СПЕЦИФІКА ВІДОБРАЖЕННЯ ГЕРОЇКИ В УКРАЇНСЬКІЙ І КИТАЙСЬКІЙ МУЗИЧНО-МЕНТАЛЬНИХ КАРТИНАХ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРІВ КИРИЛА СТЕЦЕНКА І СЯНЬ СІНХАЯ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-4

Ключові слова:

глобальний інформаційний простір, «Інший», українська музика, китайська музика, національна ментальна картина, музична ментальність, героїка, кантата, романтизм, імпресіонізм

Анотація

У статті здійснено компаративний аналіз відображення героїчного в українській та китайській музично-ментальних картинах на прикладі творів, в яких, на думку авторки, показово втілено специфіку національного мислення вказаних народів. Це кантати «У неділеньку у святую» Кирила Стеценка та «Хуанхе» Сянь Сінхая. Мета статті – виявити специфічні риси відображення героїки в українській і китайській музично-ментальних картинах на прикладі кантат «У неділеньку у святую» Кирила Стеценка та «Хуанхе» Сянь Сінхая. Завдання дослідження: 1) проаналізувати втілення героїчного лицарського архетипу в кантаті «У неділеньку у святую» Кирила Стеценка у контексті української національно-ментальної картини; 2) охарактеризувати кантату «Хуанхе» Сянь Сінхая крізь призму відображення китайської героїчної образності та відповідної музично-ментальної характерності; 3) укласти висновки про специфіку втілення героїки у вказаних творах. Методологія дослідження спирається на поєднання культурологічного, компаративного методів та цілісного музикознавчого аналізу. Наукова новизна. У статті здійснено аналіз відображення героїки крізь призму компаративного підходу, спираючись на українську і китайську ментальну специфіку. Висновок. В українській кантаті Кирила Стеценка «У неділеньку у святую» за віршем Тараса Шевченка, написаним у стилі народної думи, яскраво змальовано громадську єдність козаків, яка відображена у музиці як колективна національна героїка, при цьому братерська велич протрактована як духовна основа козацтва. Проте, цей колективний первінь відтіняється крізь категорію індивідуального – душевного стану героя, сердечних переживань про користь громаді та особистої етики служіння козацькому братству. Це той розвинений індивідуалізм і тонка чуттєвість, які на глибинному софійно-кордоцентричному рівні присутні в картині національної ментальності та проходять крізь усе її музичне відображення, у даному випадку здійснене романтичними виражальними засобами. У китайській кантаті Сянь Сінхая «Хуанхе» національно-героїчне подається як узагальнено-колективне, символом якого є Велика Жовта Ріка, що здійснює постійні руйнування внаслідок виходу води з берегів, але водночас, розливи Хуанхе роблять землі родючими, даруючи таким чином можливість врожаїв. Та понад цим стоїть вища семантика – національного єднання Великою рікою китайських земель від Тибету до Жовтого моря, що відображається у кантаті поєднанням романтичних та виразно-живописних імпресіоністичних засобів, що має витоки у ментально-споглядальній традиції, зумовленій ідеєю Дао.

Посилання

Горюхіна Н., Єфремова Л. К. Г. Стеценко. Київ : Музична Україна, 1950. 29 с.

Кудлай І. Глобальний інформаційний простір сучасності. Філософія та гуманізм. Одеса, 2020. Вип. 1 (11). С. 67–80. URL : http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/12113 (15.12.2024).

Лісецький С. Риси стилю творчості К. Стеценка. Київ : Музична Україна, 1977. 124 с.

Коменда О. Кирило Стеценко: індивідуальний стиль як чинник творчого універсалізму. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2020. № 127. С. 7–26.

Пархоменко Лю. Кирило Григорович Стеценко. Київ : Мистецтво, 1963. 232 с.

Пархоменко Лю. Кирило Стеценко. Київ : Музична Україна, 2009. 390 с.

Хуан Лей. Пастораль в музиці: історико-типологічний та виконавський аспекти : дис. … доктора філософії : 025. Харків, 2021. 209 с.

Хуан Лей. Героїчна пастораль та її національно-стильова рецепція у кантаті Сянь Сінхая «Хуанхе». Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків, 2021. Вип. 58. С. 125–149.

Муха А. Композитори України та української діаспори : довідник. Київ : Музична Україна, 2004. 352 с.

Терещенко А. Українська радянська кантата і ораторія (1945−1974). Київ : Наукова думка, 1975. 176 с.

Шевченко Т. Зібрання творів : У 6 т. Київ : Наукова думка, 2003. Т. 2 : Поезія 1847–1861. 784 с. URL : http://litopys.org.ua/shevchenko/shev261.htm (15.11.2024).

Smith N. Conductor’s Notes: Xian Xinghai Yellow River Cantana. Beijing International Festival Chorus. 20 September 2003. URL : https://beijingifc.org/?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=36 (25.11.2024).

Chunya Chang. The Yellow River Piano Concerto: a pioneer of western classical music in modern China and its socio-political context. The University of Alabama. Tuscaloosa, 2017. 74 p. URL : http://ir.ua.edu/handle/123456789/3378 (28.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

КАШАЮК, В. (2024). СПЕЦИФІКА ВІДОБРАЖЕННЯ ГЕРОЇКИ В УКРАЇНСЬКІЙ І КИТАЙСЬКІЙ МУЗИЧНО-МЕНТАЛЬНИХ КАРТИНАХ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРІВ КИРИЛА СТЕЦЕНКА І СЯНЬ СІНХАЯ). Fine Art and Culture Studies, (6), 26–31. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-4

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО