АРХЕТИПИ ТВОРЧОСТІ ФРИДЕРИКА ШОПЕНА У ХУДОЖНЬОМУ МИСЛЕННІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-4

Ключові слова:

ліризм, архетип, концепція, музикальність, фемін-персоналізм.

Анотація

Реалії сьогодення вимагають погляду на українську культуру як на органічну складову європейського простору, а відповідно ‒ вирізнення спільних і відмінних рис, що надає соціокультурному цілому розмаїття та багатогранності. Одним із питань, що постають у такому контексті, є мистецький світогляд «знакової» вітчизняної поетеси Лесі Українки, який значною мірою формувався під впливом творчості одного із улюблених композиторів ‒ Ф. Шопена, відомості про що знаходимо у творчості і листуванні мисткині ‒ в оповіданнях «Голосні струни» і «Місто смутку» та у трьох листах, де йдеться про власне виконання творів Р. Шумана і Ф. Шопена, про придбання нот для фортепіано та про інтерпретацію творів польського композитора видатними піаністами. Мета статті – виявити та обґрунтувати аналогії в архетипному мисленні Фридерика Шопена та Лесі Українки. Методологія дослідження відображена у таких його завданнях: 1) вирізнення значення творчості Ф. Шопена для життєтворчості Лесі Українки; 2) обґрунтування сутності ліризму як головної ментальної риси творчості Ф. Шопена та Лесі Українки; 3) аналіз архетипів Музикальності, Кохання та Батьківщини як домінуючих у художньому мислення польського композитора та української поетеси. Наукова новизна. У статті обґрунтовано ідею про «фемін-персоналізм» як домінуючу рису у художній візії Лесі Українки, представлений ліричним «жіночим» архетипом, сповненим гідності і волі, ‒ трактуємо його як один із варіантів лірики, що постав в європейській культурі після «чоловічого» шопенівського типу. Висновок. Аналогії в художньо-архетипному мисленні Ф. Шопена та Лесі Українки вирізняються крізь призму ліризму. Перший архетип – Музикальність, що є властивістю поезії Лесі Українки, співмірною співучості музики Ф. Шопена, і Музика як символ Кохання. Музикальність і музична тематика проходять через усю лірику Лесі Українки, відгукуючись концептами «спів», «мелодія», «струна», «фортепіано», які передають найтонші, найглибші і найінтимніші почуття поетеси. Одна із найвідоміших збірок поезій Лесі Українки ‒ «На крилах» пісень» (1880-ті рр.). Сюди увійшов цикл із музичною назвою «Сім струн» та ін. Музика як символ життя і кохання стала основою концепції одного із вершинних творів мисткині яким є «Лісова пісня». Другий архетип ‒ Кохання, що ілюструється концептами «весна» і «вогонь». Це вірші «Знов весна, і знов надії…», «Стояла я і слухала весну», «Давня весна», «Весна зимова», цикл «Весна в Єгипті» та багато ін. Третій архетип ‒ Батьківщина, також реалізований крізь призму ліризму. Це музика і серце Ф. Шопена, віддані Польщі, і душа Лесі Українки, віддана Україні. Як і в Ф. Шопена, звернення у Лесі Українки до Батьківщини проходять через ліричний погляд і сердечне відреагування. Шопен показує Польщу крізь призму національних танцювальних жанрів, Леся Українка − через пісенність, що є питомою рисою української ментальності.

Посилання

Витвицький В. Українські впливи у Шопена. Музикознавчі праці. Публіцистика / упор. Л. Лехник. Львів, 2003. С. 21–26.

Забужко О. Notre Dame d’Ukraine: Українка в конфлікті міфологій : монографія. Вид. 3-є, доповнене. Київ : Факт, 2007. 640 с.

Жарких М. Леся Українка і Польща. Енциклопедія життя і творчості Лесі Українки. 2011. URL: https://www.l-ukrainka.name/uk/Studies/Polska.html (25.04.2023).

Історія європейської ментальности / За ред. П. Дінцельбахера, пер. з нім. В. Кам’янець. Львів : Літопис, 2004. 720 с.

Історія української літератури кінця ХІХ − початку ХХ ст. : підручник / За ред. Н. Жук, В. Лесина. Київ : Вища школа, 1989. 439 с.

Їм промовляти душа моя буде: «Лісова пісня» Лесі Українки та її інтерпретації / Упор. Агеєва В. Київ : Факт, 2002. 224 с.

Кашкадамова Н. Національний міф Шопена та українська інтерпретація. Наукові збірки ЛДМА імені М. В. Лисенка. Львів, 2001. Том VІ. Музика Галичини = Musica Galaciana. С. 215–221.

Кияновська Л. Музичні жанри у прозі Ольги Кобилянської. Українське літературознавство. 1988. Вип. 51. С. 97−102.

Леся Українка. Повне академічне зібрання творів. У 14-ти томах / Ред. колегія: В. Агеєва, Ю. Громик, О. Забужко, І. Констанкевич, М. Моклиця, С. Романов. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2021. URL: https://ubi.org.ua/uk/activity/zibrannya-tvoriv-lesi-ukra-nki-u-14-i-tomah (25.04.2023).

Мацяк О. Кобилянська і Шопен: без імітації. Парадигма. 2013. Вип. 7. С. 221‒230. URL: http://www.inst-ukr. lviv.ua/files/paradygma/221-230-mo.pdf (27.04.2023).

Моклиця М. Естетика Лесі Українки (контекст європейського модернізму) : монографія. Луцьк : ВНУ імені Лесі Українки, 2011. 242 с.

Новакович М. Вагнерівська «драма майбутнього» та її рецепція у творчості Лесі Українки. Syntagma Musicum : зб. наук. ст. та спогадів на пошану Стефанії Павлишин. Львів : Сполом, 2010. С. 71‒85.

Огнєва О. Східні стежини Лесі Українки : статті та матеріали. Луцьк : ВАТ «Волинська обласна друкарня», 2007. 234 с.

Павлишин С. Український фольклор у творчості Ф. Шопена. Фредерик Шопен : Зб. ст. / Ред.-упорядник Я. Якубяк. Львів : Сполом, 2000. С. 5–17.

Романов С. Етико-естетична система Лесі Українки і національний літературний контекст епохи : автореф. дис. ... д-ра філол. наук : 10.01.01, 10.01.06. Київ, 2019. 40 с.

Романов С. «Лісова пісня» Лесі Українки і «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського у зіставних контекстах: джерела, філософія, герої. Міфологія і фольклор. 2018. № 1‒4. С. 68‒72.

Романов С. Фредерік Шопен ‒ Леся Українка. Енциклопедія життя і творчості Лесі Українки. 2011. URL: https://www.l-ukrainka.name/uk/Studies/Chopin.html (15.04.2023).

Скрипка Т. «Лісова пісня» Лесі Українки і «Затоплений дзвін» Гергарта Гауптмана. Слово і Час. 1990. № 3. С. 15–20.

Скрипка Т. Мавка у творчості Івана Франка і Лесі Українки: типологія чи контактні зв’язки? Українське літературознавство. Львів, 1988. Вип. 50. С. 60‒67. URL : http://www.t-skrypka.name/uk/LUkrainka/Mavka.html (06.04.2023).

Сулім Р. М. Лисенко і Ф. Шопен у контексті українсько-польських культурних зв’язків : автореф. дис... канд. мистецтвознав. : 17.00.01. Київ, 1999. 20 с.

Франко І. Адам Міцкевич в українській літературі. І. Франко. Зібрання творів у 50-ти томах. Т. 26 : Літературно-критичні праці (1876‒1885). Київ : Наукова думка, 1980. С. 384−390. URL: http://www.i-franko.name/uk/ HistLit/1885/AdamMickevychVUkrLiterat.html (07.04.2016).

Церковняк-Городецька О. Фредерик Шопен у творчості Лесі Українки. Київські полоністичні студії. Київ, 2012. Том ХІХ. С. 202. 23. Яросевич Л. Леся Українка і музика. Київ : Музична Україна, 1978. 125 с.

Papla E. Poetka i pieśń. Muzyka w życiu i twórczości Łesi Ukrainki. Światło w dolinie: prace ofiarowane prof. Halinie Krukowskiej. Białystok, 2007. S. 407–418.

Papla E. Z obserwacji nad «muzycznością» liryki Łesi Ukrainki. Dialog sztuk w kulturze Słowian wschodnich. Kraków, 2008. S. 240–245. 26. Pawluk J. Rycerskość ducha: wiersze, przekłady. Kyiv : Golovna specializovana redakcija literatury movamy nacionalʼnyh menshin Ukrainy, 2000. 54 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-03

Як цитувати

КАШАЮК, В. (2023). АРХЕТИПИ ТВОРЧОСТІ ФРИДЕРИКА ШОПЕНА У ХУДОЖНЬОМУ МИСЛЕННІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ. Fine Art and Culture Studies, (2), 22–30. https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-4

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО