ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ МУЗИКИ: ДОСЛІДЖЕННЯ, АНАЛІЗ, ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-2

Ключові слова:

методологія музичного мистецтва, філософія мистецтва, філософська герменевтика, музи- кознавчі дослідження, інтерпретація, аналіз музичних творів, музичне виконавство, інтерпретологія.

Анотація

Сучасний етап розвитку музичної культури характеризується надзвичайним баготоманіттям та інтенсивним взаємовпливом різноманітних стилів і жанрів, що актуалізує наукові дослідження методологічних засад музичної інтерпретації на стику філософсько-культурологічних та мистецтвознавчих наук. Мета статті – здійснити аналіз теоретико-методологічного підґрунтя інтерпретації музики на основі філософсько-герменевтичного та музикознавчого підходів. Наукова новизна. У статті здійснюється аналіз феномену інтерпретації через призму сучасної музикології. Пропонується дефініція музичного твору як синерґетичного явища, в якому поєднуються множинні інтерпретаційні версії, що виникають як результат декодування художнього тексту у континуумі музичної культури. У висновку зазначається, що аналіз теоретико-методологічного аспекту інтерпретації як компонента музичної творчості потребує уваги до фундаментальних, узагальнюючих досліджень в галузі філософської герменевтики, естетики, історії та теорії музики. Застосування філософсько-герменевтичного підходу сприятиме збагаченню методологічного арсеналу досліджень проблематики інтерпретації музичних творів як в аспекті їх глибшого розуміння й розкриття їх смислу, так і в плані пошуків адекватних форм їх виконання. Герменевтична інтерпретація розкриває смисли і соціокультурні значення мистецьких творів, сприяючи розвитку духовно-творчого начала особистості, її становленню в якості дієвого суб’єкта культури. Теорія інтерпретації, розвинена в українському музикознавстві, висуває на перший план досягнення розуміння, у процесі чого виникає інтерпретаційна версія твору, який, у свою чергу, стає «творчим процесом» (В. Москаленко). Ґрунтуючись на основних досягненнях в сучасній інтерпретології, у представленій статті запропонували дефініцію музичного твору як синерґетичного явища. Нові можливості для музичної інтерпретації пов’язані із застосуванням цифрових технологій, їх широким впровадженням у композиторську та виконавську практику. Йдеться про технології цифрового запису звукових структур, комп’ютерну обробку звукових сигналів, їх синтез і комбінаторику, а також акустичний сонорний простір творів «нової простоти», «тихої музики» та інших напрямків, принципово позбавлених афектів та спрямованих «всередину». Цей напрям подальших музикознавчих досліджень визначено як перспективний.

Посилання

Арістотель. Поетика. Київ : Мистецтво. 1967. 142 с.

Бура М. Львівське камерно-оркестрове виконавство крізь призму ідеї персоналізму (друга половина ХХ – початок ХХІ століть) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2018. 18 с.

Герасимова-Персидская Н. Музыка. Время. Пространство. Киев : Дух i Лiтера, 2012. 408 с.

Герасимова-Персидская Н. О новых смыслах в современной музыке. Філософія спілкування: філософія, психологія, соціальна комунікація. Харків, 2010. Вип. 3. С. 172–177.

Герасимова-Персидська Н. Музика ХХ – початку ХХІ століть: рух до нової епохи? Мистецтвознавчі записки. Київ, 2015. Вип. 28. С. 3‒10.

Горюхина Н. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы. Киев : Музична Україна, 1985. 112 с.

Ґадамер Г.-Ґ. Естетика і герменевтика. Г.-Ґ. Ґадамер. Герменевтика і поетика / Пер. з нім. М. Кушнір. Київ : Юніверс, 2001. С. 7–15. 8. Ґадамер Г.-Ґ. Істина і метод : у 2-х т. Т. 1. Герменевтика І : Основи філософської герменевтики / Пер. з нім. О. Мокровольського. Київ : Юніверс, 2000. 464 с.

Дiльтей В. Виникнення герменевтики / Пер. з нім. Я. Стратія, С. Кошарного. Сучасна зарубiжна фiлософiя: течiї i напрямки : хрестоматiя. Київ : Ваклер, 1996. С. 33‒60.

Драган О. В. Постать Ярослава Вощака в контексті розвитку диригентської культури другої половини ХХ століття : дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2010. 230 с.

Жукова Н. Інтерпретація як компонент музичної творчості: естетичний аспект : автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.08. Київ, 2003. 14 с.

Зеленіна Н. Підтекст музичного твору: формування і функціонування : автореф. дис. … канд.. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2004. 16 с.

Катрич О. Індивідуальний стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти) : автореферат дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2000. 17 с.

Катрич О. Орфічний музично-виконавський архетип як домінуюча модель музичного мислення виконавця постмодерної доби. Музикознавчі студії: тези Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих науковців. Львів, 2016. С. 52–53.

Квіт С. Основи герменевтики. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2003. 192 с.

Ковалинас Н. Эйдосфера музыкального текста. Текст музичного твору: практика і теорія. Київ, 2001. Вип. 7. С. 96–105.

Котляревська О. Варіативний потенціал музичного твору: культурологічний аспект інтерпретування : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 1996. 19 с.

Кулиняк М. Виконавська творчість Олега Криси в соціокультурному контексті сучасності : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2013. 16 с.

Марач О. Академічне хорове мистецтво у соціокультурному континуумі західного регіону України періоду незалежності (на прикладі Волині) : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2013. 16 с.

Москаленко В. Аналіз у ракурсі музикознавчої інтерпретації. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2008. № 1. С. 106–111.

Марченко М. Інтерпретаційна модель партесного твору в українській виконавській культурі на межі XX–XXI ст. : дис. … канд. мистецтвознав. : 26.00.01. Київ ‒ Івано-Франківськ, 2021. URL : https://svr.pnu.edu. ua/wp-content/uploads/sites/5/2021/04/dis_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0 %BE.pdf (05.09.2022).

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ : Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с. URL : https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/V.-Moskalenko-Lektsiyi-z-muzichnoyi-interpretatsiyi- Navchalnij-posibnik.pdf (15.09.2022).

Москаленко В. Музичний твір як текст. Київське музикознавство. Текст музичного твору: практика і теорія. Київ, 2001. Вип. 7 : С. 3–10.

Москаленко В. Про задум і музичну ідею твору. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2002. Вип. 21 : Музичний твір як творчий процес. С. 10–17.

Москаленко В. Творческий аспект музыкальной интерпретации (К проблеме анализа). Киев : Изд-во Киев. гос. конс., 1994. 157 с.

Пясковский И. Логика музыкального мышления. Киев : Муз. Україна, 1987. 184 с.

Пясковський І. До проблеми семіотичного аналізу музичного тексту. Київське музикознавство. Київ, 2001. Вип. 7 : Текст музичного твору: практика і теорія. С. 37–41.

Самострокова Н. Етнопсихологічні засади розвитку жанру польського скрипкового концерту ХХ століття : дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2021. 290 с.

Тукова І. Музика і природознавство. Взаємодія світів в умонастроях епох (XVII ‒ початок XXI століття). Харків : Акта, 2021. 456 с. 30. Хайдеггер М. Бытие и время / Пер. с нем. В. Бибихина. Харьков : Фолио, 2003. 503 с.

Шип С. «Музыкальное произведение» как видовая категория и структурные свойства музыкального текста. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2002. Вип. 20 : Музичний твір: проблема розуміння. С. 13–22.

Шип С. Музыкальный знак в типологическом аспекте. Текст музичного твору: практика і теорія. Київ, 2001. Вип. 7. С. 47–57.

Юдкін-Ріпун І. Семантика та статистика: організація тексту в культурі ХХ століття. Матеріали до україн- ського мистецтвознавства. Київ, 2002. Вип. 2. С. 86–91.

Betti E. General Theory of Interpretation: Chapter 7: Interpretation of Drama & Music. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2017. 110 рр.

Betti E. Hermeneutics as a General Methodology of the Sciences of the Spirit. Abingdon : Routledge, 2021. 104 pp. URL : https://books.google.com.ua/books?id=HRYcEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru#v=onepage&q& f=false (25.09.2022).

Heidegger M. Der Ursprung des Kunstwerkes. Ditzingen : Reclam Universal-Bibliothek, 1986. 115 s.

Schleiermacher F. Hermeneutik. Heidelberg : Heidelberger Akademie der Wissenschaften, 1974. 191 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-08

Як цитувати

ГОЛОВЕЙ, В., & КАШАЮК, В. (2022). ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ МУЗИКИ: ДОСЛІДЖЕННЯ, АНАЛІЗ, ПЕРСПЕКТИВИ. Fine Art and Culture Studies, (4), 12–20. https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-2

Номер

Розділ

Статті