DEVELOPMENT OF THE CREATIVE FEATURE OF YOUTH BY MEANS OF MUSICAL PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.12

Keywords:

artistic image, artistic and figurative thinking, intonation theory, musical art, culture, general artistic, spiritual development of personality, means of education, music

Abstract

The article notes that in modern conditions the problem of the formation and development of the creative abilities of the individual is again put on the agenda in pedagogical science and practice, since creative activity is one of the key qualities of the individual. It is proved that the creative individuality of each is unique and unrepeatable. Each person has traits that are unique to him and no one else, so it is so important to study, analyze, carefully nurture the creative inclinations of young musicians who are just starting their way in art. It is noted that in music pedagogy there are numerous opinions of scientists on this issue, however, in order to understand, it is necessary to more fully reveal the concept of "creativity". Modern European scientists in their research characterize and describe "creativity" as a combination of intellectual and personal factors. It is noted that the comprehension of the category "creative activity of the individual" was carried out in the process of analyzing the scientific concepts of "creativity" and "activity of the individual". The analysis of literary sources showed that creative activity as a didactic category remains the subject of research by scientists. Increasing attention to this problem is currently associated with an understanding of its defining role in the development of the individual, the presentation of higher requirements for such human qualities as the ability for self-development and self-improvement. Musical creativity is described as a multidimensional phenomenon that can be assessed in three dimensions: character, product, content. Cognitive processes included in the structure of the creative activity of applicants for education are individual in nature, determine the individual style in creativity. It is described that an increase in cognitive interest and cognitive activity motivates a young musician to further intensify his creative search, to include in it unexpected, sometimes paradoxical areas of activity. This expands creative horizons, makes you look for more and more new materials to study, analyze and compare them.

References

Андрущенко В. П. Організоване суспільство. Проблема організації та суспільної самоорганізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть: досвід соціально-філософського аналізу. Kиїв: ТОВ «Атлант ЮЕмСІ», 2005. 498 с.

Безугла Р. І. Масова та популярна культура: до проблеми співвідношення понять. Культура і сучасність: альманах. Kиїв: Міленіум, 2010. № 2.

Гончаренко П. В. Вияви масової та елітарної культури в соціальному бутті музики в добу постмодернізму. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2017. № 16. С. 22–25.

Журба В. Передумови виникнення музичного стилю bebop. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2018. №11. С. 218–222.

Лозко Г. Національні цінності на тлі глобального хаосу. Слово Просвіти. № 21, 27 Kиїв: Ворон. 2010. 202 с.

Матвєєва Л. Л. Культурологія, Тема 12 Масова та елітарна культури. Навч. посібник. Kиїв: Либідь, 2005. 512 с.

Панталієнко В.В. Проблеми масової та елітарної культури на сучасному етапі. Науковий вісник Національного університету біоресурсів природокористування України: зб. наук. пр. Вип. 137. Київ: КНУБП, 2009. С. 43–47.

Сідлецька Т. І. Особливості масової музики як соціального й культурного феномена. Українська культура: минуле, сучасність, шляхи розвитку. наук. зап. Рівненського державного гуманітарного ун-ту. зб. наук. праць. Вип. 19. Рівне : РДГУ, 2013. Т .1. С. 113–117.

Холопова В. Н. Музика як вид мистецтва. СПб.: Лань, 2000. 320 с.

Шак Ф. М. Массова і елітарна музика в епоху Постмодернізму. Aspectus. 2013. № 1. С. 104–110.

Published

2023-02-28

How to Cite

КАЛАШНЮК, В., & ШТИХАЛЮК, В. (2023). DEVELOPMENT OF THE CREATIVE FEATURE OF YOUTH BY MEANS OF MUSICAL PEDAGOGY. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 80–84. https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.12

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION