РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ДОШКІЛЬНИКА У ПРОЦЕСІ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.2Ключові слова:
емоційна культура, ігрова діяльність, діти дошкільного віку, взаємодія, педагогАнотація
Статтю присвячено проблемі розвитку емоційної культури дошкільника у процесі ігрової діяльності. Визначено, що формування та розвиток емоційної культури дітей в умовах сьогодення потребує посиленої уваги з позиції вчених-теоретиків та педагогів-практиків сучасної освіти. Особливої уваги потребують сучасні діти, які формують нове покоління «дітей війни». З’ясовано, що різні аспекти проблеми формування та розвитку емоційної культури дошкільників в процесі ігрової діяльності досліджувалися багатьма вченими та має своє підґрунтя у нормативно-правовій базі системи освіти України. Досліджено, що Базовий компонент дошкільної освіти значної уваги приділяє емоційному розвитку дитини та чільне місце в цьому надає вихователю. Оскільки у дошкільному віці провідним видом діяльності виступає гра, доцільно організовувати роботу з розвитку емоційної культури саме в ігровій діяльності дитини. Так, Базовий компонент дошкільної освіти передбачає реалізацію у закладах дошкільної освіти освітнього компоненту «Гра дитини» та формування у дошкільників ігрової компетентності. Доведено, що найпоширенішим видом ігор у дошкільників є сюжетно-рольові. У процесі ігрової діяльності діти відображають суспільні відносини, оскільки дублюють поведінку дорослих та їх взаємодію з оточуючими. Такими іграми є «Родина», «Лікарня», «Перукарня» тощо. Однак, у контексті воєнного стану, дитячі ігри, на жаль, відтворюють ситуацію, яка панує в країні. The LEGO Foundation провели дослідження тематики ігор українських дітей під час війни. Згідно з їхнім дослідженням, найбільш поширеними сюжетами є: «військовий льотчик», «лікарі на війні», «гра в ППО», «блокпости, перевірка документів» та інші. Визначено, що у процесі гри, дитина захоплюється виконуваною роллю та самим процесом гри і, таким чином виявляє власні емоції. Але, оскільки вихователь здебільшого є учасником таких ігор, таким чином, він має змогу регулювати процес гри та сприяти розвитку емоційної культури дитини у процесі ігрової діяльності.
Посилання
Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VІІІ / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 24.06.2025).
Про дошкільну освіту : Закон України від 06 червня 2024 р. № 3788-ІХ / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (дата звернення: 20.06.2025).
Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення 22.06.2025).
Груша Л.О. Педагогічні умови виховання емоційної культури дітей молодшого шкільного віку : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2009. 225 с.
Агіляр Туклер В. В. Виховання ініціативності дітей у ігровій діяльності: сучасний стан. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2017. № 1. С. 80–85.
Завязун Т. В. Проблема розвитку структурних компонентів мовлення старших дошкільників у грі: сучасні підходи дослідження. URL: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v4/i15/6.pdf (дата звернення 25.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.