ВПЛИВ СИСТЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ ДО НАВЧАННЯ НА АДАПТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ СЕРЦЕВО-СУДИННОЇ СИСТЕМИ ПЕРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.12

Ключові слова:

молодший шкільний вік, адаптаційні можливості, серцево-судинна система, функціональний стан, індекс функціональних змін, система дошкільної підготовки

Анотація

Здійснено оцінку адаптаційних можливостей серцево-судинної системи молодших школярів, залежно від системи дошкільної підготовки до навчання. Дослідження проведено на 100 особах (обох статей, здорових, праворуких), котрих розділили на групи, в залежності від того, де здійснювалась підготовка до систематичного навчання (І група – діти, котрі систематично відвідували дошкільний навчальний заклад (50 осіб), ІІ група – діти, котрі здійснювали підготовку до навчання в домашніх умовах (50 осіб). Для виявлення особливостей стану адаптаційних можливостей серцево-судинної системи обстежуваних дітей визначено їх основні антропометричні показники (ріст, маса, частоту серцевих скорочень (ЧСС), артеріальний тиск (АТ) на різних етапах дослідження: перший (квітень – травень 2017 року) – у періоди старшого дошкільного (5,5–6 років); другий (лютий – березень 2018 р.) – у період молодшого (6,5–7 років) шкільного віку. Оцінку роботи кровообігу першокласників визначено за показниками рівня функціонального стану, індексу Робінсона та індексу функціональних змін (адаптованого до дитячого віку). Встановлено, що діти, котрі здійснювали підготовку до школи в домашніх умовах, характеризувалися дещо вищими показниками зросту та маси тіла, згідно вікових норм; показники АТ в більшій мірі відповідали віковим нормам також в даній групі обстежуваних. Рівень функціонального стану, загалом покращувався в процесі адаптації до навчання у дітей, котрі не відвідували ДНЗ. Першокласники, котрі мали підготовку до навчання у ДНЗ, характеризувались вищою часткою осіб з покращеними адаптаційними можливостями кровообігу в процесі адаптації до систематичних занять. Отже, функціональний стан організму та адаптаційні можливості серцево-судинної системи обстежуваних першокласників, певним чином, залежали від впливу системи дошкільної підготовки.

Посилання

Адаптація дітей до навчання у школі в діяльності психологічної служби: метод. реком. Київ : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013.

Воскобойнікова Г. Л. Концепція комплексної оцінки адаптаційних можливостей у формуванні і збереженні індивідуального здоров’я людини. Наука і освіта. № 8. 2014. С. 35–39.

Гозак С. В., Парац А. М., Єлізарова О. Т., Шумак О. В., Філоненко О. О. Гігієнічне обгрунтування гранично допустимого навчального навантаження учнів у загальноосвітніх навчальних закладах. Актуальні питання захисту довкілля та здоров’я населення україни. 2017. Вип. 3. С. 203–249.

Йолтухівський М. В., Лойко Л. С., Сасовець А. О., Тисевич Т. В., Рисинець Т. П., Карлащук Р. В., Дослідження адаптаційних можливостей серцево-судинної системи у старшокласників-кіберадиктів. Xарківський вісник наукових досліджень. 2017. № 4. С. 29–32.

Коц В. П., Коц С. М. Характеристика функціональних показників серцево-судинної системи організму дітей шкільного віку. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди : Біологія та Валеологія. 2016. Вип. 18. С. 125.

Коц С.М., Коц В.П., Коваленко П.Г. Характеристика функціонального стану серцево-судинної системи дітей шкільного віку. Біорізноманіття, екологія та експериментальна біологія, 2021, №1. С. 68-75.

Кравчук Л. Особливості шкільної адаптації першокласників. Сучасна школа України. 2013. № 9(261). С. 4–16.

Лясота Т. І. Функціональний стан дітей молодшого шкільного віку в процесі адаптації їх до школи. Молода спортивна наука of Ukraine. 2010, Т. 2. С. 142–146.

Мамешина М., Масляк І. Функціональний стан серцево-судинної системи учнів початкової школи. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення. 2021. С. 92–97.

Москвяк Н. В. Комплексний метод вивчення та оцінки процесу адаптації. Гігієна населених місць. № 61. 2013. С. 290.

Цибульська О. В., Дмитроца О. Р., Швайко С. Є., Поручинський А. І. Оцінка адаптаційних можливостей молодших школярів залежно від системи підготовки до навчання. Громадське здоров’я: проблеми та перспективи розвитку : збірник матеріалів тез науково-практичної конференції (з міжнародною участю) / за ред. І. В. Гущука, А. Ю. Гільман, Г. В. Крайчинської, В. В. Максимчука, М. С. Романова. Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія». 2018. С. 68–70.

Шевченко Н. С., Богмат Л. Ф., Головко, Т. О., Дем’яненко М. В. Адаптаційні можливості серцево-судинної системи в дітей із ревматичними захворюваннями та коморбідними станами. Патологія. 2019. Т. 16. No 1(45). С. 99–105.

Строй А. А., Сліпачук О. А., Казакова Ю. П., Резніков Ю. П. Оцінка адаптаційних можливостей школярів міста Києва з йододефіцитом. Здобутки клінічної і експериментальної медицини. 2016. № 3. С. 92–95.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-23

Як цитувати

ДМИТРОЦА, О., & КОРЖИК, О. (2022). ВПЛИВ СИСТЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ ДО НАВЧАННЯ НА АДАПТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ СЕРЦЕВО-СУДИННОЇ СИСТЕМИ ПЕРШОКЛАСНИКІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 75–81. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА