ПІДПРИЄМНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.6

Ключові слова:

компетентнісна парадигма, майбутній учитель, підприємницька компетентність, початкова школа, структура, структурно-компонентна характеристика, цілісна система

Анотація

У статті виокремлено й проаналізовано окремі аспекти структурно-компонентної характеристики феномену «підприємницька компетентність майбутнього вчителя початкової школи». У ракурсі проблемного поля дослідження репрезентовано наукові пошуки формування підприємницької компетентності як інноваційного елемента компетентнісної парадигми у різних освітніх площинах і констатовано потребу чіткого розуміння структури поняття «підприємницька компетентність майбутнього вчителя початкової школи». Зважаючи на різновекторність досліджень сутності підприємницької компетентності для визначення структурних компонентів поняття «підприємницька компетентність майбутнього вчителя початкової школи», послугувалися наявними фундаментальними науковими студіями, передусім, економічного спрямування. З урахуванням наукових позицій визначено і охарактеризовано взаємопов’язані структурні компоненти підприємницької компетентності майбутнього вчителя початкової школи: аксіологічно-мотиваційний, інформаційно-когнітивний, функційно-діяльнісний, особистісно-рефлексивний. Аксіологічно-мотиваційний компонент зумовлює розуміння студентами системи ціннісних властивостей сучасного розвитку підприємливості у професійно-педагогічній діяльності, ціннісних смислів підприємницької діяльності, морально-етичного ставлення до обраної професії. Інформаційно-когнітивний компонент акумулює сукупність знань підприємницького спрямування та методично зорієнтованих. Функційно-діяльнісний компонент відображає здатність майбутнього вчителя початкової школи планувати, організовувати, проєктувати, контролювати продуктивну підприємницьку професійно-педагогічну діяльність, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя, комунікувати, швидко приймати альтернативні рішення, а також методичних умінь формувати підприємницьку компетентність в учнів початкової школи. Особистісно-рефлексивний компонент представлений особистісно адаптивною та рефлексивною компетентністю.

Посилання

Білова Ю. Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: збірник наукових праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. № 7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2013_7_7

Бондар Н.Д. Формування ключових компетентностей майбутніх менеджерів сфери туризму в процесі вивчення гуманітарних дисциплін : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Вінниця, 2016.

Гуменюк І. Формування підприємницької компетентності майбутніх фахівців педагогічного профілю. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць ; Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка ; Інститут педагогіки НАПН України. Кам’янець-Подільський, 2019. Вип. 26(1). Ч. 1.

Земка О.В. Модель формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ. 2017. Серія 16. Вип. 29(39). С. 110–114.

Земка О.В. Формування підприємницької компетентності в майбутніх учителів технологій у процесі професійної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2018.

Кошевська К. Підприємливість та ініціативність серед інших ключових компетентностей. Уроки з підприємницьким тлом : навч. матер. / за заг. ред. Е. Бобінської, Р. Шияна, M. Товкало. Варшава, 2014.

Листопад О.А. Теоретико-методичні засади формування професійно-творчого потенціалу майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів : дис.. д-ра пед. наук : 13.00.04; 13.00.08 ; Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського, Одеса.

Ляшенко М.Ю. Формування фахової компетентності з основ підприємництва у майбутніх учителів технологій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2017.

Майковська В.І. Сутність і структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців в Україні. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 1(87). С. 112–117.

Матукова Г.І. Підприємницька компетентність майбутніх фахівців економічного профілю: теорія і практика : монографія. Кривий Ріг : Видавець ФОП Чернявський Д.О., 2015.

Морзе Н., Балик Н. Шляхи формування підприємницької компетентності майбутніх інформатиків. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах : науково- методичний журнал. 2015. № 1. С. 8–17.

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Пискун О.М., & Сокол Н.В. Розвиток підприємливості та фінансової грамотності учнів старшої школи в процесі технологічної освіти. Вісник Чернігівського нац. пед. унів.-ту. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. 151(2). С. 118–122.

Пріма Д.А. Професійна позиція майбутнього вчителя початкової школи: структурно-компонентна характеристика. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогіка, 2. 2019. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2019_2_17

Проценко О. Підприємницькі уміння як складник життєвої компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 30(83). С. 298–301.

Ткаченко М.В. Формування підприємницької компетентності майбутніх фахівців ресторанного господарства у професійно- технічних навчальних закладах : дис канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Як цитувати

БОРТНЮК, Т. (2022). ПІДПРИЄМНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 33–39. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА