Вітюк В. В. Інноваційні технології професійного розвитку педагогів в умовах реформування освіти. Педагогічний пошук. 2016. № 1. С. 7–10.
Галкін С. Організація ігрової діяльності на уроці. Завуч. 2005. № 2. С. 17−20.
Гончарова Н. О. Ігрові дидактичні матеріали як умови підвищення ефективності уроку [географії]. Проблеми освіти: науковий збірник. Київ, 2012. Вип. 73. С. 247–251.
Горошко Г. Використання інтелектуальних ігор на уроках географії в 7 класі. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. № 7−8. 2009. С. 36−39.
Грицюк Л. К., Завацька Л. А., Семенов О. С. Ігри та розваги у навчально-виховному процесі з учнями: навч. посіб. Луцьк : Ред. вид. від. Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 1998. 158 с.
Дидактична гра (форми навчання в школі): кн. для вчителя / Ю. І. Мальований, В. Є. Римаренко, Л. П. Вороніна. / за ред. Ю. І. Мальованого. Київ : Освіта, 1992. С. 89–104.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2004. 351 с.
Запорожець Л. М., Браславська О. В. Використання навчально-ігрових технологій в процесі вивчення географії в основній школі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2012. Вип. 4. С. 139–145. 11. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні: навч.-метод. посіб. (пробне видання)] / за заг. ред. О. М. Коберника, Г. В. Терещука. Тернопіль-Умань, 2007. 208 с.
Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі: колективна монографія / за заг. редакцією Г. Л. Єфремової. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 444 с.
Калиняк О. А. Криптограми. Загадки. Географія. Харків : Видавнича група «Основа», 2012. № 8(204). С. 11–19.
Ковшар О. В. Упровадження ігрових технологій у практику сучасної школи як засобу підвищення пізнавальної активності учнів. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. Кривий Ріг : КДПУ, 2006. Вип. 15. С. 258–264.
Коновальчук І. І. Теорія і технологія реалізації інновацій у загальноосвітніх навчальних закладах: монографія / наук. ред. Дубасенюк О. А. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 463 с.
Концепція «Нова українська школа». Інформаційний збірник МОН України. 2016. URL: http://mоn .gоv. uа
Корнєєв В. П. Географічні ігри та розваги. Київ : Рад. школа. 1985. 176 с.
Корнєєв В. П., Круглик Л. І. Інноваційність – важлива ознака сучасної географічної освіти. Географія. 2009. № 17. С. 2–4.
Криптограма. Словник. URL: https://educalingo.com/uk/dic-uk/kryptohrama
Литвинчук О. В. Ідентичність як проблема маргінального індивіда: соціально-філософський аналіз: монографія. Житомир : ЖДТУ, 2018. 196 с.
Манойло В. В. Інтерактивні ігрові технології як засіб розвитку, саморозвитку та самореалізації особистості. Шкільний бібліотекар. 2013. № 4. С. 15–24.
Омельчук Н. М. (2018). Велика буква в географічних назвах. Матеріали «Цікаві завдання. Логогрифи, метаграми, шаради, криптограми, логічні пірамідки». Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/velika-bukva-vgeograficnih- nazvah-materiali-cikavi-zavdanna-logogrifi-metagrami-saradi-kriptogrami-logicni-piramidki-40596.html
Павловська Т. С., Бенедюк В. В., Рудик О. В. Використання краєзнавчих кросвордів при вивченні географії. Шацьке поозер’я в контексті змін клімату: зб. матеріалів VI Міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої 70-річчю від дня народження проф. Петліна В. М. (смт Світязь, 1−3 жовтня 2021 р.) / за заг. ред. В. О. Фесюка. Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2021. С. 43−48.
Пермяков О. А., Власенко І. М., Лаврентьєва О. О. Дидактичні ігри на уроках музики : наук.-метод. посіб. Кривий Ріг : Видавн. дім, 2009. 264 с.
Познанська Н. Ф. Цікава географія : навч. посіб. Харків : Основа, 2004. 96 с.
Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. Київ : А.С.К. 2004. 192 с.
Потокій М. В. Ігри та забави з географії: посібник для вчителів та студентів. Тернопіль : Тайп, 2008. Ч. 1. 124 с.
Савченко Л. О., Волкова Н. В., Кулінка Ю. С. Ігри та ігрові технології на уроках трудового навчання: навч.- метод. посіб. Кривий Ріг : КПІ ДВНЗ «КНУ», 2011. 284 с.
Самойленко В. М., Топузов О. М., Вішнікіна Л. П., Діброва І. О. Дидактика географії : монографія (електронна версія). Київ : Ніка-Центр, 2013. 570 с.
Стадник О. Г. Інноваційні технології навчання географії: навч. видання. Харків : Основа, 2010. 128 с.
Сучасні технології в освіті. Ч. 1. Сучасні технології навчання : наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2. НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського; [упоряд.: Філімонова Т. В., Тарнавська С. В., Орищенко І. О. та ін.; наук. консультант Антонова О. Є.; наук. ред. Березівська Л. Д.]. Київ, 2015. 377 с.
Сущенко Л. О., Білоконь Н. В. Компетентнісний потенціал ігрових методів навчання в новій українській школі: зміст і дидактична стратегія. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74. Т. 2. С. 63−68. 33. Умарова А. Ігрові технології на уроках географії. Дефектолог. 2012. Січ. (№ 1). С. 34–42.
Філенко Л. І. Підвищення ефективності сучасного уроку географії. Географія: науково-методичний журнал. 2008. № 8(108). С. 5−12.
Щербина Д. Б. Дидактична гра в системі особистіснозорієнтованого навчання. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. Кривий Ріг : КДПУ, 2006. Вип. 14. С. 251–256.
Яценко Д., Леонтьєва Г. Використання кросвордів для перевірки знань номенклатури карти. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. 2006. № 1(51). С. 23−28.