ОСОБЛИВОСТІ ТА ПОТЕНЦІАЛ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В УКРАЇНСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.14Ключові слова:
дорослі учні, педагог дорослих освіта дорослих, неформальна освіта дорослих, навчання впродовж життя, професійний розвиток впродовж життя.Анотація
Мета статті – визначити особливості та потенціал неформальної освіти дорослих в українському освітньому просторі, яка зосереджується на: розвитку та мотивації дорослих учнів; ефективному керуванні змінами; викликах реального життя, з якими можуть зіткнутися дорослі учні; здатності довести, що дорослі учні можуть використовувати знання для професійної самореалізації та ефективного спілкування в повсякденних ситуаціях та на роботі. Такі загальнонаукові методи, як аналіз, синтез та узагальнення наукової інформації були використані щодо різних теоретичних підходів до проблеми неформальної освіти дорослих. Одним із найважливіших завдань на сучасному етапі модернізації неформальної освіти дорослих у вітчизняному навчальному процесі є забезпечення якості викладання відповідно до національних та міжнародних вимог, а також підтримка дорослих учнів в успішному навчанні, що готує їх до майбутніх викликів. Це питання частково є реакцією на швидкі зміни в технологіях, які дорослі учні можуть бачити навколо і відчувати на собі щодня. Інформаційні технології, ефективні інструменти та своєчасне випереджувальне отримання інформації стають важливими і вирішальними факторами у процесі навчання впродовж життя. Існує потреба привернути увагу до процесу неформальної освіти дорослих з метою вдосконалення структури навчальних можливостей. У цій статті ми розглядаємо концепції та підходи, які оснащені ефективними інструментами відповідно до останніх вимог, визначаючи ключові питання, що виникають у неформальній освіті дорослих, представляючи їх як суттєві елементи професійної компетентності викладачів та їх ефективне використання в процесі навчання впродовж життя. Особлива увага приділяється ролі та значенню викладача в неформальній освіті дорослих, що робить цей процес більш значущим для дорослих учнів.
Посилання
Аніщенко О. Концепція розвитку неформальної освіти дорослих в україні. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2019. № 1(15), С. 20-39. https://doi.org/10.35387/od.1(15).2019.20-39
Лук’янова, Л.Б., Аніщенко, О.В., Москаленко, А.М. Концепція розвитку освіти дорослих в Україні. Проєкт (рукопис). ГС «Українська асоціація освіти дорослих». К. 2019. 35 с. URL: http://www.uaod.org.ua/
Москаленко Л. Неформальна освіта в Україні: вимірювання можливостей (за результатами соціологічного дослідження). Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2018. № 12, С. 180-187.
Рассказова О. Л. Неформальна освіта дорослих: виклики і суперечності. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. Ніжин: 2017. № 1 (13). С. 64–73.
Самодумська О. Підготовка науково-педагогічних працівників до діяльності у неформальній освіті дорослих: реалії та перспективи. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки . 2018. № 4 (95). С. 166–175.
Самодумська О.Сучасна неформальна освіта дорослих в Україні Teória a prax edukácie dospelých:Andragogickė vedeckė študie. Prešov, 2019. С. 83–89.
Самодумська О., Зарішняк І., Тарасенко Г., Бучацька С., Будас І., Трегубенко І. Гейміфікація в неформальних освітніх практиках для дорослих. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala , 2022. . №14 (2), С. 156-176. https://doi.org/10.18662/rrem/14.2/573
Ajani O.A. Teachers’ perspectives on professional development: towards an andragogical approach. J. Educ. Soc. Res. 2021. Vol.11 no 3. P. 288–300.
Abela J. Adult learning theories and medical education: A review. Malta Medical Journal. 2009. Vol. 21 no 1. P. 11-17.
Antikainen A., Kauppila J. Educational generations and the futures of adult education: a Nordic experience. International Journal of Lifelong Education, 2002. Vol. 21 no 3. P. 209-219.
Barkley E. Student Engagement Techniques: A Handbook for College Faculty. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 2009. 432 p.
Finnish National Board of Education (FNBE) Learning and competence 2020 – Strategy of the Finnish National Board of Education. Helsinki, Finnish National Board of Education. 2011. http://www.oph.fi
Hamlin M.D. Building and Maintaining Adult Learning Advantage. IGI Global; Creating an Andragogy for Adult Learning Advantage; 2020. P. 209–231.
Henschke J.A. Modeling the Preparation of Adult Educators. Adult Learning, 1998. Vol. 9 no 3. P. 11–14.
Huggins C. M., Stamatel J.P. An exploratory study comparing the effectiveness of lecturing versus team-based learning. Teaching Sociology, 2015. Vol.43 no 3. P. 227-235.
Illeris K. Adult Education and Adult Learning. Malabar: Krieger. 2004. 245 p.
Knowles M.S., Holton E.F., & Swanson R.A. The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development. 7th ed. Routledge: New York. 2012. 378 p,
Kuosmanen R. Liberal Adult Education: Finnish Approach. Lifelong Education: continuing education for sustainable development, 2014. Vol. 2, P. 131.
Lindeman E. The meaning of adult education. Montreal: Harvest House. 1961. 222 p.
Livingston N., Cummings-Clay D. Advancing adult learning using andragogic instructional practices. International Journal of Multidisciplinary Perspectives in Higher Education, 2023. Vol. 8 no1. P. 29-53, ISSN: 2474-2546 Print/ ISSN: 2474-2554, https://ojed.org/jimphe
Martin,F., Bolliger D. Engagement Matters: Student Perceptions on the Importance of Engagement Strategies in the Online Learning Environment. Online Learning Journal, 2018. Vol. 22 no 1. P. 205-222.
McCall R. C., Padron K., & Andrews C. Evidence-Based Instructional Strategies for Adult Learners: A Review of the Literature. City University of New York Academic Works, 2018. Vol. 4 no 4. P. 29- 47. https://academicworks.cuny.edu/bx_pubs/43
Milana M., Nesbit T. (eds.) Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 2015. 253 p.
Milana M. & Tarozzi M. Rethinking adult learning and education as global citizenship education: A conceptual model with implications for policy, practice and further research. International Journal of Development Education and Global Learning, 2021. Vol. 13 no1. P. 46–60. doi: https://doi.org/10.14324/IJDEGL.13.1.04
Niemi H., Jakku-Sihvonen R. Research-based teacher education in Finland. Reflections by Finnish teacher educators. Turku: Finnish Educational Research Association. 2006. P. 31–50.
OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills (PIAAC, 2013), http://www.oecdilibrary.org
Ogienko O., Meleshko I. Andragogical approach to adult learning: experience of Finland. In Kucha R., Cudak H. (eds.). Discourses on Culture. Łódź. – Warszawa: Społeczna Academia Nauk: Studia i Monografie, 2017. P. 273-284
Ogienko1 O., Terenko O. Non-Formal Adult Education: Challenges and Prospectsof 21st Century. Edukacja – Technika – Informatyka. 2018. Vol. 2 no 24, P. 169-174 www.eti.rzeszow.pl DOI: 10.15584/eti. 2018.2.22
Stern C., Kaur, T. Developing theory-based, practical information literacy training for adults. International Information and Library Review, 2010. Vol.42 no 2, P. 69-74. https://doi.org/10.1016/j.iilr.2010.04.011