ІННОВАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.3Ключові слова:
інновації, технології, педагогічні технології, інноваційні педагогічні технології, якість освіти, заклади освітиАнотація
Статтю присвячено висвітленню питання впровадження інноваційних педагогічних технологій в освітній процес сучасного закладу освіти, що є стратегічно важливим інструментом для досягнення високого рівня якості й ефективності освітніх послуг. Автор підкреслює, що інновації в освіті є одним із пріоритетних напрямів освітньої політики держави й діяльності закладів освіти, які значною мірою визначають модернізацію змісту й ключових підходів до організації освітнього процесу, підвищення якості освіти загалом. Мета статті – узагальнити теоретичні відомості про сутнісний зміст досліджуваного феномену, окреслити шляхи застосування інноваційний педагогічних технологій та визначити їх роль у забезпеченні якості освіти. Дослідження базується на теоретичному аналізі й узагальненні наукових джерел, систематизації отриманої інформації, передбачає комплексний підхід до вивчення проблеми впровадження інноваційних педагогічних технологій в освітній процес як дієвого інструмента забезпечення якості освіти. Наукова новизна полягає в тому, що на основі теоретичного аналізу наукових праць визначено сутнісні характеристики інновацій в освіті, розкрито зміст понять «технологія», «педагогічна технологія», «інновація», «інноваційна педагогічна технологія», здійснено огляд окремих інноваційний педагогічних технологій й обґрунтовано їх вплив на якість освіти. Проведене дослідження дало змогу сформулювати висновки про те, що інновації в освіті тісно пов’язані з процесами створення, запровадження та поширення в освітній практиці нових ідей і педагогічних технологій, що спричиняє перехід освітньої системи на якісно новий рівень надання освітніх послуг. Впровадження інноваційних технологій тісно пов’язане зі створенням у закладах освіти інноваційного інструментарію для продуктивної діяльності усіх учасників освітнього процесу, а також їх поєднання із традиційним навчанням, що в сукупності призводить до підвищення якості освіти.
Посилання
Біла книга національної освіти України / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Інформаційні системи, 2010. 340 с.
Білоус І., Дем’янюк А., Кричківська О. Інноваційні технології навчання в контексті розвитку сучасної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко. 2022. Вип. 1 (349). С. 136–147.
Вакуленко В. М. Види інновацій в освіті та їх класифікація. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2010. Вип. 4. URL: http://nbuv.gov.ua/jpdf/Vnadps_2010_4_4.pdf (дата звернення: 26.06.2024).
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Вовк Б. І., Матвієнко Д. Є. Інноваційні педагогічні технології як засіб удосконалення професійної діяльності педагогів. Молодий вчений. 2020. № 10 (86). С. 376–381. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-10-86-77
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 373 с.
Даниленко Л. І. Менеджмент інновацій в освіті. Київ : Шкільний світ, 2007. 120 с.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2004. 352 с.
Енциклопедія освіти / голов. ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2021. 1144 с.
Інновації в освіті : інтеграція науки і практики : збірник науково-методичних праць / за заг. ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 492 с.
Інновації у вищій освіті : проблеми, досвід, перспективи : монографія / за ред. П. Ю. Сауха. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. 444 с.
Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія / за наук. ред. Л.З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.
Мельникова О. В. Інновації у вищій освіті як чинник формування національної економіки знань. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. 2014. Вип. 14. С. 16–27.
Паламарчук В. Ф. Першооснови педагогічної інноватики. Київ : Освіта України, 2005. Т. 2. 504 с.
Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.06.2024).
Професійна педагогічна освіта : інноваційні технології та методики : монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. С. 14–47.
Психолого-педагогічні засади проектування інноваційних технологій викладання у вищій школі : монографія / за ред. В. Андрущенка, В. Лугового. Київ : Педагогічна думка, 2011. 260 с.
Стрілець С. І. Інновації у вищій педагогічній освіті : теорія і практика навчальний посібник. Чернігів : ФОП Лозовий В.М., 2013. 508 с.
Феномен інновацій : освіта, суспільство, культура : монографія / за ред. В.Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2008. 470 с.
Шиба А. В., Нагайчук О. В., Ступеньков С. О. Сучасні виклики та потенціал впровадження інновацій в освітній процес під час воєнного стану. Академічні візії. 2023. Вип. 18. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7813465
Romanyuk R., Maftyn L., Iliichuk L., Vasylyk M., Tarangul L. The use of modern technologies to enhance the quality of teaching at higher education institutions. Amazonia Investiga. 2023. № 12 (68). Рр. 224–235. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.68.08.21
Leleka V., Loiuk O., Maidanyk O.,Iliichuk L., Shapochka K. Possibilities of using smart technologies in the higher education system for high-quality training of specialists. Revista Eduweb. 2023. № 17 (4). Рр. 165–182. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.04.16