ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ДО УМОВ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В’ячеслав ШИНКАРЕНКО Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0003-0929-9160
  • Людмила КЛІМОВА Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0003-1161-617X
  • Ірина МАЗУР Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-7281-7955
  • Наталія МІХІНА Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0001-7555-9448
  • Валентина РУДЕНЬ Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0009-0001-5040-0067

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.10

Ключові слова:

адаптація, ранній дошкільний вік, заклад дошкільної освіти, дитина, вихователь

Анотація

У статті досліджуються особливості адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти.Встановлено, що на процес адаптації дитини до перебування у закладі дошкільної освіти впливають три основні складові: 1. соціально-психологічний рівень адаптації, куди входить: комунікативне спілкування з однолітками та дорослими; рівень тривожності; вплив сім’ї; ступінь загартованості дитини; вже сформовані навички самообслуговування; особистісні особливості малюка. 2. Психофізіологічний рівень адаптації. Він характеризується: особливістю психомоторного розвитку дітей раннього віку. 3. Компетентність та професіоналізм педагогів. Виявлено, що у процесі фізіологічної адаптації виділяють дві стадії: 1 стадія – орієнтовно-пристосувальна, коли у відповідь на весь комплекс нових впливів, пов’язаних із початком систематичного навчання, є бурхлива реакція та значна напруга практично у всіх систем організму. 2 стадія – нестійкого, неповного пристосування, коли організм активно шукає оптимальні варіанти стійкого стану, який буде відповідати новим умов (організм витрачає все, що є, та не економить ресурси). Встановлено, що основними завданнями під час адаптаційного періоду для закладу дошкільної освіти є: створити емоційно сприятливу атмосферу в групі; сформувати у дітей позитивну установку на дитячий садок; сформувати у дітей почуття впевненості в навколишньому середовищі; познайомити дітей один з одним та допомогти їм зблизитися; познайомити дітей із деякими фахівцями дитячого садка. Обгрунтовано, що спільна діяльність дорослих та дітей молодшого дошкільного віку ділиться на низку етапів: встановлення емоційного контакту з дітьми. Найлегше це зробити за допомогою ігрових ситуацій; залучення дітей до організації ігрового місця. Діти починають орієнтуватися у просторі своєї групи, дізнаватися назви та місце розташування предметів та знарядь праці; різноманітність спільної діяльності вихователя та дітей.

Посилання

Бурсова С. С. Діагностика рівнів адаптації дітей до дошкільного навчального закладу. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, Т. 10 (54), 2015. С. 263–270.

Гурковська Т. Проблеми раннього віку. Дошкільне виховання. 2001. № 12. С. 15–16.

Захарова Н. М. Адаптація дітей дошкільного віку до сучасного соціального простору : монографія. Донецьк : вид-во «Ноулідж», 2010. 216 с.

Маценко Ж. Незабаром у дитячий садок: особливості психологопедагогічного підходу до дітей, що вступають до дошкільного закладу. Психолог. 2003. № 17. С. 2–10.

Мушинський В. Особливості адаптації дітей до умов дитячого закладу. Психолог. 2004. № 25–26. С. 3–12.

Соловей Ю. О. Соціальна адаптація дітей дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. Ужгород : Говерла, 2022. Вип. 1 (50). С. 260–263.

Циганенко О. М. Адаптація дошкільників до умов дошкільного навчального закладу. Особливості організації роботи практичних психологів у дошкільних підрозділах навчально-виховних комплексів району. Полтава, 2011. No 7. С. 6–10.

Шинкаренко В. В., Клімова Л. В., Міхіна Н. О., Купрієнко В. І. Особливості патріотичного виховання дітей дошкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 78. С. 244–248. DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.78.51

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-01

Як цитувати

ШИНКАРЕНКО, В., КЛІМОВА, Л., МАЗУР, І., МІХІНА, Н., & РУДЕНЬ, В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ДО УМОВ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 69–75. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають