ОСВІТНІ ФУНКЦІЇ ДИТЯЧОЇ ІГРАШКИ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ СУЧАСНИХ ЗДО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.7

Ключові слова:

іграшка, компетентнісний підхід, когнітивна активність, мисленнєві операції, національні особливості, освітнє середовище

Анотація

У статті «Освітні функції дитячих іграшок у навчальному процесі сучасних дошкільних закладів» представлено результати дослідження багатогранного значення дитячих іграшок у сприянні когнітивному, соціальному та емоційному розвитку дітей дошкільного віку. Дослідження ґрунтується на компетентнісному підході, який підкреслює вплив іграшок як дидактичного та розвивального інструменту в сучасному освітньому просторі.У статті висвітлюються різні способи, за допомогою яких дитячі іграшки сприяють стимулюванню когнітивного розвитку, формуванню мисленнєвих операцій та набуттю основних життєвих компетенцій (навичок).Розглянуто значення народних іграшок – феномену національної культури у підвищенні рівня обізнаності дітей зі спадщиною рідного народу, а також увиразнено їхні функції як засобу соціальної міжособистісної взаємодії у мультикультурному середовищі.Ключовий аспект дослідження – функції іграшок у формуванні когнітивної активності дітей. У статті обговорюється, як іграшки стимулюють цікавість, уяву, навички розв’язання проблем і логічне мислення. Автори доводять, що структурована гра з іграшками, які мають виразний освітній потенціал, сприяє когнітивному розвитку, оскільки вона активізує мисленнєві операції, а це – аналіз, порівняння, зіставлення, класифікація, узагальнення та ін. Наголошено їхній вплив на розвиток пам’яті та концентрації уваги, що свідчить про значний внесок іграшок у формування здатності дитини опрацьовувати та зберігати нову інформацію.До важливих аспектів, які розглянуті у дослідженні, віднесено соціалізуючу функцію іграшок у дошкільній освіті. У статті підкреслюється, що іграшки є засобом формування міжособистісних відносин, налагодження співпраці та комунікації між дітьми. У спільній спільну грі діти оволодівають базовими соціальними навичками, а саме – чергування в діях, емпатією та способами позитивного вирішення конфліктних ситуацій. Автори наголошують на важливості іграшок, що сприяють груповій грі, оскільки вони дають змогу дітям засвоювати і практикувати основні цінності та норми соціальної поведінки.Культурному виміру іграшок приділено особливу увагу, зокрема, розглядається вплив народних іграшок на збереження національної ідентичності та культурної спадщини. У статті проаналізовано, як впровадження традиційних іграшок в освітній процес дошкільного закладу може сприяти усвідомленню дітьми власної культури та спадщини народу загалом, водночас, виховуючи повагу до культурного розмаїття. Залучаючись до гри з народними іграшками, діти розвивають інтерес до народних ремесел, традицій, різних жанрів народної творчості, пізнають цінностей, які закладені в скарбниці національної культури. Це особливо актуально в умовах сучасного глобалізованого та мультикультурного світу, в якому формування культурної обізнаності з раннього віку є важливим для соціальної гармонії та інтеграції.У статті проаналізовано вплив освітнього середовища на забезпечення ефективності навчання дітей за допомогою іграшок, акцентовано уввагу на ролі педагогів у виборі відповідних іграшок, які відповідають освітнім цілям і потребам у розвитку дітей. У дослідженні наголошено, що вихователі ЗДО повинні усвідомлювати дидактичний потенціал різних типів іграшок та ефективно інтегрувати їх у свої навчальні стратегії. Обговорюється важливість організації ігрового простору (локації), який стимулює дослідження дітей та їхню самостійну творчість, забезпечуючи доступність, різноманітність і адаптивність іграшок до різних стилів і потреб у навчанні.У статті розглянуто психологічні переваги іграшок, зокрема, їхній вплив на емоційну регуляцію та зняття стресу. Описано, як гра з іграшками допомагає дітям керувати своїми емоціями, виражати почуття та розвивати стратегії подолання труднощів. Особливу увагу приділено терапевтичній грі з певними видами іграшок, а саме – із сенсорними іграшками та ляльками, що є цінним методом підтримки емоційного благополуччя дітей. У дослідженні доведено, що добре спроєктовані іграшки можуть сприяти розвитку емоційного інтелекту, саморегуляції та стресостійкості дітей у дошкільному віці.Отже, у статті наголошено на ключовому значенні дитячих іграшок у навчально – виховному процесі сучасних закладів дошкільної освіти. Висвітлюються їхні дидактичні, соціальні, культурні та психологічні функції, що доводить їхню значущість як засобу забезпечення всебічного розвитку дитини. Дослідження закликає до продуманих та стратегічно виправданих рекомендацій щодо використання іграшок згідно чинних програм ЗДО задля того, щоб вони ефективно сприяли когнітивному розвитку, соціалізації, культурній обізнаності та емоційному благополуччю дітей. Використовуючи освітній потенціал іграшок, педагоги ЗДО взмозі створювати збагачені навчальні локації у приміщенні групової кімнати чи закладу, вцілому, що сприятиме формуванню основ для успішного розвитку дитини впродовж життя.

Посилання

Aries P. Centuries of Childhood : A social History of Family Life / P. Aries . Harmondsworth : Penguin, 1986.

Артемова Л. Актуальні проблеми виховання дітей в поліетнічному дошкільному закладі . Вісник психології і педагогіки. Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка. Випуск 13. К., 2013.

Батухміна О. Формування елементів національної культури у дітей шостого року життя засобами української народної іграшки. Дис. ... канд.пед. Наук. Київ, 2008. 848 с.

Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності: наук. видання / І. Д. Бех. К. : Либідь. 2006. 272 с.

Герус Л. М. Українська народна іграшка кінця ХШХ – першої половини ХХ століття (історія, типологія, художні особливості): Л. : Світ. 1997.

Гладун Л. Щоб іграшка була корисною. Вихователь – методист дошкільного закладу. 2009. № 12. С. 33–35.

Гроос К. Духовне життя дитини / Н. В. Кудикіна. Теорія ігрової діяльності дітей : монографія. Київ : Вид.-во Київського університету імені Бориса Грінченка. Педагогічний інститут. 2012. 229 с.

Кудикіна Н. В. Досвід використання гри як засобу національно – культурного виховання дітей молодшого шкільного віку. Наук. зап. Ніжинського держ. пед . ун-ту ім. М. Гоголя. Серія : Педагогічні науки. 2002. № 3. С. 75–78.

Найден О. С. Українська народна іграшка: Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості. К. : АртЕк, 1999. 256 с.

Mead, Margaret. Coming of Age in Samoa: A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilisation. New York : William Morrow, 1928.

Mead, Margaret. Growing Up in New Guinea: A Comparative Study of Primitive Education. New York : William Morrow, 1930.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

ЛИСЕНКО, О., & ЛИСЕНКО, Н. (2025). ОСВІТНІ ФУНКЦІЇ ДИТЯЧОЇ ІГРАШКИ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ СУЧАСНИХ ЗДО. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 47–53. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.7

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають