ПРО ТРАНЗИТИ ДЕКЛАРАТИВНИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕДУРНІ ВМІННЯ ПРИ ТРЕНУВАННЯХ У ШИРОКОМУ ДІАПАЗОНІ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2023-2-1

Ключові слова:

декларативні знання, процедурні уміння та навички, тренування, модель процесу

Анотація

Розглянута специфіка формування процедурних умінь, коли ці уміння детермінуються декларативними інструкціями. Увага приділена аспектам подібності цього процесу в сфері вивчення інформатики та в спортивних тренуваннях. Розглянута динаміка транзиту декларативного знання в процедурні навички та уміння на прикладі виконання послідовностей стандартних дій, кожне з яких не викликає координаційних труднощів. У ході дослідження були отримані і проаналізовані статистичні розподіли швидкостей дій виконання окремих завдань у роботі з файлами і текстами в інтерфейсі Windows. Порівнювались розподіли, відповідні різним спробам виконати пакети завдань великими групами учнів. Застосовано модельний підхід до аналізу статистичних розподілів швидкостей виконання завдань. Експериментальні розподіли в моделі представлено сумами нормальних контурів, зміщених один відносно одного у шкалі швидкості виконання завдання. Кожний нормальний контур в цій моделі відповідав деякому одному з чотирьох станів формування процедурного уміння. Площа під модельним контуром відповідає кількості людей у відповідному стані сформованості уміння. Крайні стани, в цьому контексті, це: стан повільного виконання, коли людина виконує дії усвідомлюючи кожний крок; та стан, який є цільовим у тренуванні, стан швидких дій, коли дії повністю автоматизовані, а сенсо-моторика працює майже без участі свідомості. Від спроби до спроби експериментальні розподіли зміщувались у бік високої швидкодії та звужувались. Аналіз динаміки цього процесу базується на метафорі перекачування площ з під нормальних контурів повільної роботи, під контури швидкісної роботи. Побудовані відповідні графіки. Зроблений аналіз трансформації площ розподілів на предмет динаміки тренувального процесу. Зроблено рекомендації стосовно специфіки тренувань у контексті отриманих результатів.

Посилання

Абдуллаєв А.К. (2018). Теорія і методика викладання вільної боротьби: Вид. 2-е, пероб. Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 299 с.

Бурлака І.В., Лукачина А.В. (2022). Фізичне виховання: Теніс [Електронний ресурс]: навч. посіб. для здобувачів ступеня бакалавра. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 75 с.

Головін М.Б. (2018). Дослідження процесів навчання на основі аналізу моментів статистичних розподілів швидкостей навчальних дій (на матеріалах вивчення інформатики). Психологічні перспективи. Випуск 18. Луцьк, С. 72 – 82. URI: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/1743/

Головін М.Б. (2011). Аналіз процесу навчання за допомогою статистичних розподілів швидкостей навчальних дій (на прикладі вивчення інформатики) Вісник Волинського університету. Серія педагогічні науки. Випуск 17. С. 4 – 9. https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/4850/1/golovin_statrozp.pdf

Гринь О. Р. (2015). Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів. Київ: Вид-во «Олімпійська література», 276с.

Канеман Деніел (2021). Мислення швидке й повільне / пер. з англ. Максим Яковлєв. 5-те вид. К.: Наш Формат, 480 с.

Кутек Т. Б., Вовченко І. І. (2022). Основи теорії і методики спортивної підготовки: навч. посібн. Житомир: ЖДУ імені Івана Франка, 108 с.

Нишияма Х., Браун Р. (1991). Каратэ, или искусство борьбы пустой рукой. Часть 1. Харьков: РИО Облполиграфиздата, 120 с.

Gade, M., Druey, M., Souza, A., S. Oberauer, K. (2014). Interference within and between declarative and procedural representations in working memory, Journal of Memory and Language, 76, 174–194.

Fitts, P. M. (1954). The information capacity of the human motor system in controlling the amplitude of movement. Journal of Experimental Psychology, 47 (6), 381–391.

Oberauer, K. (2009). Design for a Working Memory. The Psychology of Learning and Motivation, 51, 45–100.

Seth, Anil K.; Bayne, Tim (2022). Theories of consciousness. Nature Reviews Neuroscience (англ.) 23 (7). 439–452.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-24

Як цитувати

ГОЛОВІН, М., ГОЛОВІНА, Н., & МАЗУРЧУК, О. (2023). ПРО ТРАНЗИТИ ДЕКЛАРАТИВНИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕДУРНІ ВМІННЯ ПРИ ТРЕНУВАННЯХ У ШИРОКОМУ ДІАПАЗОНІ ДИСЦИПЛІН. Фізика та освітні технології, (2), 3–12. https://doi.org/10.32782/pet-2023-2-1

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають