THE INFLUENCE OF THE PRESCHOOL EDUCATION ON THE ADAPTATIVE CAPACITY OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM OF FIRST-GRADERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.12

Keywords:

primary school age, adaptive capabilities, cardiovascular system, functional state, index of functional changes, a system of preschool training

Abstract

An adaptive capacity assessment of the cardiovascular system of first-graders has been carried out, depending on the system of preschool training. 100 children (both sexes, healthy, and right-handed) participated in the study. They have been divided into groups, depending on the place of the preparation for systematic education (Group I – children who systematically attended preschool educational institution (50 people), Group II – children who were preparing for schooling at home (50 people). To identify the adaptive capacity features of the cardiovascular system of the participants, their main anthropometric indicators (height, weight, heart rate (HR), and blood pressure (BP)) were determined at different stages of the study: the first (April – May 2017) – in the period of senior preschool age (5.5–6 years); the second (February –March 2018) – in the period of junior school age (6.5–7 years). The assessment of the blood circulation of first-graders has been determined by the indicators of the level of functional status, index Robinsonа and index of functional changes (adapted to children’s age). It has been established that children who were preparing for school at home were characterized by slightly higher height and body weight indicators, according to age norms; blood pressure indicators corresponded to age norms. The level of functional status generally improved in the process of adaptation to education among children who did not attend preschool educational establishments. First-graders, who visited preschool educational institutions, have been characterized by improved adaptive capabilities of blood circulation in the process of adaptation to systematic classes. Therefore, the functional state of the body and the adaptive capabilities of the cardiovascular system of the examined firstgraders depended, in a certain way, on the influence of the preschool education system.

References

Адаптація дітей до навчання у школі в діяльності психологічної служби: метод. реком. Київ : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013.

Воскобойнікова Г. Л. Концепція комплексної оцінки адаптаційних можливостей у формуванні і збереженні індивідуального здоров’я людини. Наука і освіта. № 8. 2014. С. 35–39.

Гозак С. В., Парац А. М., Єлізарова О. Т., Шумак О. В., Філоненко О. О. Гігієнічне обгрунтування гранично допустимого навчального навантаження учнів у загальноосвітніх навчальних закладах. Актуальні питання захисту довкілля та здоров’я населення україни. 2017. Вип. 3. С. 203–249.

Йолтухівський М. В., Лойко Л. С., Сасовець А. О., Тисевич Т. В., Рисинець Т. П., Карлащук Р. В., Дослідження адаптаційних можливостей серцево-судинної системи у старшокласників-кіберадиктів. Xарківський вісник наукових досліджень. 2017. № 4. С. 29–32.

Коц В. П., Коц С. М. Характеристика функціональних показників серцево-судинної системи організму дітей шкільного віку. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди : Біологія та Валеологія. 2016. Вип. 18. С. 125.

Коц С.М., Коц В.П., Коваленко П.Г. Характеристика функціонального стану серцево-судинної системи дітей шкільного віку. Біорізноманіття, екологія та експериментальна біологія, 2021, №1. С. 68-75.

Кравчук Л. Особливості шкільної адаптації першокласників. Сучасна школа України. 2013. № 9(261). С. 4–16.

Лясота Т. І. Функціональний стан дітей молодшого шкільного віку в процесі адаптації їх до школи. Молода спортивна наука of Ukraine. 2010, Т. 2. С. 142–146.

Мамешина М., Масляк І. Функціональний стан серцево-судинної системи учнів початкової школи. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2021. С. 92–97.

Москвяк Н. В. Комплексний метод вивчення та оцінки процесу адаптації. Гігієна населених місць. № 61. 2013. С. 290.

Цибульська О. В., Дмитроца О. Р., Швайко С. Є., Поручинський А. І. Оцінка адаптаційних можливостей молодших школярів залежно від системи підготовки до навчання. Громадське здоров’я: проблеми та перспективи розвитку : збірник матеріалів тез науково-практичної конференції (з міжнародною участю) / за ред. І. В. Гущука, А. Ю. Гільман, Г. В. Крайчинської, В. В. Максимчука, М. С. Романова. Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія». 2018. С. 68–70.

Шевченко Н. С., Богмат Л. Ф., Головко, Т. О., Дем’яненко М. В. Адаптаційні можливості серцево-судинної системи в дітей із ревматичними захворюваннями та коморбідними станами. Патологія. 2019. Т. 16. No 1(45). С. 99–105.

Строй А. А., Сліпачук О. А., Казакова Ю. П., Резніков Ю. П. Оцінка адаптаційних можливостей школярів міста Києва з йододефіцитом. Здобутки клінічної і експериментальної медицини. 2016. № 3. С. 92–95.

Published

2022-12-23

How to Cite

ДМИТРОЦА, О., & КОРЖИК, О. (2022). THE INFLUENCE OF THE PRESCHOOL EDUCATION ON THE ADAPTATIVE CAPACITY OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM OF FIRST-GRADERS. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 75–81. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.12

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION