СУЧАСНІ ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ В НАВЧАННІ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОГО ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ІТ-СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.8Ключові слова:
особистісно орієнтований підхід, професійно орієнтоване писемне мовлення, логічне мислення, студенти ІТ-спеціальностей, пам’ять, інтелектАнотація
Статтю присвячено розгляду особистісно орієнтованого підходу в навчанні професійно орієнтованого писемного мовлення. Мета статті – проаналізувати підхід та передбачити організацію навчального процесу з урахуванням індивідуальних особливостей студентів ІТ-спеціальностей (мислення, пам’яті, сприйняття, уваги, інтелекту, інтересів), мотиваційних, інтелектуальних та інших загальних і особливих здібностей студентів, факторів професійної підготовки. Використовувалися методи науково-експериментального рівня: опитування викладачів іноземної мови для професійних цілей, викладачів фахових дисциплін, спеціалістів ІТ-компаній для з’ясування професійних потреб студентів та їхніх психологічних особливостей, а також опитування студентів із метою виявлення їхніх якостей, психологічних та професійних характеристик. Зазначено, що студенти ІТ-спеціальностей мають логіко-математичний тип інтелекту, абстрактно-логічний тип мислення, творчий, критичний, раціональний, концептуальний, операційний, комплексний характер мислення, алгоритмічний стиль мислення, наочний тип пам’яті. Розглядають особливості сприйняття навчального матеріалу студентами ІТ-спеціальностей, як-от аналіз сприйнятого матеріалу, сприйняття на основі диференціації ознак, установлення логічних зв’язків між елементами, систематизація вивченого матеріалу в ієрархії. Розглянуто специфічні професійні особливості студентів ІТ-спеціальностей (професійні особливості, цінності в освіті). Професійні особливості описують як здатність аналізувати та виправляти свої професійні помилки, уважність, самостійність, індивідуальна відповідальність, здатність ухвалювати рішення в обмежений час, здатність до модифікації, здатність самостійно вирішувати проблеми в різних видах діяльності та навчання. Описано цінності в навчанні студентів ІТ-спеціальностей. Психологічні та професійні якості студентів, характерні для ІТ-спеціалістів, були класифіковані в таблиці, що становить новизну роботи. Зроблено висновок, що результати аналізу свідчать про необхідність розроблення методики навчання професійно орієнтованого писемного мовлення студентів ІТ-спеціальностей з урахуванням психологічних та професійних якостей, використання елементів дистанційного навчання, що має здійснюватися з використанням особистісно орієнтованого підходу.
Посилання
Програма з англійської мови для професійного спілкування / кол. авторів: Г.Є. Бакаєва, О.А. Борисенко, І.І. Зуєнок. Київ : Ленвіт, 2005. 150 с.
Бондар Л.В. Методика навчання французького професійно спрямованого монологічного мовлення студентів технічних спеціальностей з урахуванням їх навчальних стилів : дис. … канд.. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2011. 337 с.
Конышева А.В. Современные методы обучения английскому языку. Изд. 2-е, стереотип. Минск : ТетраСистемс, 2004. 176 с.
Осмоловская И.М. Как организовать дифференцированное обучение. Москва : Сентябрь, 2002. 160 с.
Орел Е.А. Диагностика особенностей мыслительной деятельности специалистов в области информационных технологий (программистов) : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 19.00.03 «Психология труда, инженерная психология, эргономика (психологические науки)». Москва, 2007. 25 с.
Рубинштейн С.Л. Избранные философско-психологические труды. Основы онтологии, логики и психологии. (Серия «Памятки психологической мысли»). Москва, 1997. 463 с.
Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту : монографія. Київ : Нора-Друк, 2003. 298 с.
Шнейдерман Б. Психология программирования: Человеческие факторы в вычислительных и информационных системах. Пер. с англ. Москва : Радио и связь, 1984. 304 с.
Тарнопольський О.Б., Кожушко С.П. Методичні засади та принципи навчання академічного письма англійською мовою у вищому мовному навчальному закладі. Зб. Матеріалів першої міжнар. наук.-методич. конф. «Навчання англомовної академічної комунікації в Україні: проблеми та перспективи», (Львів, 24–25 жовт. 2008 р.). Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2008. С. 15–16.
Выготский Л.С. Педагогическая психология / Под ред. В.В. Давыдова. (Психология: Классические труды). Москва : Педагогика-Пресс, 1996. 536 с.
Зимняя И.А. Педагогическая психология : учебник. 2 изд., доп., испр. и перераб. (Учебник для XXI века). Москва : Логос, 2001. 383 с.