МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАЦІЯ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ МОВНОЇ ПІДГОТОВКИ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ АВІАЦІЙНИХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.6.11Ключові слова:
безпека в авіації, цифрові технології, іноземна мова, міжкультурна компетентність, мовний бар’єрАнотація
Актуальність обраного аспекту дослідження детермінована вимогами на зміни в авіаційній галузі, що передбачає сталу міжкультурну взаємодію, оскільки пілоти постійно перетинають кордони і стикаються з різними культурами. Навіть наземне обслуговування вимагає використання міжнародної термінології, а культурна і мовна різноманітність пасажирів потребує від усіх учасників авіаційного процесу розуміння культурних нюансів. Мовні бар’єри можуть істотно ускладнити спілкування між авіаційними фахівцями. Маючи гарні знання з англійської мови, яка є міжнародною мовою авіації, фахівці можуть стикатися з різними акцентами та діалектами, що ускладнюють розуміння інших людей, специфічною термінологією, неправильним вживанням мовних конструкцій. Непорозуміння між пілотами й диспетчерами може призвести до критичних ситуацій. Тому перед закладами вищої освіти постає завдання розвинути в майбутніх фахівців іншомовну компетентність та навички міжкультурної комунікації. У дослідженні проаналізовано особливості міжкультурної комунікації майбутніх авіаційних спеціалістів у професійному середовищі. З’ясовано, що професійну іншомовну підготовку в закладах освіти можна реалізувати лише завдяки використанню інноваційних педагогічних технологій, зокрема цифрових технологій (технології віртуальної реальності, онлайн-платформи, соціальні мережі), міжкультурних тренінгів, культурно-комунікативного підходу. Завдяки інтерактивним комп’ютерним технологіям сучасні заклади вищої освіти авіаційного профілю забезпечують майбутнім фахівцям максимально комфортні умови для навчання. Безперечним є той факт, що викладачі, які готують майбутніх авіафахівців, мають постійно вдосконалювати методи викладання мов з використанням сучасних технологій, та рекомендувати здобувачам освіти додаткові онлайн-курси, які відповідають міжнародним стандартам. У статті зроблені виважені висновки. Акцентовано, що сьогоднішній світ вимагає від фахівців не лише професійних знань, а й уміння швидко адаптуватися до змін та вирішувати складні завдання. Тому важливо розвивати в майбутніх авіаційних фахівців критичне мислення, яке вкрай необхідне для аналізу ситуацій, прийняття рішень та ефективного спілкування з колегами з інших країн.
Посилання
Borowska A. P., Simon T. Collaborative development: how linguists and aviation SMEs can best serve the aviation language community. Applied Linguistics Papers. 2023. Vol. 27/2. P. 55–61. URL : https://doi.org/10.32612/uw.25449354.2023.2.pp.55-62 (дата звернення : 16.10.2024).
Groppe M., Brock I. Cross-cultural interactions on the flight deck: applying a socio-ecological model to acculturative stress. Transportation Research Procedia. 2022. Vol. 66. P. 240–252. URL : https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.12.024 (дата звернення : 16.10.2024).
Герасименко Л. С., Муравська С. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні авіаційної англійської мови. Інноваційна педагогіка. 2021. № 31. С. 180–183. URL : https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/31-2.37 (дата звернення : 16.10.2024).
Reticence is not a virtue in aviation: improving English speaking proficiency of future aviation specialists / L. Herasymenko et al. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2021. Vol. 13, no. 2. P. 498–515. URL : https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/433 (дата звернення : 16.10.2024).
Developing future pilots’ critical thinking skills in the framework of aviation English / L. Herasymenko et al. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2019. Vol. 11, no. 4. P. 91–104. URL : https://doi.org/10.18662/rrem/179 (дата звернення : 16.10.2024).
Глуховська М. С. Опанування авіаційної англійської мови під час формування високого рівня міжкультурної толерантності. Наукові записки. 2024. № 4 (207). С. 48–53. URL : https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-7 (дата звернення : 16.10.2024).
Гурська О., Теремінко Л., Будко Л. Формування англомовної компетентності майбутніх авіаційних фахівців у цифровому освітньому середовищі закладів вищої освіти. Міжнародна науково-технічна конференція «АВІА-2023», (м. Київ, Україна, 18–20 квітня 2023 р.). Київ, 2023. С. 34.13–34.17. URL : https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/dcc83cb0-6499-43da-a895-50f0b10582fa/content (дата звернення : 16.10.2024).
Monteiro A. L. T. Exploring intercultural factors in international pilot-air traffic controller communications. International Civil Aviation English Association. 2018. Vol. 14. URL : https://commons.erau.edu/icaea-workshop/2018/wednesday/14 (дата звернення : 16.10.2024).
Pacheco A. Inter-cultural issues in air-ground communication: a case study – triggers for miscommunication. Scholarly Commons. 2018. Vol. 8. URL : https://commons.erau.edu/icaea-workshop/2018/thursday/8 (дата звернення: 16.10.2024).
Zelenska L. M., Tymchenko S. V. Innovations in Foreign Language Teaching in Aviation Higher Educational Establishments: Communicative Aspect. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 9. С. 156–161. URL : https://dspace.sfa.org.ua/handle/123456789/1142 (дата звернення : 09.12.2024).