MAIN ASPECTS OF DEVELOPMENT EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2023-4-5

Keywords:

educational and professional program, educational process, professional training, development methodology, competence approach, interaction with employers, resource provision, performance evaluation, monitoring of graduates, flexibility and adaptability, innovations in education, quality management

Abstract

The research is aimed at understanding and defining important aspects of this complex process in order to improve the quality of education and prepare students for the challenges of modern society and the labor market. The main aspects of the study include: 1. Determination of concrete aims and tasks that it is envisaged to decide through introduction of the educationallyprofessional program. 2. A study and analysis of modern tendencies are in industry of education and professional preparation for providing of actuality and accordance of the program to the current necessities of society and labour-market. 3. Consideration of different methodologies and going near educational program development, including a constructivism, компетентнісні and other methods. 4.Determination of aim and tasks of the program. Clarification of aim and tasks of the educationally-professional program, determinations of basic competenses, that must be formed for the bread-winners of education. 5. A study of going is near bringing in of employers, representatives of industry and other parties concerned to the development of the program process. 6. Analysis of availability of resources for realization of the program, including to the shot, financial and material resources. 7. Development of criteria and instruments for the estimation of program efficiency, including possibilities for flexibility and адаптабельності program, that she took into account changes in industry and society. 8. Consideration of opportunities for flexibility and adaptability of the program to accommodate changes in industry and society. 9. A study of possibilities of introduction of innovative methods of studies, technologies and pedagogical approaches is in the program. 10. Development of strategies and mechanisms to ensure high quality of the program and its continuous improvement. The study of these aspects helps to create effective and adapted to the needs of modern educational and professional programs that contribute to the success of students and meet the challenges of modern society

References

Гарькавець С.О., Волченко Л.П. Конфлікти в освітньому середовищі: діагностика та практика вирішення: навчально-методичний посібник. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 92 с.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Мельник І., Заремба Л. Мистецтво спілкування – невід’ємна складова педагогічної майстерності вихователя ЗДО. Молодий вчений. 2020. № 210 (86). С. 404-408.

Мирончук Н. М. Контекстна підготовка майбутніх викладачів вищої школи до самоорганізації у професійній діяльності: теорія і практика: монографія. Житомир: вид. О. О. Євенок, 2020. 400 с.

Мирончук Н.М. Використання інноваційних технологій навчання у професійній педагогічній підготовці. Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка. Суми. 2020. Т.1. С. 79-83.

Мізюк В. А. Змішане навчання як інноваційний підхід інтеграції навчального процесу у закладах освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені ВО Сухомлинського. 2019. № 3. С. 172-177.

Муляр В. П., Яцюк С. М., Юнчик, В. Л. Комп’ютерне моделювання у підготовці майбутніх вчителів фізики, математики та інформатики. Фізика та освітні технології. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки. 2022. № 2. С. 61-69.

Положення про комітет з етики наукових досліджень Волинського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2020. URL: https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/11/Komitet-z-etyky-naukovyhdoslidzhen-.pdf.

Положення про організацію навчального процесу на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у Волинському національному університеті імені Лесі Українки. Луцьк, 2020. URL: https://vnu.edu.ua/sites/default/files/2021-02/Polozhennia_orhanizatsiiu_navchalnoho_protsesu_ 2ch_rivniakh.pdf

Положення про порядок формування індивідуальної траєкторії навчання студентів Волинського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2022. URL: http://surl.li/oabvi.

Положення про систему запобігання та виявлення академічного плагіату Волинського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2021. URL: https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/Polozhennyapro-systemu-zapobigannya-ta-vyyavlenya-akademichnogo-plagiatu.pdf.

Проєкт професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Київ, 2020. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf.

Сопова Д. Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, № 3-4. С. 52–56. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.5256.

Федірчик Т., Дідух В. Педагогіка партнерства як чинник формування ефективної взаємодії учасників освітнього процесу в умовах нової української школи. Гірська школа українських Карпат. 2021. № 21. С. 50-54.

Яцюк С. М., Муляр В. П. Візуалізація даних в Google Sheets із використанням функції SPARKLINE. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2021. № 42. С. 191-197.

Яцюк С.М., Собчук О.М., Смолюк І.О., Хомяк М.Я., Чепрасова Т.І. Методика проведення сучасного уроку з інформатики за допомогою цифрових сервісів в умовах воєнного стану. Математика. Інформаційні технології. Освіта. Луцьк. 2022. С. 178-180.

Яцюк С.М, Юнчик В.Л., Федонюк А.А. Моделі представлення даних та знань в навчальній системі підготовки ІТ-фахівців. Математика. Інформаційні технології. Освіта: Луцьк. 2022. С. 113-119.

Яцюк С.М., Хомяк М.Я., Юнчик В.Л., Чепрасова Т.І. (2021). Методика використання цифрових освітніх ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. № 16. С. 15-25.

Яцюк С.М., Хомя, М.Я., Юнчик В.Л., Чепрасова Т.І. Особливості навчання веб-технологій розробки навчальних систем майбутніх вчителів інформатики та методика створення на їх основі власних освітніх ресурсів. Молодь і ринок. 2021. № 7/193. С. 118-122.

Яцюк С.М., Юнчик В.Л., Федонюк А.А., Оксентюк Т.П. Особливості представлення даних та знань в навчальних системах. Математика. Інформаційні технології. Освіта. Луцьк. 2021. С. 93-95.

Яцюк С., Юнчик В., Смолюк І., Собчук О. Академічна доброчесність в контексті освітнього компонента «Вступ до фаху» для майбутніх вчителів інформатики. Фізика та освітні технології. 2022. № 1. С. 116–123.

Published

2023-11-30

How to Cite

YATSIUK С., YUNCHIK В., MAZURCHUK О., & MYKYTYUK І. (2023). MAIN ASPECTS OF DEVELOPMENT EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL PROGRAM. Physics and Educational Technology, (4), 35–44. https://doi.org/10.32782/pet-2023-4-5