ФЕНОМЕН МЕНТАЛЬНОСТІ В ЕКСПЛІКАЦІЯХ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО МУЗИКОЗНАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2021-1-8Ключові слова:
музична ментальність, українська музична ментальність, відображення архетипів в музиці, сучасне українське музикознавствоАнотація
Одним із понять, що протягом останніх десятиліть наповнюється музикознавчим змістом, є ментальність, крізь призму якої аналізуються тенденції та явища музичної культури. Відтак, актуальною музикознавчою про- блемою є систематизація та узагальнення знань та ідей з метою формування цілісного уявлення про ментальні риси певних музичних культур та їхні прояви в академічному мистецтві. Мета статті – на основі наукових експлікацій ментальності створити ескізне бачення феномену у сучасно- му українському музикознавстві. Методологія дослідження відображена у таких його завданнях: 1) аналіз основних досліджень проблеми ментальності в українському музикознавстві; 2) вирізнення головних ідей провідних вітчизняних вчених щодо вказаного феномену; 3) привнесення власної думки в опрацювання задачі; 4) узагальнення та розкриття перспек- тив подальших досліджень даної теми. Наукова новизна. У статті прослідковано розвиток української музикознавчої думки щодо феномену мен- тальності та вирізнено головні здобутки вітчизняних вчених у цьому ракурсі. Задекларовано ідею про дифе- ренціацію архетипів колективного безсвідомого, які є основою художньої творчості, на два типи: інваріантні («символи») та варіантні («символи символів»). Висновок. Серед найбільш вагомих здобутків щодо піднятої проблеми є ідеї І. Ляшенка про диференціацією спо- собів мислення як ментальних виявів, Н. Горюхіної та Н. Герасимовою-Персидської про національну ідентичність в музиці, Л. Кияновської про кордоцентризм і стилістичну акласичність в українській музиці, О. Катрич про діоні- сійський архетип як домінуючий в українському музично-виконавському стилетворенні, диференціація М. Севери- новою рівнів художнього мислення у відповідності до положень теорії колективного безсвідомого К. Г. Юнґа та ін.
Посилання
Антонюк В. Г. Українська вокальна школа: етнокультурологічний аспект [2 вид., перероб і доп.]. Київ : БМКП центр «Українська ідея», 2001. 142 с.
Безбородько О. А. Національно-вербальний фактор музичної творчості : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2010. 16 с.
Бенч-Шокало О. Г. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції : Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Ред. журн. «Український Світ», 2002. 440 c.
Герасимова-Персидская Н. К проблеме национальной идентичности в музыке. Проблемы национальных музыкальных культур на рубеже третьего тысячелетия : Материалы международной научной конференции. Минск : БелИПК, 1999. С. 35–42.
Горюхина Н. Методика анализа национального стиля. Горюхина Н. А. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы. Киев : Музична Україна, 1985. С. 81–99.
Завісько Н. З. Прояви кордоцентризму в українській музичній культурі : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2013. 16 с.
Казимирів Х. Т. Міфологема землі в українській професійній музиці: історико-культурологічний аспект : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 26.00.01. Київ, 2018. 19 с.
Катрич О. Національна специфіка української музики. Український світ. 1996. № 4. С. 32.
Кияновська Л. Галицька музична культура ХIX–ХХ століття : навч. посіб. для вищ. навч. закл. Чернівці : Книги–ХХІ, 2007. 424 с.
Кияновська Л. Український музичний романтизм в європейському контексті. ІV Міжнародний конгрес україністів : Доповіді та повідомлення. Мистецтвознавство. Одеса – Київ : Вид-во Асоціації етнологів, 2001. С. 11– 12.
Козаренко О. В. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2001. 35 с.
Корній Л. Проблема національної ідентичності української музичної культури (на прикладі духовної музики). Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 2008. №1 С. 97–103.
Кулик В. Любов Кияновська про музикознавство сучасне і майбутнє [розмову вела Любов Назар]. Музика : український інтернет-журнал. 16 червня 2019 року. URL : http://mus.art.co.ua/liubov-kyianovs-ka-promuzykoznavstvo-suchasne-i-maybutnie/ (25.06.2021).
Людкевич С. Націоналізм у музиці. С. Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи / упор. З. Штундер. Львів : Вид-во М. Коць, 1999. Том I. С. 35–52.
Ляшенко І. Національне та інтернаціональне в музиці. Київ : Наукова думка, 1991. 269 с.
Ляшенко І. Національні традиції в музиці як історичний процес. Київ : Музична Україна, 1973. 328 с.
Мирошник И. М., Гаврилин Е. В. Основы личностно-ориентированной компьютеризованной психотерапии : монография. Харьков : Рубикон, 1999. 240 с.
Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби (1772–1918) в контексті явища національної ідентичності : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 17.00.03. Одеса, 2020. 33 с.
Пелипенко А. А., Яковенко И. Г. Культура как система. Москва : Языки русской культуры, 1998. 376 с. (Язык. Семиотика. Культура).
Плечелюк Г. Інтерпретація форм архетипу Переродження в українському музичному мистецтві (проекція теорії архетипів Карла Густава Юнга). Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2016. № 2. С. 78–89. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2016_2_12 (22.06.2021).
Потебня А. А. Мысль и язык [2-е издание]. Харьковъ : Типографія Адольфа Дарре, Рыбная улица, № 28, 1892. 228 с. URL : https://archive.org/details/libgen_00702348/page/n91/mode/2up?view=theater (20.06.2021).
Присталов І. К. Ліризм як жанрова основа українського оперного співу : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Одеса, 2008. 16 с.
Самойленко А. Психологические предпосылки культурологического анализа: размышление о методе. Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. 2004. Вип. 15. С. 3–15.
Северинова М. Ю. Архетипи в культурі у проекції на творчість сучасних українських композиторів : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 26.00.01. Київ, 2013. 36 с.
Северинова М. Ю. Теорія К. Г. Юнга про архетипи та її вплив на художню (музичну) культуру. Культура України. 2013. Вип. 40. С. 176–184. URL : https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura40/24.pdf (25.06.2021).
Ярко М. Парадигма етнонаціональної ідентичності української музичної творчості як пріоритетна дослідницька проблема сучасного вітчизняного музикознавства. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2013. № 2. С. 40–48.