STUDY OF THE PHYSICAL PRINCIPLES OF MILITARY ACTIONS AS A MEANS OF FORMING HEALTH-PRESERVING COMPETENCE

Authors

Keywords:

health-preserving competencies; physical principles of military operations; problems on military subjects in informatics and physics

Abstract

Education plays a key role in the development of the society. During emergency situations, education becomes the driving force that allows us to provide adequate responses to these situations. During military operations, the most important task is the survival of the population. The formation of health-preserving competence among schoolchildren is entrusted to educational institutions. Each teacher should, when teaching a specific academic discipline, pay maximum attention to the formation of self-preservation skills during military operations. Studying the physical principles of military actions, such as shelling the territory of our state, forms an understanding of the trajectory, speed, range and flight time of enemy weapons. The study of the physical principles of air warning allows the development of algorithms for adequate behavior during shelling. The basics of algorithmic thinking are laid in mathematics and informatics lessons in junior high school. Computer science studies the formation of algorithms from everyday actions to programming. The formation of algorithms of healthpreserving skills among schoolchildren during military operations can act as a content load of computer science lessons. The authors proposed methodological recommendations for the formation of health-preserving competence in computer science classes when considering tasks on military topics. In particular, recommendations have been made for conducting lessons on the topic "Algorithms" in junior high and high school; a number of competency-based tasks on military topics are proposed. Studying the physical principles of military operations is a meaningful part of physics lessons. The authors provided methodical recommendations for the formation of health-preserving competence in physics lessons when solving militaryrelated problems. In particular, the fundamental difference between the movement of different types of missiles is explained, and tasks for determining the physical characteristics of the movement of enemy weapons are proposed. The provided methodological recommendations can be used by teachers of informatics and physics for the formation of health-preserving competence of schoolchildren.

References

Про оборону України : Закон України від 06 грудня 1991 р. № 1932-XII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text (дата звернення: 28.03.2024).

Сидоров С. В. Бойові дії. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бойові дії (дата звернення: 28.03.2024).

Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР зі змінами № 2222-IV від 08.12.2004, ВВР, 2005, № 2, ст.44. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1996.

Anglade M., Chapple M., Rushing E. Protecting education from attack during armed conflict. Humanitarian Law & Policy Blog. URL: https://blogs.icrc.org/law-and-policy/2023/09/13/protecting-education-from-attack-during-armedconflict/(date of access: 12.03.2024).

Nicolai S., Triplehorn C. The Role of Education in Protecting Children in Conflict. London, 2003. 36 s. URL: https://www.files.ethz.ch/isn/96795/networkpaper042.pdf (дата звернення: 19.03.2024).

Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: Науково-методичний збірник/ за загальною ред. С. М. Шкарлета. Київ-Чернівці: Букрек, 2022. 140 с. URL: mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Nauk-metod.zbirnyk-Osv.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu-%20Innovatsiyna.ta.proyektna.diyalnist.pdf (дата звернення: 19.03.2024).

Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text (дата звернення: 12.03.2024).

Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п#Text (дата звернення: 12.03.2024).

Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України 26.12.2017. № 1669. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#Text (дата звернення: 17.03.2024).

Організація безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану / Методичні рекомендації / укладачі О.М. Грушевенчук та ін. Луцьк : Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Волинської області, 2022. 49с.

Щодо дій в умовах воєнного стану / Рекомендації відділу охорони праці ВНУ імені Лесі Українки від 31.08.2022 р.

Щодо створення безпечного середовища для учасників освітнього процесу в приміщеннях і спорудах Волинського Національного університету імені Лесі Українки / Розпорядження ректора Волинського Національного університету імені Лесі Українки від 20.09.2022 р. № 22.

Поліщук Н., Острей О. Фізичні принципи оповіщення повітряної тривоги. Актуальні проблеми розвитку природничих та гуманітарних наук :збірник матеріалів VІІ Міжнар. наук. практ. конф. м. Луцьк, 10 листопада 2023р. Луцьк, 2023. 573 с. С. 154-156

Величко В., Острей О. Військова тематика при викладанні фізики та інформатики як спосіб усунення розриву між теоретичними та практичними знаннями. Актуальні проблеми розвитку природничих та гуманітарних наук : збірник матеріалів VІІ Міжнар. наук. практ. конф. м. Луцьк, 10 листопада 2023р. Луцьк, 2023. 573 с. С. 144-146.

Величко В.О., Острей О.Р. Компетентнісні задачі на військову тематику. Молода наука Волині: пріоритети та перспективи досліджень: матеріали ХVІІ Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених Луцьк, 16−17 травня 2023 року. Луцьк: ВНУ ім. Лесі Українки, 2023. С. 862-865.

Освітні програми. МОН України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi (дата звернення: 19.03.2024).

Долотова Д. Чим відрізняється балістична ракета від крилатої. 2024. Vikna.TV. URL: https://vikna.tv/dliatebe/bezpeka/chym-vidriznyayetsya-balistychna-raketa-vid-krylatoyi/ (дата звернення: 27.03.2024).

Комбінована атака у складних погодних умовах. Маршрути ракет й "шахедів" 16 жовтня (карта). URL: https://texty.org.ua/fragments/110886/kombinovana-ataka-u-skladnyh-pohodnyh-umovah-marshruty-raket-j-shahediv-16-zhovtnya-karta/ (дата звернення: 21.10.2023).

Приблизний підсумок руху повітряних цілей за 22.03.2024, 2024. monitoringwar. URL: https://uk.tgstat.com/en/channel/@monitoringwar.

Програма курсу. Інформатика. МОН України URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/programa-informatika-5-9-traven-2015.pdf (дата звернення: 16.03.2023).

Інформатика : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Й. Я. Ривкінд та ін. Київ : Генеза, 2015. 240 с.

DeepStateMAP. Map of the war in Ukraine. URL: https://deepstatemap.live/en#7/45.522/31.223 (date of access: 16.03.2023).

Ткаченко В. ОТРК Грім-2 – технічні характеристики та радіус ураження. Факти ICTV. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/polituka/20220701-potuzhnyj-ta-bagatofunkczionalnyj-na-shho-zdatnyj-ukrayinskyj-otrk-grim-2/(дата звернення: 16.03.2023).

Даценко В. У Росії в п'ять разів більше артилерії, але в України тепер є MLRS, здатні бити в тил. Важка зброя НАТО може змінити війну. Forbes.ua. URL: https://forbes.ua/inside/u-rosii-v-pyat-raziv-bilshe-artilerii-ale-v-ukraini-teper-e-mlrs-zdatni-biti-v-til-yak-vazhka-zbroya-nato-mozhe-zminiti-viynu-11072022-7098 (дата звернення: 16.03.2023).

Куницька Я. За яким принципом вмикаються системи оповіщення і як спрацьовує повітряна тривога в Україні. НСН Україна. 2022. URL: https://nikopolnews.net/ukraina/janina-za-iakym-pryntsypom-vmykaiutsia-systemyopovishchennia-i-iak-spratsovuie-povitriana-tryvoha-v-ukraini/ (дата звернення: 21.10.2023).

Одінцова А. У кілька разів швидша за звук. Що відомо про ракети Х-22, однією з яких росіяни вбили десятки людей у будинку в Дніпрі. [Several times faster than sound. What is known about the Kh-22 missiles, one of which the Russians killed dozens of people in a house in Dnipro] New Voice. URL: https://nv.ua/ukraine/events/raketah-22-harakteristiki-skorost-dalnost-modifikacii-i-vysota-primeneniya-chto-izvestno-50297756.html (дата звернення: 17.03.2024).

Ткаченко В. Російська міжконтинентальна балістична ракета Сармат: на що здатна та характеристики. 2024. Факти ICTV. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/suspilstvo/20240229-raketa-sarmat-harakterystyky/ (дата звернення: 31.03.2024).

До чого призводить вибух тротилу. Інфографіка. ТСН.ua. URL: https://tsn.ua/ru/nauka_it/k-chemu-privoditvzryv-trotila-infografika-527134.html (дата звернення: 31.03.2024).

Published

2024-07-11

How to Cite

ВЕЛИЧКО, В., ГОЛОВІНА, Н., ОСТРЕЙ, О., & ПОЛІЩУК, Н. (2024). STUDY OF THE PHYSICAL PRINCIPLES OF MILITARY ACTIONS AS A MEANS OF FORMING HEALTH-PRESERVING COMPETENCE. Physics and Educational Technology, (1), 3–16. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/physics/article/view/1754

Most read articles by the same author(s)