ФОРМУВАННЯ ЕТНОПЕДАГОГІЧНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ВЧИТЕЛЯ-ВИХОВАТЕЛЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.6Ключові слова:
педагогіка партнерства, етнопедагогічна компетентність, майстерність педагога, партнерська взаємодія вчителя-вихователяАнотація
У статті обґрунтовано важливість формування спроможності сучасного вчителя-вихователя організовувати партнерську взаємодію з учасниками педагогічного процесу з орієнтацією на низку етнопедагогічних компетенцій. Актуальність проблеми зумовлена поліетнічним складом населення України та сучасними євроінтеграційними процесами, інтенсифікацією міжнародного співробітництва у сфері освіти. Стаття спрямована на визначення основних напрямів формування майстерності майбутнього вчителя, вихователя в організації партнерської взаємодії у контексті його етнопедагогічної компетентності. Аналіз наукової літератури засвідчив, що вчитель-вихователь, який організовує педагогічну взаємодію на засадах партнерства, спрямовує рух до співробітництва з учасниками педагогічного процесу через діалог, переконливу регуляцію поведінки партнерів без насилля і конкуренції. Порівняння сутності понять «співробітництво» та «партнерство» дало змогу уточнити специфіку партнерства як стратегії взаємодії та сформулювати принципи педагогіки партнерства, що визначають поведінку вчителя-вихователя під час педагогічного спілкування. Компетентність педагогічного партнерства взаємопов’язана з іншими видами професійної компетентності вчителя-вихователя. Серед них вирізнається етнопедагогічна компетентність, яка забезпечує спроможність вчителя-вихователя розуміти унікальність та різноманіття людей як представників різних культур, враховувати на цій основі індивідуальні особливості суб’єктів взаємодії, забезпечувати конструктивну і безпечну партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу в різних формах роботи. Етнопедагогічні компетенції, які сприяють організації педагогічної партнерської взаємодії, варто групувати відповідно до компонентів педагогічної майстерності вчителя-вихователя, що вможливить їх якісне формування.
Посилання
Амонашвілі Ш. О. Школа життя. Хмельницький : Подільський культурно-просвітницький центр ім. М. К. Реріха, 2002. 172 с.
Бех І. Д. Виховання особистості: у 2-х кн. Кн. 2. Київ : Либідь, 2003. 342 с.
Етнонаціональна структура українського суспільства : довідник / В. Б. Євтух, В. Г. Трощинський, К. Ю. Галушко, К. О. Чернова. Київ : Наукова думка, 2004. 342 с.
Касьяненко М. Д. Педагогіка співробітництва : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 1993. 320 с.
Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.
Педагогічна майстерність / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін. ; за ред. І. А. Зязюна. Київ : Вища школа, 2004. 422 с.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (2020 р.). 45 с. Сайт Верховної Ради України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 09.02.2022 р.).
Ткаченко О. М. Етнопедагогічний аспект партнерської взаємодії вчителя-вихователя. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 49. Т. 2. С. 182–189.
Ткаченко О. М. Теоретико-методичні засади формування етнопедагогічної компетентності майбутніх вчителів гуманітарного профілю : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Черкаси, 2013. 42 с.
Фрейре П. Педагогіка пригноблених / пер. з англ. О. Дем’янчука. Київ : ЮНІВЕРС, 2003. 168 с.