ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ У РОЗВИНЕНИХ КРАЇНАХ СВІТУ В ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.10

Ключові слова:

тенденції, педагогічні кадри, професійна підготовка, розвинені країни світу

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена суттєвими змінами у функціонуванні закладів вищої освіти щодо під- готовки нової генерації фахівців. Можливість концептуально осмислити об’єктивні зв’язки між елементами, компонентами, етапами процесу підготовки педагогічних кадрів дозволяє вивчення історичного досвіду розвине- них країн світу. Мета статті – на основі наукових ідей теоретично обґрунтувати основні тенденції професійної підготовки педагогічних кадрів у розвинених країнах світу в ХІХ–ХХ століттях. Під час проведення дослідження було застосовано такі методи науково-педагогічного дослідження: конкретно-пошуковий, логіко-історичний, проблемно-хронологічний, ретроспективний. Історико-педагогічний науковий пошук дозволив констатувати, що провідними тенденціями підготовки аме- риканських та західноєвропейських учителів: у ХІХ столітті – першій половині ХХ століття була тенденція зневажливого ставлення до освіти; у 60–90-х роках ХХ століття – тенденція визнання освіти найвищою дер- жавною цінністю, пріоритетним напрямом державної політики, результатом якої стало впровадження нових освітніх парадигм – концепції меритократичної освіти, концепції мультикультурної освіти, гуманістичного навчання тощо; на початку ХХІ століття – Болонський процес, що об’єднав Європу, сприяв появі низки тенден- цій: тенденції продовження обов’язкової освіти після школи; тенденції до диверсифікації структур вищої освіти; тенденції безперервної освіти; тенденції до розширення завдань закладів вищої освіти; тенденції вдосконалення та розширення «короткої і професіоналізованої» вищої освіти; тенденції запровадження компетентнісного під- ходу в навчанні; тенденції надання якісних освітніх послуг тощо. Результати дослідження: важливим джерелом для визначення стратегічних напрямів розвитку педагогічної освіти в Україні є вивчення й аналіз досвіду підготовки вчителів за кордоном для створення загальноєвропейсько- го освітнього простору на сучасному етапі.

Посилання

Кошманова Т. Розвиток педагогічної освіти в США (1960–1998 рр.). Львів : Світ, 1999. 488 с.

Педагогічні технології у неперервній професійній освіті : монографія / за ред. С. Сисоєвої. Київ : ВІПОЛ, 2001. 258 с.

Гавриш І. Формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності (методологічний і теоретичний аспекти) : монографія. Харків : ХОНМІБО, 2005. 388 с.

Пуховська Л. Професійна освіта та інновації: досвід країн Європейського Союзу. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2017. № 14. С. 124–132.

Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів : аналітичні матеріали / Н. Авшенюк та ін. Київ : ДКС «Центр», 2017. 83 с.

Сбруєва А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.) : автореф. дис. ... докт. пед. наук: 13.00.01. Київ, 2005. 38 с.

Шандрук С. Тенденції професійної підготовки вчителів США у вітчизняній педагогічній теорії. Витоки педагогічної майстерності. 2012. Вип. 9. С. 319–324.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-26

Як цитувати

ДЕБЕНКО, В., & КОБИЛЬНИК, Р. (2021). ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ У РОЗВИНЕНИХ КРАЇНАХ СВІТУ В ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 57–63. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА