TRAINING A COMPETITIVE SPECIALIST BY MEANS OF A PEDAGOGICAL CREATIVITY COURSE IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF PRE-SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.4Keywords:
preschool education, preschool specialist, pedagogical creativity, professional training of preschool teachers, formation of a creative personalityAbstract
The article provides a detailed analysis of the peculiarities of using the course «Pedagogical creativity» in the process of professional training of preschool teachers in order to shape the students’ creative personality. The essence of pedagogical creativity and modern models of intelligence development, the process of formation and development of ideas of pedagogical creativity in the history of global and Ukrainian pedagogical thought, theoretical achievements and practical experience of pedagogical management of creative activities of preschool children are characterized. The material of the article will make it possible to increase the innovative orientation of the educator’s pedagogical activity and the formation of the need for awareness of the latest achievements of pedagogical science. The peculiarities of teaching the educational discipline «Pedagogical creativity» are characterized. The most important components of the pedagogical tools of modern education have been identified. The most effective mechanisms of interaction between the teacher and the student in mastering the scientific and methodological work of modern scientists are emphasized. The positive influence on mastering the basic theoretical knowledge and practical skills regarding the creative activity of the teacher in the preschool education institution and its importance in the future pedagogical activity has been clarified. The specific features of the principles of the teacher’s pedagogical creativity in the modern Ukrainian system of preschool education, the unique importance of the use of pedagogical technologies for the creative development of preschoolers are formulated. The importance of applying in practice the main areas of teacher self-training for pedagogical creativity, the mandatory consideration of the psychological and pedagogical features of preschool children, the importance of their diagnosis for the effective solution of the tasks of educating preschoolers in modern conditions is proven.
References
Бех І. Д. Рефлексія в духовному саморозвитку особистості. Педагогіка і психологія. 2012. Т. 1. С. 30–37.
Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / за ред. Моляко В. О. Житомир : Видавництво Рута, 2006. 320 с.
Калічак Ю. Л. Педагогічна творчість: методичні рекомендації. Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ ім. І. Франка, 2019. 38 с.
Калічак Ю. Л. Педагогічна творчість: робоча програма. Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ ім. І. Франка, 2018. 9 с.
Каратаєва М. І. Розвиток творчої особистості дошкільника. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2008. 352 с.
Клименко В. В. Психологія творчості : монографія. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 480 с.
Кочерга О. Психофізіологія творчості дітей : посібник. Київ : Шкільний світ, 2011. 127 с.
Патерук Г. Г. Формування творчої активності дошкільників засобами ігрових технологій. Таврійський вісник освіти. 2013. № 3. С. 83–89.
Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум, 2006. 346 с.
Шинкар Т. Ю. Діагностика творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку. Вихователь-методист дошкільного навчального закладу. 2013. № 8. С. 1–18.
Педагогічна творчість: методологія, теорія, технології / за заг. ред. Сисоєвої С., Гузій Н. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. 183 с.