ДОСЛІДЖЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ ПОКАЗНИКІВ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДОШКІЛЬНИКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.29

Ключові слова:

психічне здоров’я, нормотиповий розвиток, порушення психофізичного розвитку, розумово відсталі діти

Анотація

Авторками статті на основі порівняльного аналізу даних за результатами емпіричного дослідження виявле- но специфіку сформованості показників психічного здоров’я старших дошкільників розумовою відсталістю, що конкретизується в низькому рівні сформованості обох критеріїв (соціально-особистісного/емоційно-поведінко- вого). У межах статті конкретизовано, що становлення психічного здоров’я на тлі розумової відсталості дітей дошкільного віку зумовлено низьким рівнем усвідомлення дитиною себе як члена соціальної групи, несформованою здатністю сприймати та продукувати інформацію про себе, свої вподобання, значущих дорослих, неспромож- ністю дотримання соціальних норм та цінностей у поведінці, високому рівні тривожності, наявних агресив- них тенденцій, відсутності самостійності й безпорадності щодо надання допомоги іншим, очікуванні допомоги з боку дорослих, неадекватності емоційно-бурхливих реакцій, що супроводжуються частими змінами настрою, прагненнями до усамітнення. Дослідниці висувають припущення про переважання постнатального періоду розвитку, як першочергового фактора впливу на становлення психічного здоров’я дошкільника. В цьому аспекті актуальності набуває підви- щення виховного потенціалу матері (батьків/осіб, що їх заміщують) на потребу формування/розвитку визначе- них показників психічного здоров’я розумово відсталих дітей. Отримані результати підтверджують зумовленість виникнення розумової відсталості негативними чинни- ками пренатального, натального та постнатального етапів розвитку. Важливо саме у дошкільному віці пра- вильно діагностувати існуючі прояви порушень показників психічного здоров’я, для впровадження відповідних заходів для їх виправлення та розвитку. Подальші дослідження повинні визначити взаємодію інтелектуальних порушень до виявлених підвищених показників порушень психічного здоров’я.

Посилання

Закрепина А. Изучение особенностей социального развития детей дошкольного возраста с отклонениями в умственном развитии. Дошкольное воспитание. 2010. № 1. С. 66–73.

Романова Е.С. Графические методы в практической психологии. Санкт-Петербург : Речь, 2001. 529 с.

Лебединский В.В. Нарушения психического развития в детском возрасте : учеб. пособие для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений. Москва : Издательский центр «Академия», 2003. 144 с.

Сюсюка В.Г., Котлова Ю.В. Вплив тривожності жінок під час вагітності на стан новонароджених та перебіг їх раннього неонатального періоду. Актуальнi питання педiатрiї, акушерства та гiнекологiї. 2014. № 1. С. 117–120.

Barling, J. History of occupational health psychology. In: J.C. Quick, L.E. Tetrick (Eds.) [2nd ed.] Washington, DC : APA Books, 2010. P. 21–34.

Еmerson Е., Hatton C. Mental health of children and adolescents with intellectual disabilities in britain. The British Journal of Psychiatry 2007. № 191. P. 493–499.

Cooper S.-A., Smiley E., Morrison J. et al. Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. The British Journal of Psychiatry 2007. № 190. P. 27–35.

Lakhan R. The Coexistence of Psychiatric Disorders and Intellectual Disability in Children Aged 3–18 Years in the Barwani District, India. Hindawi Publishing Corporation ISRN Psychiatry Volume 2013, Article ID 875873, 6 pages.

Baker K., Devine R.T., Ng-Cordell E. et al. Childhood intellectual disability and parents’ mental health: integrating social, psychological and genetic influences. IMAGINE-ID consortium and Claire Hughes. The British Journal of Psychiatry. 2020. Page 1 of 8.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

БОРЯК, О., & ЧОБАНЯН, А. (2021). ДОСЛІДЖЕННЯ СФОРМОВАНОСТІ ПОКАЗНИКІВ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДОШКІЛЬНИКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 199–204. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА