ФОРМУВАННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ЗАСОБАМИ КРИПТОГРАМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.11

Ключові слова:

географія, головоломка, дидактична гра, ігрові технології, інноваційні технології навчання, компетентнісний підхід, криптограма.

Анотація

Стаття відображає результати розробки пізнавальних ігор для формування, закріплення й перевірки знань учнів з тематичних розділів шкільних курсів географії та дослідження ефективності їх використання в навчальному процесі закладів загальної середньої освіти. Авторами самостійно розроблено й апробовано в навчальному процесі такі географічні ігри-вправи, як криптограми (зашифрований тайнопис, що розкривається за допомогою співставлення букв слів-відповідей на запропоновані запитання і цифр, що їх шифрують у завданні, з подальшим записом відповідних літер у графічні комірки). Ці головоломки за змістом відповідають програмному матеріалу тематичного розділу «Південна Америка» шкільного курсу географії 7-го класу. Розроблені криптограми відображають географічні об’єкти та явища, враховують актуальність хорологічної та хронологічної парадигми; мають пізнавальну, розвивальну, навчальну, контролюючу, репродуктивну, діагностичну функції; можуть бути використані в індивідуальній, парній, груповій та загальнокласній навчальній діяльності. Результати анкетування задіяних в педагогічному експерименті учнів і вчителів, результати проведених контрольних робіт дозволяють стверджувати, що запропоновані дидактичні ігри урізноманітнюють процес навчання, роблять його цікавим і невимушеним, поглиблюють знання з географії; їх доречно використовувати на уроці, в гуртковій роботі чи в якості домашніх завдань після вивчення кожного тематичного розділу. У перспективі важливими завданнями удосконалення способів використання криптограм у закладах загальної середньої освіти вважаємо необхідність розробки алгоритмів оцінювання кожної такої вправи-гри і створення криптограм з меншою кількістю запитань для скорочення затрат часу для їх виконання учнями на уроці. Інтелектуальні ігри такого роду можуть бути актуальними і для навчальних занять з інших шкільних курсів географії (чи інших предметів).

Посилання

Бібік Н. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Гірська школа Українських Карпат. 2013. № 8–9. С. 26–30.

Бутрім В. Інтерактивні дидактичні ігри в початковій школі. Київ : Шк. світ, 2007. 112 с.

Вітюк В. В. Інноваційні технології професійного розвитку педагогів в умовах реформування освіти. Педагогічний пошук. 2016. № 1. С. 7–10.

Галкін С. Організація ігрової діяльності на уроці. Завуч. 2005. № 2. С. 17−20.

Гончарова Н. О. Ігрові дидактичні матеріали як умови підвищення ефективності уроку [географії]. Проблеми освіти: науковий збірник. Київ, 2012. Вип. 73. С. 247–251.

Горошко Г. Використання інтелектуальних ігор на уроках географії в 7 класі. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. № 7−8. 2009. С. 36−39.

Грицюк Л. К., Завацька Л. А., Семенов О. С. Ігри та розваги у навчально-виховному процесі з учнями: навч. посіб. Луцьк : Ред. вид. від. Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 1998. 158 с.

Дидактична гра (форми навчання в школі): кн. для вчителя / Ю. І. Мальований, В. Є. Римаренко, Л. П. Вороніна. / за ред. Ю. І. Мальованого. Київ : Освіта, 1992. С. 89–104.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2004. 351 с.

Запорожець Л. М., Браславська О. В. Використання навчально-ігрових технологій в процесі вивчення географії в основній школі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2012. Вип. 4. С. 139–145. 11. Інноваційні педагогічні технології у трудовому навчанні: навч.-метод. посіб. (пробне видання)] / за заг. ред. О. М. Коберника, Г. В. Терещука. Тернопіль-Умань, 2007. 208 с.

Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі: колективна монографія / за заг. редакцією Г. Л. Єфремової. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 444 с.

Калиняк О. А. Криптограми. Загадки. Географія. Харків : Видавнича група «Основа», 2012. № 8(204). С. 11–19.

Ковшар О. В. Упровадження ігрових технологій у практику сучасної школи як засобу підвищення пізнавальної активності учнів. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. Кривий Ріг : КДПУ, 2006. Вип. 15. С. 258–264.

Коновальчук І. І. Теорія і технологія реалізації інновацій у загальноосвітніх навчальних закладах: монографія / наук. ред. Дубасенюк О. А. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 463 с.

Концепція «Нова українська школа». Інформаційний збірник МОН України. 2016. URL: http://mоn .gоv. uа

Корнєєв В. П. Географічні ігри та розваги. Київ : Рад. школа. 1985. 176 с.

Корнєєв В. П., Круглик Л. І. Інноваційність – важлива ознака сучасної географічної освіти. Географія. 2009. № 17. С. 2–4.

Криптограма. Словник. URL: https://educalingo.com/uk/dic-uk/kryptohrama

Литвинчук О. В. Ідентичність як проблема маргінального індивіда: соціально-філософський аналіз: монографія. Житомир : ЖДТУ, 2018. 196 с.

Манойло В. В. Інтерактивні ігрові технології як засіб розвитку, саморозвитку та самореалізації особистості. Шкільний бібліотекар. 2013. № 4. С. 15–24.

Омельчук Н. М. (2018). Велика буква в географічних назвах. Матеріали «Цікаві завдання. Логогрифи, метаграми, шаради, криптограми, логічні пірамідки». Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/velika-bukva-vgeograficnih- nazvah-materiali-cikavi-zavdanna-logogrifi-metagrami-saradi-kriptogrami-logicni-piramidki-40596.html

Павловська Т. С., Бенедюк В. В., Рудик О. В. Використання краєзнавчих кросвордів при вивченні географії. Шацьке поозер’я в контексті змін клімату: зб. матеріалів VI Міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої 70-річчю від дня народження проф. Петліна В. М. (смт Світязь, 1−3 жовтня 2021 р.) / за заг. ред. В. О. Фесюка. Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2021. С. 43−48.

Пермяков О. А., Власенко І. М., Лаврентьєва О. О. Дидактичні ігри на уроках музики : наук.-метод. посіб. Кривий Ріг : Видавн. дім, 2009. 264 с.

Познанська Н. Ф. Цікава географія : навч. посіб. Харків : Основа, 2004. 96 с.

Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. Київ : А.С.К. 2004. 192 с.

Потокій М. В. Ігри та забави з географії: посібник для вчителів та студентів. Тернопіль : Тайп, 2008. Ч. 1. 124 с.

Савченко Л. О., Волкова Н. В., Кулінка Ю. С. Ігри та ігрові технології на уроках трудового навчання: навч.- метод. посіб. Кривий Ріг : КПІ ДВНЗ «КНУ», 2011. 284 с.

Самойленко В. М., Топузов О. М., Вішнікіна Л. П., Діброва І. О. Дидактика географії : монографія (електронна версія). Київ : Ніка-Центр, 2013. 570 с.

Стадник О. Г. Інноваційні технології навчання географії: навч. видання. Харків : Основа, 2010. 128 с.

Сучасні технології в освіті. Ч. 1. Сучасні технології навчання : наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2. НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського; [упоряд.: Філімонова Т. В., Тарнавська С. В., Орищенко І. О. та ін.; наук. консультант Антонова О. Є.; наук. ред. Березівська Л. Д.]. Київ, 2015. 377 с.

Сущенко Л. О., Білоконь Н. В. Компетентнісний потенціал ігрових методів навчання в новій українській школі: зміст і дидактична стратегія. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74. Т. 2. С. 63−68. 33. Умарова А. Ігрові технології на уроках географії. Дефектолог. 2012. Січ. (№ 1). С. 34–42.

Філенко Л. І. Підвищення ефективності сучасного уроку географії. Географія: науково-методичний журнал. 2008. № 8(108). С. 5−12.

Щербина Д. Б. Дидактична гра в системі особистіснозорієнтованого навчання. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. Кривий Ріг : КДПУ, 2006. Вип. 14. С. 251–256.

Яценко Д., Леонтьєва Г. Використання кросвордів для перевірки знань номенклатури карти. Географія та основи економіки в школі: науково-методичний журнал. 2006. № 1(51). С. 23−28.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-09

Як цитувати

ПАВЛОВСЬКА, Т., МАКОВЕЦЬКА, Л., БІЛЕЦЬКИЙ, Ю., & МЕЛЬНИЧУК, М. (2022). ФОРМУВАННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ ЗАСОБАМИ КРИПТОГРАМ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 74–81. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА