ВИВЧЕННЯ ФІЗИЧНИХ ПРИНЦИПІВ ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pet-2024-1-1

Ключові слова:

здоров’язберігаючі компетентності; фізичні принципи військових дій; задачі на військову тематику з інформатики та фізики

Анотація

Освіта відіграє ключову роль у розвитку суспільства. У період надзвичайних ситуацій саме освіта стає рушійною силою, що дозволяє давати адекватні відповіді на ці ситуації. Під час воєнних дій найважливішим завданням є виживання населення. Формування здоров’язберігаючої компетентності у школярів покладено на заклади освіти. Кожен педагог повинен при викладанні конкретної навчальної дисципліни приділяти максимальну увагу формуванню навичок самозбереження під час військових дій. Вивчення фізичних принципів військових дій, таких як обстріли території нашої держави, формує розуміння про траєкторію, швидкість, дальність та час польоту ворожих засобів ураження. Вивчення фізичних принципів оповіщення повітряної тривоги дозволяє розробити алгоритми адекватної поведінки під час обстрілів. Основи алгоритмічного мислення закладаються на уроках математики та інформатики ще у молодшій школі. Інформатика вивчає формування алгоритмів від повсякденних дій до програмування. Формування алгоритмів здоров’язберігаючих навичок у школярів під час воєнних дій може виступати змістовим навантаженням уроків інформатики. Авторами запропоновані методичні рекомендації з формування здоров’язберігаючої компетентності на уроках інформатики при розгляді завдань на військову тематику. Зокрема, надано рекомендації щодо проведення уроків з теми «Алгоритми» у молодшій та середній школі; запропоновано ряд компетентністних задач на військову тематику. Вивчення фізичних принципів військових дій є змістовним навантаженням уроків фізики. Авторами надано методичні рекомендації з формування здоров’язберігаючої компетентності на уроках фізики при розв’язуванні задач на військову тематику. Зокрема, пояснено принципову різницю між рухом різних типів ракет, запропоновано задачі на визначення фізичних характеристик руху ворожих засобів ураження. Надані методичні рекомендації можуть застосовуватися учителями інформатики та фізики для формування здоров’язберігаючої компетентності школярів.

Посилання

Про оборону України : Закон України від 06 грудня 1991 р. № 1932-XII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text (дата звернення: 28.03.2024).

Сидоров С. В. Бойові дії. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бойові дії (дата звернення: 28.03.2024).

Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР зі змінами № 2222-IV від 08.12.2004, ВВР, 2005, № 2, ст.44. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996.

Anglade M., Chapple M., Rushing E. Protecting education from attack during armed conflict. Humanitarian Law & Policy Blog. URL: https://blogs.icrc.org/law-and-policy/2023/09/13/protecting-education-from-attack-during-armedconflict/(date of access: 12.03.2024).

Nicolai S., Triplehorn C. The Role of Education in Protecting Children in Conflict. London, 2003. 36 s. URL: https://www.files.ethz.ch/isn/96795/networkpaper042.pdf (дата звернення: 19.03.2024).

Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: Науково-методичний збірник/ за загальною ред. С. М. Шкарлета. Київ-Чернівці: Букрек, 2022. 140 с. URL: mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Nauk-metod.zbirnyk-Osv.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu-%20Innovatsiyna.ta.proyektna.diyalnist.pdf (дата звернення: 19.03.2024).

Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text (дата звернення: 12.03.2024).

Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п#Text (дата звернення: 12.03.2024).

Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України 26.12.2017. № 1669. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#Text (дата звернення: 17.03.2024).

Організація безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану / Методичні рекомендації / укладачі О.М. Грушевенчук та ін. Луцьк : Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Волинської області, 2022. 49с.

Щодо дій в умовах воєнного стану / Рекомендації відділу охорони праці ВНУ імені Лесі Українки від 31.08.2022 р.

Щодо створення безпечного середовища для учасників освітнього процесу в приміщеннях і спорудах Волинського Національного університету імені Лесі Українки / Розпорядження ректора Волинського Національного університету імені Лесі Українки від 20.09.2022 р. № 22.

Поліщук Н., Острей О. Фізичні принципи оповіщення повітряної тривоги. Актуальні проблеми розвитку природничих та гуманітарних наук :збірник матеріалів VІІ Міжнар. наук. практ. конф. м. Луцьк, 10 листопада 2023р. Луцьк, 2023. 573 с. С. 154-156

Величко В., Острей О. Військова тематика при викладанні фізики та інформатики як спосіб усунення розриву між теоретичними та практичними знаннями. Актуальні проблеми розвитку природничих та гуманітарних наук : збірник матеріалів VІІ Міжнар. наук. практ. конф. м. Луцьк, 10 листопада 2023р. Луцьк, 2023. 573 с. С. 144-146.

Величко В.О., Острей О.Р. Компетентнісні задачі на військову тематику. Молода наука Волині: пріоритети та перспективи досліджень: матеріали ХVІІ Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених Луцьк, 16−17 травня 2023 року. Луцьк: ВНУ ім. Лесі Українки, 2023. С. 862-865.

Освітні програми. МОН України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi (дата звернення: 19.03.2024).

Долотова Д. Чим відрізняється балістична ракета від крилатої. 2024. Vikna.TV. URL: https://vikna.tv/dliatebe/bezpeka/chym-vidriznyayetsya-balistychna-raketa-vid-krylatoyi/ (дата звернення: 27.03.2024).

Комбінована атака у складних погодних умовах. Маршрути ракет й "шахедів" 16 жовтня (карта). URL: https://texty.org.ua/fragments/110886/kombinovana-ataka-u-skladnyh-pohodnyh-umovah-marshruty-raket-j-shahediv-16-zhovtnya-karta/ (дата звернення: 21.10.2023).

Приблизний підсумок руху повітряних цілей за 22.03.2024, 2024. monitoringwar. URL: https://uk.tgstat.com/en/channel/@monitoringwar.

Програма курсу. Інформатика. МОН України URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/programa-informatika-5-9-traven-2015.pdf (дата звернення: 16.03.2023).

Інформатика : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Й. Я. Ривкінд та ін. Київ : Генеза, 2015. 240 с.

DeepStateMAP. Map of the war in Ukraine. URL: https://deepstatemap.live/en#7/45.522/31.223 (date of access: 16.03.2023).

Ткаченко В. ОТРК Грім-2 – технічні характеристики та радіус ураження. Факти ICTV. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/polituka/20220701-potuzhnyj-ta-bagatofunkczionalnyj-na-shho-zdatnyj-ukrayinskyj-otrk-grim-2/(дата звернення: 16.03.2023).

Даценко В. У Росії в п'ять разів більше артилерії, але в України тепер є MLRS, здатні бити в тил. Важка зброя НАТО може змінити війну. Forbes.ua. URL: https://forbes.ua/inside/u-rosii-v-pyat-raziv-bilshe-artilerii-ale-v-ukraini-teper-e-mlrs-zdatni-biti-v-til-yak-vazhka-zbroya-nato-mozhe-zminiti-viynu-11072022-7098 (дата звернення: 16.03.2023).

Куницька Я. За яким принципом вмикаються системи оповіщення і як спрацьовує повітряна тривога в Україні. НСН Україна. 2022. URL: https://nikopolnews.net/ukraina/janina-za-iakym-pryntsypom-vmykaiutsia-systemyopovishchennia-i-iak-spratsovuie-povitriana-tryvoha-v-ukraini/ (дата звернення: 21.10.2023).

Одінцова А. У кілька разів швидша за звук. Що відомо про ракети Х-22, однією з яких росіяни вбили десятки людей у будинку в Дніпрі. [Several times faster than sound. What is known about the Kh-22 missiles, one of which the Russians killed dozens of people in a house in Dnipro] New Voice. URL: https://nv.ua/ukraine/events/raketah-22-harakteristiki-skorost-dalnost-modifikacii-i-vysota-primeneniya-chto-izvestno-50297756.html (дата звернення: 17.03.2024).

Ткаченко В. Російська міжконтинентальна балістична ракета Сармат: на що здатна та характеристики. 2024. Факти ICTV. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/suspilstvo/20240229-raketa-sarmat-harakterystyky/ (дата звернення: 31.03.2024).

До чого призводить вибух тротилу. Інфографіка. ТСН.ua. URL: https://tsn.ua/ru/nauka_it/k-chemu-privoditvzryv-trotila-infografika-527134.html (дата звернення: 31.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-11

Як цитувати

ВЕЛИЧКО, В., ГОЛОВІНА, Н., ОСТРЕЙ, О., & ПОЛІЩУК, Н. (2024). ВИВЧЕННЯ ФІЗИЧНИХ ПРИНЦИПІВ ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Фізика та освітні технології, (1), 3–16. https://doi.org/10.32782/pet-2024-1-1

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають