MENTALITY PHENOMENON IN THE EXPLICATIONS OF MODERN UKRAINIAN MUSICOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2021-1-8Keywords:
musical mentality, Ukrainian musical mentality, archetypes reflections in music, modern Ukrainian musicologyAbstract
One of the concepts that has been filled with musicological content in recent decades is the mentality, through the prism of which trends and phenomena of musical culture are analyzed. Thus, the current musicological problem is the systematization and generalization of knowledge and ideas in order to form a holistic view about the mental features of certain musical cultures and their academic art manifestations. The aim of the article – on the basis of mentality scientific explanations to create a sketch vision of this phenomenon in modern Ukrainian musicology. Research methodology is reflected in the following problems: 1) analysis of basic research on the problem of mentality in Ukrainian musicology; 2) highlighting the main ideas of leading domestic scientists on this phenomenon; 3) introduction of own opinion in processing of a task; 4) generalization and disclosure of prospects for further research on this topic. Scientific novelty. The development of Ukrainian musicological thought on the mentality phenomenon and highlights the main achievements of domestic scientists in this perspective is followed in the article. The idea about differentiating the collective unconscious archetypes as artistic creativity basis into two types is declared: invariant («symbols») and variant («symbols of symbols»). Conclusion. Among the most important achievements on the raised problem are the following ideas. I. Liashenko’s idea about the differentiation of thinking ways as mental manifestations, ideas by N. Goryukhina and N. Gerasimova- Persidskaya about national identity in music, by L. Kyianovska on cordocentrism and stylistic aclassicism in Ukrainian music, by O. Katrych about the Dionysian archetype as dominant in Ukrainian musical-performing stylistics, M. Severinova's differentiation of artistic thinking levels in accordance with the provisions of the K. H. Jung’s collective unconscious theory and others.
References
Антонюк В. Г. Українська вокальна школа: етнокультурологічний аспект [2 вид., перероб і доп.]. Київ : БМКП центр «Українська ідея», 2001. 142 с.
Безбородько О. А. Національно-вербальний фактор музичної творчості : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2010. 16 с.
Бенч-Шокало О. Г. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції : Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Ред. журн. «Український Світ», 2002. 440 c.
Герасимова-Персидская Н. К проблеме национальной идентичности в музыке. Проблемы национальных музыкальных культур на рубеже третьего тысячелетия : Материалы международной научной конференции. Минск : БелИПК, 1999. С. 35–42.
Горюхина Н. Методика анализа национального стиля. Горюхина Н. А. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы. Киев : Музична Україна, 1985. С. 81–99.
Завісько Н. З. Прояви кордоцентризму в українській музичній культурі : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів, 2013. 16 с.
Казимирів Х. Т. Міфологема землі в українській професійній музиці: історико-культурологічний аспект : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 26.00.01. Київ, 2018. 19 с.
Катрич О. Національна специфіка української музики. Український світ. 1996. № 4. С. 32.
Кияновська Л. Галицька музична культура ХIX–ХХ століття : навч. посіб. для вищ. навч. закл. Чернівці : Книги–ХХІ, 2007. 424 с.
Кияновська Л. Український музичний романтизм в європейському контексті. ІV Міжнародний конгрес україністів : Доповіді та повідомлення. Мистецтвознавство. Одеса – Київ : Вид-во Асоціації етнологів, 2001. С. 11– 12.
Козаренко О. В. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2001. 35 с.
Корній Л. Проблема національної ідентичності української музичної культури (на прикладі духовної музики). Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 2008. №1 С. 97–103.
Кулик В. Любов Кияновська про музикознавство сучасне і майбутнє [розмову вела Любов Назар]. Музика : український інтернет-журнал. 16 червня 2019 року. URL : http://mus.art.co.ua/liubov-kyianovs-ka-promuzykoznavstvo-suchasne-i-maybutnie/ (25.06.2021).
Людкевич С. Націоналізм у музиці. С. Людкевич. Дослідження, статті, рецензії, виступи / упор. З. Штундер. Львів : Вид-во М. Коць, 1999. Том I. С. 35–52.
Ляшенко І. Національне та інтернаціональне в музиці. Київ : Наукова думка, 1991. 269 с.
Ляшенко І. Національні традиції в музиці як історичний процес. Київ : Музична Україна, 1973. 328 с.
Мирошник И. М., Гаврилин Е. В. Основы личностно-ориентированной компьютеризованной психотерапии : монография. Харьков : Рубикон, 1999. 240 с.
Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби (1772–1918) в контексті явища національної ідентичності : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 17.00.03. Одеса, 2020. 33 с.
Пелипенко А. А., Яковенко И. Г. Культура как система. Москва : Языки русской культуры, 1998. 376 с. (Язык. Семиотика. Культура).
Плечелюк Г. Інтерпретація форм архетипу Переродження в українському музичному мистецтві (проекція теорії архетипів Карла Густава Юнга). Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2016. № 2. С. 78–89. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2016_2_12 (22.06.2021).
Потебня А. А. Мысль и язык [2-е издание]. Харьковъ : Типографія Адольфа Дарре, Рыбная улица, № 28, 1892. 228 с. URL : https://archive.org/details/libgen_00702348/page/n91/mode/2up?view=theater (20.06.2021).
Присталов І. К. Ліризм як жанрова основа українського оперного співу : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Одеса, 2008. 16 с.
Самойленко А. Психологические предпосылки культурологического анализа: размышление о методе. Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. 2004. Вип. 15. С. 3–15.
Северинова М. Ю. Архетипи в культурі у проекції на творчість сучасних українських композиторів : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 26.00.01. Київ, 2013. 36 с.
Северинова М. Ю. Теорія К. Г. Юнга про архетипи та її вплив на художню (музичну) культуру. Культура України. 2013. Вип. 40. С. 176–184. URL : https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura40/24.pdf (25.06.2021).
Ярко М. Парадигма етнонаціональної ідентичності української музичної творчості як пріоритетна дослідницька проблема сучасного вітчизняного музикознавства. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2013. № 2. С. 40–48.