СЕМІОТИКА ВІЗУАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-29

Ключові слова:

візуальне мистецтво, семіотика, методологія, візуальні дослідження, іконічний знак, зображення, репрезентація, герменевтика, феноменологія

Анотація

У статті висвітлені особливості семіотичного аналізу візуального мистецтва. Аналізуються такі дискусійні проблеми семіотики візуальних мистецтв як специфіка іконічного знаку, онтологічний статус зображення, знаково-символічна структура художньої репрезентації. Мета статті – висвітлення теоретико-методологічного аспекту семіотики візуального мистецтва. Методологія дослідження ґрунтується на синтезі семіотичного аналізу, флософської герменевтики і феноменолології. Також були використані структурний підхід, методи термінологічної експлікації, порівняння та узагальнення. Наукова новизна. Визначено й проаналізовано основні елементи семіотичної структури візуальних мистецтв. Обґрунтовано доцільність поєднання семіотичного методу з феноменологічним і герменевтичним підходами в їх дослідженні. Поглиблено експлікацію понять «іконічний знак», «репрезентація», «зображення». Висновки. Твір образотворчого мистецтва – це не тільки семіотично-комунікативний, а й онтологічний феномен, в якому образи буття набувають осмисленого і видимого прояву. Художнє зображення не подвоює і не відображує життєву реальність, а зображує її, духовно перетворюючи в художніх образах. Семіозис візуального мистецтва має осягатись на основі його онтологічної структури, виходячи з таких ключових понять як «знак», «образ», «символ», «зображення», «репрезентація». Природа естетичної репрезентації іманентна знаково-символічній структурі художнього образу. Саме тому в дослідженнях візуального мистецтва семіотичний метод доцільно поєднувати з феноменологічним і герменевтичним підходами. Аналіз методологічного потенціалу такого синтезу і можливостей його застосування у візуальних дослідженнях, зокрема в теорії візуальних мистецтв і візуальній культурології, може стати перспективним напрямком подальших досліджень.

Посилання

Барт Р. Camera lucida. / Пер. з фр. Харків : видавництво MOKSOP, 2023. 176 с.

Великоня М. Зображення незгоди: політичні графіті та вуличне мистецтво постсоціалістичного переходу. Одеса : Видав. дім «Гельветика», 2023. 316 с.

Головей В. Теорія символічного образу у богослов’ї Псевдо-Діонісія Ареопагіта та Максима Сповідника. Релігія та соціум. 2015. № 1–2. С. 20–26.

Левченков Д. О. Естетичний семіозис в образотворчому мистецтві : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.08. Київ, 2016. 20 с.

Легенький Ю. Г. Культурологія зображення. Київ: ДАЛПУ, 1995. 411 с.

Семіотичний аналіз явищ культури. К. : Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 2021. 396 с.

Соссюр Ф. Курс загальної лінгвістики. К. : Основи, 1998. 324 с.

Храпко П.Ю. Естетичний дискурс українського авангардного мистецтва першої третини XX ст. : структурно-семіотичний аналіз : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.08. Київ, 2014. 20 с.

Чікарькова М.Ю. Графіті як знак : семіотичний підхід до вивчення феномену. Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія. 2019. Вип. 18. С. 92–98.

Barthes R. The rhetoric of the image. Visual culture : the reader / Ed. Evans, J. & Hall, S. London : Sage Publications, 1999. 33–40 рр.

Crow D. Visible Signs : An Introduction to Semiotics in the Visual Arts (4th edition). Bloomsbury Publishing, 2022.

Eco U. A Theory of Semiotics. Bloomington : Indiana University Press, 1979. 354 pp. URL: https://archive.org/details/umbertoecoatheoryofsemioticszlib.org/ page/n189/mode/2up?view=theater (дата звернення: 19.05.2024).

Gadamer H.-G. Truth and Method. London–New York : Continuum, 2006. 601 pp. URL: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/908863/mod_resource/content/1/ truth-and-method-gadamer-2004.pdf (дата звернення: 20.04.2024).

Husserl E. Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy : First Book: General Introduction to a Pure Phenomenology. Indianapolis : Hackett publishing, 2014. 376 pp.

Morris, Charles W. Writings on the General Theory of Signs. The Hague: Mouton, 1971. 485 p. URL: https://www.degruyter.com/document/ doi/10.1515/9783110810592.415/html (дата звернення: 30.04.2024).

Peirce Ch. Collected Papers (CP). The Collected Papers of Charles Sanders Peirce (Electronic Edition). URL: https://colorysemiotica.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/peirce-collectedpapers.pdf (дата звернення: 28.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ГОЛОВЕЙ, В. (2024). СЕМІОТИКА ВІЗУАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Fine Art and Culture Studies, (3), 213–220. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-29

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ