РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ТА СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.13

Ключові слова:

критичне мислення, дистанційна освіта, здобувач освіти, війна.

Анотація

У статті розкрито особливості розвитку критичного мислення у здобувачів освіти (як учнів, так і студентів) під час дистанційного навчання в умовах війни. Визначено, що критичне мислення – це свідоме, незалежне, рефлексивне, цілеспрямоване, обґрунтоване, контрольоване та самоорганізоване мислення, яке складається із загальних методологічних принципів і стратегій, широкого спектру процедур оцінювання та обґрунтування. З’ясовано, що розвиток критичного мислення не тільки допомагає учням при роботі з інформацією в школі, але й створює основу для формування логічного мислення та міркувань. Доведено, що формування критичного мислення у студентів базується на здатності проявляти індивідуальність і неповторність кожного, підвищувати гнучкість мислення, формулювати судження та запитання. Встановлено те, керування процесом формування критичного мислення та розвитку здібностей учня та студента передбачає перш за все отримання інформації про їх реальний і потенційний рівні. Визначено, що здатність розвивати критичне мислення, приймати самостійні та раціональні рішення, навчатися протягом життя – це основні риси, які має набувати здобувач освіти. У ході дослідження встановлено, що особливо важливою є роль інформаційно-комунікаційних технологій у процесі дистанційного навчання в умовах війни, адже зараз тільки за допомогою них у здобувачів освіти, як в учнів, так і в студентів, формується критичне мислення. Доведено, що в умовах сьогодення критичне мислення у здобувачів освіти, як в учнів, так і в студентів, формується допомогою таких електронних освітніх платформ як Google Workspace, Google Classroom, New Knowledge, HUMAN.UA і сервісів та інструментів онлайн-комунікації (Zoom, Skype, Team), базових сервісів Google (Gmail, Calendar, Meet, Jamboard, Chat, Hangouts), платформи YouTube.

Посилання

Терно С. О. Методика розвитку критичного мислення школярів у процесі навчання історії : посібник для вчителя. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2012. 70 с.

Музичук К. Розвиток критичного мислення здобувачів вищої освіти. Нова педагогічна думка. 2019. № 3(99). С. 61–65.

Маринченко Г. М., Моцак С. І. Формування критичного мислення студентів під час дистанційного навчання. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 4. C. 463–467.

Драгієва Л. Розвиток критичного та творчого мислення студентів ВНЗ в умовах педагогічної взаємодії. European Humanities Studies: State and Society / EUROPEJSKIE STUDIA HUMANISTYCZNE: Państwo i Społeczeństwo. Poland-Ukraine : East European Institute of Psychology, 2019. Issue 1 (II). Р. 228–245.

Філіпович В. М., Подлєсна Г. В., Заїка Т. П. Формування критичного мислення здобувачів вищої освіти. Наукові перспективи. 2022. № 6(24). С. 596–610.

Практики та підходи до дистанційного навчання – рекомендації для вчителів. URL: https://nus.org.ua/articles/ praktyky-ta-pidhody-do-dystantsijnogo-navchannya-rekomendatsiyi-dlya-vchyteliv/

Мороз А. В. Використання технології розвитку критичного мислення в освітньому процесі НУШ. Навчально-методичний посібник. ПОЛІСЬКИЙ ЛІЦЕЙ. Березне, 2021. 58 с.

Радченко О., Вихор С. Розвиток критичного мислення студентів. Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід: збірник тез ІV Міжнародної науково-практичної конференції (13–14 травня 2022 року, м. Тернопіль). Тернопіль : Вектор ; ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 362–367.

Українська система вищої освіти в умовах воєнної агресії РФ: проблеми й перспективи розвитку. URL: https://niss.gov.ua/news/statti/ukrayinska-systema-vyshchoyi-osvity-v-umovakh-voyennoyi-ahresiyi-rf-problemy-y

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу у 2021/2022 навчальному році в початковій школі в умовах воєнного часу. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-v-pochatkovijshkoli- v-umovah-voyennogo-chasu

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-09

Як цитувати

СТЕПАНЕНКО, О., ТЕСЛЕНКО, Т., & НАГОРНЯК, С. (2022). РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ТА СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 89–94. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА