ЛІНГВІСТИЧНА СКЛАДНІСТЬ НАВЧАЛЬНИХ ТЕКСТІВ У ПІДРУЧНИКАХ ЧИТАННЯ ДЛЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.2.5Ключові слова:
підручники читання, лінгвістична складність тексту, параметри складності, молодші школяріАнотація
У статті розглянуто лінгвістичну складність художніх та інформаційних текстів чинних (2020–2021 рр.) підручників читання для 3-х – 4-х класів. Обгрунтовано важливість і необхідність оцінки складності навчальних текстів у віковий період, коли становлення повноцінної навички читання учнів ще триває, а також має місце функціональна незрілість окремих пізнавальних процесів дітей, механізмів зорового сприймання, недостатній рівень словникового запасу, фонових знань та ін. Для досягнення мети у процесі дослідження схарактеризовано основні параметри лінгвістичної складності текстів в аспекті їх генерації: довжина речень; синтаксична складність речень; довжина слів; окремі параметри лексичного складу текстів (абстрактність лексики; наявність складних лексем із збігом трьох, а подекуди і 4 приголосних та ін.). З опорою на висновки більшості вітчизняних та зарубіжних учених з’ясовано оптимальні їх кількісно-якісні показники для учнів початкової школи. Предметом детального вивчення слугували завершені за смислом уривки з художніх (казок, оповідань, міфів) та інформаційних текстів (загалом 24 уривки), які було проаналізовано за визначеними параметрами лінгвістичної складності. За результатами дослідження одержано кількісні характеристики у числових та відсоткових значеннях кожного уривка окремо (наведено у таблицях 1–4). Кількісно-якісний аналіз одержаних даних засвідчив невідповідність більшості текстів оптимальним параметрам складності. Вони перевищували допустимі значення за всіма проаналізованими нами параметрами читабельності. Отже, вони викличуть у більшості учнів труднощі під час читання/розуміння, підвищать інтелектуальні і сенсорні навантаження навчальної діяльності школярів. Це актуалізує посилення уваги редакторів видавництв, письменників, укладачів підручників до оцінки складності текстів під час підготовки до друку видань для дітей.
Посилання
Вернигора Н. До проблеми дискурсу текстів для дитячого сприйняття// Наукові записки Інституту журналістики. 2014. – Т. 55. С. 116–119.
Гривко А. Автоматизований текстовий аналіз підручника // Проблеми сучасного підручника. 2015. Вип. 15(1). С. 147–158.
Звіт про результати другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» 2021 р. Частина І. Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки /Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2022. 189 с.
Кодлюк Я., Одинцова Г. Формування у молодших школярів усвідомленого читання засобами навчальних текстів підручника // Слово. Стратегії. Інновації: колективна монографія. – Тернопіль : Осадца Ю. В., 2022. С. 6–62.
Кузьмич А. Проблема довжини речень у мовознавстві, // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Серія : Філологічна. – 2012. – Вип. 31. – С. 42–44.
Мартиненко В. Індивідуальний підхід до формування навички читання у молодших школярів. Методичний посібник. Київ: Конві Прінт. 2020. 88 с.
Прихода Я. Мовна культура в підручниках. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2021.
Про затвердження Державних санітарних норм і правил «Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей» : наказ Міністерства охорони здоров’я України від 18.01.2007 р. № 13 [165]. [Електронний ресурс] / Інтернет-видання «Баланс-клуб». – Режим доступу: http://www.balance.ua/ua/news/detail/6163/
Савченко О. Методичний потенціал нового підручника з літературного читання у 3-му класі. Проблеми сучасного підручника. К. Наукова думка. 2020. С. 133–148.
Селігей П. Український науковий текст: проблеми комунікативної повноцінності та стильової досконалості: дис. на здобуття наук. ступеня доктора філолог. наук. К. 2016. 427 с.
Через складність багатьох підручників НУШ учні можуть засвоїти їх лише на 30% Веб-ресурс НУШ. URL: https://nus.org.ua. 6 Січня 2021 р.
Якими мають бути тексти в підручниках, аби учні їх легко сприймали й розуміли : Веб-ресурс НУШ. URL: https://nus.org.ua. 21 Грудня 2021 р.
Spichtig, A. et al. The Decline of Comprehension-Based Silent Reading Efficiency in the United States: A Comparison of Current Data with Performance in 1960/ Reading Research Quarterly, 2016. Vol. 51. № 2. pp. 239–259.
Werpup-Stüwe L., Petermann F. Visual perception abilities in children with reading disabilities // Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2015. May; 43(3), pp. 195–205.
Huestegge, L., et al. Oculomotor and linguistic determinants of reading development: A longitudinal study / Huestegge //Vision Research. – 2009. – V. 49. – pp. 2948–2959.