ОРГАНІЗАЦІЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ В ЗДО: СУЧАСНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.5Ключові слова:
здоров’язбереження, фізичне виховання, фізичний розвиток, освітній процес, рухова активність, здоровий спосіб життя, діти раннього вікуАнотація
У статті наголошено на важливості фізичного виховання та оздоровлення дітей раннього віку. Відповідно до мети статті, проаналізовано стан організації фізичного виховання дітей раннього віку у сучасних закладах дошкільної освіти. Під час роботи над статтею було використано метод теоретичного аналізу практики фізичного виховання дітей раннього віку в сучасних закладах дошкільної освіти з імплементацією професійного досвіду авторів статті з означеної проблеми. Проаналізовано досвід реалізації вихователями різних компонентів фізичного виховання та оздоровлення дітей раннього віку: створення гігієнічних умов; організовані форми фізичного виховання; самостійна рухова діяльність; загартування; інноваційні оздоровчі технології; фізкультурно-ігрове середовище. Акцентовано на важливості взаємозв’язку цих компонентів та комплексного впливу фізкультурно-оздоровчих засобів на фізичний і психічний розвиток дитини. Визначено сильні та слабкі сторони технології реалізації фізичного виховання в групах раннього віку. Наголошено на важливості здійснення доцільного психолого-педагогічного супроводу фізичного розвитку дітей раннього віку. Акцентовано на важливості завдання виховання у дітей емоційного відгуку на різні рухи та ігри, музичний супровід до фізичних вправ, фізкультурні посібники, загартувальні заходи тощо. Новизна роботи полягає у виокремленні та аналізі практичної реалізації завдань фізичного виховання дітей раннього віку, аналізі застосування комплексу фізкультурно-оздоровчих засобів. Зроблено висновки щодо важливості розвитку та удосконалення професійної компетентності педагогів, необхідної для успішної професійної діяльності у сучасних умовах. Успішність реалізації фізичного виховання дітей раннього віку залежить від усвідомлення відповідального ставлення до проблеми формування здоров’я вихованців, планування освітнього процесу, систематичного виконання програмових вимог.
Посилання
Андрущенко Н. В. Виховання здоров’язбережувальної поведінки дітей старшого дошкільного віку: теоретичний аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. 2016. № 6. С. 7–12.
Андрющенко Т. К. Теоретико-методичні засади формування здоров’язбережувальної компетентності у дітей дошкільного віку : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.08. Одеса, 2014. 455 с.
Бєлєнька Г. В. Богініч О. Л., Машовець М. А. Здоров’я дитини – від родини. К. : СПД Богданова А. М., 2006. 220 с.
Богініч О. Л. Сутність здоров’язберігаючого середовища у життєдіяльності дітей дошкільного віку.
Вісн. Прикарпат. ун-ту ім. В. Стефаника. Педагогіка. Івано-Франківськ, 2008. Вип. ХVІІ–ХVІІІ. С. 191–199
Вільчковський Е. С., Курок О. І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку : навч. посіб. 2-ге вид., Суми : Університет. кн., 2019. 467 с.
Васильєва С.А., Гавриш Н.В., Рагозіна В.В. Виховуємо і розвиваємо дитину раннього віку: навчально-методичний посібник. Кропивницький : Імекс-ЛДТ, 2021. 58 с.
Васильєва С. А., Гавриш Н. В., Рагозіна В. В. Виховання дітей раннього віку в закладах дошкільної освіти різних типів : монографія. Кропивницький : ІМЕКС ЛТД. 2021. 226 с.
Гаращенко Л. В., Літіченко О. Д., Шинкар Т. Ю. Організація освітньої взаємодії з дітьми раннього віку: актуальні проблеми практики. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2022. № 38(2). С. 24–30. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/342/431
Гаращенко Л. В., Літіченко О. Д., Шинкар Т. Ю. Стан процесу організації фізичного виховання дітей раннього віку в умовах закладу дошкільної освіти. Збірник наукових праць педагогічні науки. Івано-Франківськ. ВД «Гельветика». 2023. Вип. 2(102). С. 19–24. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4542/4011
Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Національна академія педагогічних наук України. Київ : ФОП Ференець В. Б., 2020. 44 с.