ВПЛИВ КРИЗ ПСИХОВІКОВОГО РОЗВИТКУ НА ВИНИКНЕННЯ НЕГАТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.15Ключові слова:
кризи психовікового розвитку, негативна поведінка, діти дошкільного вікуАнотація
У статті порушується проблема, викликана потребою суспільства у формуванні сучасного молодого покоління. Мета статті полягає у висвітленні впливу криз психовікового розвитку на виникнення негативної поведінки у дітей дошкільного віку. Виокремлено, проаналізовано погляди та узагальнено ідеї відомих дослідників щодо порушеної проблеми дослідження. У разі несприятливого перебігу кризи необхідно здійснювати психолого-педагогічний супровід дитини дошкільного віку, актуальність якого підвищуватиметься у зв'язку з акцентуванням на завданнях позитивної соціалізації, що простежується в освітніх програмах дітей дошкільного віку. Найбільш поширеними негативними проявами, які спостерігаються у дошкільному віці, є: примхливість, впертість, агресія, афективні спалахи, істерики, страхи, неслухняність, нечесність, жадібність, замкнутість, сором’язливість, кожен з яких має певні особливості прояву. Суттєвими є й інші симптоми криз у дітей, такі як негативізм, впертість, емоційне збудження, норовливість, свавілля та інші негативістські симптоми. Визначено психолого-педагогічні умови, дотримання яких уможливить попередження виникнення негативної поведінки у дітей дошкільного віку у період перебігу криз психовікового розвитку. Закцентовано увагу на тому, що, аби допомогти дитині дошкільного віку успішно пережити психовікові кризи, необхідно побудувати навчально-ігрову діяльність на основі корекційно-розвивальних ігор. У період кризи можуть сформуватися як позитивні, так і негативні новоутворення. Таким чином, вплив криз психовікового розвитку на виникнення негативної поведінки у дітей дошкільного віку є актуальною проблемою сьогодення, оскільки вони можуть сприяти формуванню негативних проявів поведінки у дошкільників.
Посилання
Власова З.И. Влияние кризиса трех лет на познавательном развитии дошкольника. Психология обучения. 2007. № 10. С. 39–54.
Выготский Л.С. Психология. Москва : ЭКСМО-Пресс, 2000. 1008 с.
Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 4: Детская психология. Москва : Педагогика, 1984. 432 с.
Гуськова Т.В. Психологический анализ кризиса трех лет: дис. … канд. психол. наук. Москва : Ин-т общей педагогической психологии АПН СССР, 1988. 167 c.
Зверева Н.В. Возрастные кризисы и проблема психопатологии развития детей и подростков. Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2013 (13). № 2. С. 51–59.
Крайг Г., Бокум Д. Психология развития. Санкт-Петербург : Питер, 2012. 940 c.
Леонтьев А.Н. Лекции по общей психологии. Москва : Смысл, 2001. 511 с.
Моргун В.Ф., Ткачева Н.Ю. Проблема периодизации развития личности в психологии. Москва, 1981. 84 с.
Оржеховська В.М., Федорченко Т.Є. Профілактика девіантної поведінки неповнолітніх: навчально-методичний посібник. Черкаси, 2008. 376 с.
Пихтіна, Н.П. Особливості попередження ситуативних негативних проявів у поведінці старших дошкільників. Педагогіка вищої та середньої школи. 2013. Вип. 37. С. 352–358.
Поливанова К.Н. Психология возрастных кризисов. Москва : Академия, 2000. 184 с.
Сапогова Е.Е. Психологические особенности переходного периода в развитии детей 6 7 лет. Москва, 1986. 146 с.
Федорченко Т.Є. Рання профілактика негативних проявів у поведінці дітей [навч.-метод. посіб.]. Київ : Тов. «ХІК», 2003. 128 с.
Эльконин Д.Б., Венгер А.Л. Особенности психического развития детей 6–7-летнего возраста. Москва, 1988. 140 с.
Эриксон Э. Детство и общество. Санкт-Петербург : Летний сад, 2000. 416 с.
Bronson G., Brit. J. Critical periods in Human development. Med Psychol., 1962. V. 35. N 1–2, P. 127–133.
Clarke A.D., Clarke A.M. Formerly isolated children. Early experience: Myth and evidence. L. : Open Books, 1976. Рр. 27–34.
Crain W. Theories of Development: Concepts and Application. New Jersey: Prentice Hall, 2014. 143 p.
Hersov L., Berger M. Aggression & anti-social behavior in childhood & adolescence. Oxford: Pergamon Press, 1978. 171 p.
Tomlinson P., Quinton M. Values Across the Curriculum. L. : Cassell, 2016. 152 p.
Wolff S. Children under stress. Harmondsworth: Penguin Books, 1973. 284 p.