ФОРТЕПІАННІ ТРАНСКРИПЦІЇ Ф. ШУБЕРТА – Ф. ЛІСТА У ІНТЕРПРЕТАЦІЇ МУЗИ РУБАЦКИТЕ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-7

Ключові слова:

М. Рубацките, Ф. Шуберт, Ф. Ліст, транскрипція, інтерпретація, «Ти мій спокій», «Молода черниця»

Анотація

Муза Рубацките – відома литовсько-французька піаністка, педагогиня та культурна діячка, володарка Гран-прі Міжнародного конкурсу імені Ф. Ліста – Б. Бартока, професорка класу фортепіано у Вільнюсі та Парижі, що веде активну міжнародну виконавську та педагогічну діяльність. Особливості інтерпретації фортепіанних транскрипцій Ф. Ліста Музою Рубацките не висвітлені в сучасному музикознавстві, чим зумовлена актуальність запропонованої статті. Мета статті – виявити, простежити та узагальнити основні виконавські та педагогічні поради Музи Рубацките як авторитетної піаністки та педагога, особливо в сфері інтерпретації творів Ф. Ліста, і зокрема, його транскрипцій пісень Ф. Шуберта, на прикладі творів «Ти мій спокій» та «Молода черниця». Методологія. У роботі використано методи інтонаційного, композиційного, інтерпретаційного аналізу, спостереження, порівняння, узагальнення. Наукова новизна дослідження визначається його абсолютно новітньою, хоча й водночас дуже актуальною проблематикою (дослідження зазначеної проблеми ніколи не проводилося, хоча воно має велике значення для фортепіанного виконавства). Висновки. Унікальний виконавсько-педагогічний досвід Музи Рубацките в сфері виконання транскрипцій Ф. Шуберта – Ф. Ліста зводиться до таких основних рекомендацій: розуміти і усвідомлювати нерозривність транскрипції і її оригінального першоджерела; враховувати загальний культурно-історичний контекст творчості Ф. Ліста; співвідносити специфіку власного виконавського досвіду з виконавсько-інтерпретаційною манерою Ф. Ліста; розуміти особливості жанру фортепіанної транскрипції; вивчати поетичне першоджерело пісні Ф. Шуберта; приділяти особливу увагу виконанню мелодії; дбати про власний техніко-виконавський комфорт як піаніста; мислити інтерпретатацію лістівських транскрипцій як своєрідний різновид художнього перекладу.

Посилання

Chen T.-Yu. A Century of Schubert Lieder Transcriptions for Piano. The Treatise. The University of Texas at Austin. 2003. 73 p.

Damerau A. M. Schubert and Liszt: a comparison of three Schubert Lieder and Liszt Piano Transcriptions. Thesis PhD. Texas Christian University Fort Worth, Texas. 2023. 28 p.

Deng M. The spirit and the letter Shubert-List transcriptions. Thesis PhD. University of Auckland. 2020. 61 p.

Dine V., Lynn K. Musical Arrangements and Questions of Genre: A Study of Liszt’s Interpretive Approaches. Thesis PhD (Musicology). University of North Texas. 2010. 178 p.

Edwards R. L. A Study of Selected Song Transcriptions by Franz Liszt. Thesis PhD. University of Oregon. 1972. 92 p.

George J. M. Franz Liszt’s Transcriptions of Shubert’s Song for Solo Pianoforte: a Study of Transcribing and Keyboard Techniques. Thesis PhD. The University of Iova. 1976.

Gibbs D. P. A Background and Analysis of Selected Lieder and Opera Transcriptions of Franz Liszt. A Lecture Recital. North Texas State University. 1980. 43 p.

Grimpo E. J. A Collaboration of Composers: Considering the Compositional Effectiveness of the Liszt and Heller Piano Transcriptions of Four Schubert Songs (Die Forrelle, Lob Der Tränen, Erlkönig, and Die Post). University of Nebraska. 2006. 72 p.

Kim S. A Study of Arranging Technique, Performance Guide, and Practical Application on Liszt’s Schubert Song Transcriptions. The Ohio State University. 2022. 82 p.

Kregor J. List as transcriber. Cambridge. 2010. 299 p.

Kregor J. S. Franz Liszt and the Vocabularies of Transcription, 1833-1865. Thesis PhD. Harvard University. 2007. 293 p.

Lee-Clark S. Franz Liszt’s Pianistic Approach to Franz Schubert’s Songs. Thesis PhD. West Virginia University. 2008. 135 p.

Liszt. Utrecht. Retrieved from: https://www.liszt.nl/

Lisztcompetition. Retrieved from: https://www.youtube.com/@lisztcompetition

Madsen C. A. The Schubert-Liszt Transcriptions: Text, Interpretation, and Lieder Transformation. Thesis PhD. University of Oregon. 2003. 477 p.

Masterclass Schubert/Liszt song transcriptions by Mūza Rubackytė. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=9WUZbo_0BHQ

Mūza Rubackytė. Retrieved from: https://www.muza.fr/index.php

Padilla J. Selected Lieder transcriptions of Franz Liszt and Leopold Godowsky: A comparative analysis. James Madison University. 2023. 56 p.

Penrose J. F. The Piano Transcriptions of Franz Liszt. The American Scholar. 1995. Vol. 64, No. 2. P. 272–276.

Urrows D. F. Conscientious Translation: Liszt, Robert Franz, and the Phenomenology of Lied Transcription.

In: Essays on Word/Music Adaptation and on Surveying the Field. Word and Music Studies. 2008. Vol. 9. P. 135–160 DOI: https://doi.org/10.1163/9789004358041_009

Walker A. Liszt and the Schubert Song Transcriptions. The Musical Quarterly. 1991. Vol. 75, No. 4. P. 248–262.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-06

Як цитувати

КРИВИЦЬКА, Т., & ОХМАНЮК, В. (2025). ФОРТЕПІАННІ ТРАНСКРИПЦІЇ Ф. ШУБЕРТА – Ф. ЛІСТА У ІНТЕРПРЕТАЦІЇ МУЗИ РУБАЦКИТЕ. Fine Art and Culture Studies, (6), 44–54. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-7

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають