ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Тетяна ГОЛІНСЬКА Херсонський державний університет https://orcid.org/0000-0001-7890-7508
  • Людмила ВОРОБЙОВА Опорний заклад освіти Шевченківський заклад загальної середньої освіти № 2 Кілійської міської ради Одеської області https://orcid.org/0009-0002-8280-3140

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.2

Ключові слова:

естетична культура, естетична цінність, естетичні смаки, художні твори, здобувачі початкової освіти Нової української школи

Анотація

У статті висвітлено питання формування естетичної культури в здобувачів початкової освіти Нової української школи, описано пізнання мистецтва через художні образи, закцентовано увагу на розвитку в молодших школярів почуття прекрасного та бажанні творити красу. Метою публікації є розкриття особливостей творчої діяльності здобувачів початкової освіти в Новій українській школі на уроках мистецтва. У науковій розвідці наголошено, що в освітньому процесі методи навчання мистецької освітньої галузі спонукають до активної розумової та практичної діяльності педагогів в процесі оволодіння навичками естетичного спрямування, сприяють розвитку їх творчих здібностей, пізнавальної активності й самостійності, оволодіння навичками професійної майстерності. Практичний досвід роботи вивчення питання формування естетичної культури в молодших школярів засвідчує, що різні види мистецтва впливають на формування естетичного почуття, яке є важливим показником естетичного розвитку дитини молодшого шкільного віку. У практичній діяльності розширюються знання учнів початкової школи про види мистецтва, формується любов до різних видів естетичної діяльності, української культури та їх смаків. На уроках мистецтва здобувачі початкової освіти навчаються сприймати красу навколишньої дійсності, відчувати художні твори, які вибудовуються в певну міжфункціональну систему. Практична діяльність розвиває у дітей молодшого шкільного віку естетичні цінності до української культури, любов до видів мистецтва. У статті визначено естетичну культуру здобувачів початкової освіти як інтегральну особистісну характеристику, яка визначається особливостями естетичної свідомості та естетичної діяльності в момент їх життя, на певному етапі його розвитку на доступному для дитини рівні; як сукупність компонентів естетичної культури особистості, що закріплюється за учнем на певному етапі його розвитку; як естетичну ціннісну орієнтацію дитини, залучення її до діяльності з освоєння і перетворення світу за законами краси. Отже, на уроках мистецтва в Новій українській школі варто враховувати вікові особливості формування естетичної культури молодших школярів.

Посилання

Андрієвський Б. М., Голінська Т. М. Естетичний розвиток молодших школярів засобами синтезу мистецтв: Монографія. Херсон: Айлант, 2007. 184 с.

Балл Г. О. (2002). Про визначальні характеристики здібностей і принципи їх врахування у навчально-виховній роботі. Психологія. 2002. № 2. С. 2–4.

Барко В. Психолого-педагогічна діагностика творчого потенціалу особистості учня в навально-виховному процесі. Київ, 2000. 85 с.

Волобуєва Т. Б. Розвиток творчої компетентності школярів. Харків: Вид. група «Основа», 2005. 112 с.

Волощук І. З. Методи розвитку творчих здібностей учнів молодшого шкільного віку. Київ, 1998. 96 с.

Гіптерс З. (2001). Мистецтво як засіб художньо-естетичного виховання. Рідна школа. 2001. № 9. С. 60–63.

Глінська І. П. Образотворче мистецтво. Методика навчання у 1–4 класах. Київ: Педагогіка, 1994. 86 с.

Голінська Т. М. Аналіз педагогічного досвіду з естетичного виховання дітей молодшого шкільного віку / Психолого-педагогічні умови вдосконалення підготовки кадрового потенціалу закладів дошкільної та початкової освіти: колективна монографія. За заг. ред. Б.М. Андрієвського. Херсон: ХНТУ, 2021. С. 47–68.

Голінська Т. М., Гарькава, Г. С. Комунікативні вміння професійної діяльності фахівців як предмет психолого-педагогічного вивчення / Distance learning in universities and modern problems. 2023. November. 07–10. Budapest, Hungary. International Science Group. РР. 169–173.

Дворак І. О. Педагогічні умови сприймання різних видів і жанрів образотворчого мистецтва. Гуманізація навчально-виховного процесу. Наук.-метод. зб. Слов’янськ. 2002. Вип. 15. С. 246–249.

Демченко І. І. (2002). В. О. Сухомлинський про творчий розвиток молодших школярів через образотворче мистецтво. Рідна школа. 2002. № 12. С. 18–19.

Кириченко М. А. Основи образотворчої грамоти: Навч. посібник. Київ: Вища школа, 2002. 190 с.

Коберник Г. Виховний та розвивальний потенціал інтерактивних технологій навчання. Сільська школа України. 2006. № 16. С. 18.

Конопко О. (2000). Перші кроки до мистецтва. Початкова школа. 2000. № 3. С. 25–28.

Котляр, В. П. Основи образотворчого мистецтва і методика художнього виховання дітей. Київ: Кондор, 2006. 200 с.

Масол, Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія. Київ: Промінь, 2006. 432 с.

Мелік-Пашаєв, А. А. Художня обдарованість дітей, її виявлення та розвиток. Київ: Фенікс, 2006. 112 с.

Пасічний, А. М. (2003). Образотворче мистецтво: Словник-довідник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. 259 с.

Пометун, О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Наук.-метод. посібник. Київ: Видавництво А.С.К., 2006. 192 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Як цитувати

ГОЛІНСЬКА, Т., & ВОРОБЙОВА, Л. (2024). ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 9–15. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.2

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ПОЧАТКОВА ОСВІТА