ОСОБЛИВОСТІ РЕДАГУВАННЯ КЛАВІРНИХ ТВОРІВ ЙОГАННА СЕБАСТЬЯНА БАХА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-2Ключові слова:
редакції клавірних творів, музичне мистецтво, репертуар, інтерпретації творів, добре темперований клавірАнотація
Творча спадщина Й. С. Баха надзвичайно велика, охоплює понад 500 композицій, з них 320 світських і духовних кантат, багато мес, «Різдвяна» й «Великодня» ораторії, численні хорали, мотети, інструментальні твори тощо. Більшість вокальних творів Й. С. Баха написана на релігійні тексти. Музика їх пройнята глибоким релігійним почуттям і, разом з тим, філософською заглибленістю. З світських вокальних творів Й. С. Баха особливий інтерес являють кантати безпосередньо пов’язані з тодішнім побутом. Йоганн Себастьян Бах – представник стилю бароко. Його роботи, відзначені інтелектуальною глибиною, технічною досконалістю, та мистецькою красою, давали натхнення майже кожному композитору Європейської традиції, від Моцарта до Шонберга. Йоганн Себастьян Бах узагальнив досягнення музичного мистецтва перехідного періоду від бароко до класицизму. Й. С. Бах – неперевершений майстер поліфонії. Клавірні твори Йоганна Себастьяна Баха – одні із знакових шедеврів світової культури, які за кількістю індивідуальних інтерпретацій, легенд, що з ними пов’язані, та пізніших транскрипцій і наслідувань впевнено займають вершину музичного Олімпу. Метою статті є з’ясувати проблеми та особливості редагування зразків інтерпретацій клавірних творів, численні редакції, неосяжна дослідницька література по творчості Йоганна Себастьяна Баха. Наукова новизна. Визначено основні проблеми та висвітлено новаторські тенденції особливостей редагування клавірних творів у творчості Й.С.Баха. Як висновок, у статті наголошується, що клавірна музика Й. С. Баха займає одне з провідних місць у виконавському мистецтві. 48 прелюдій і фуг «Добре темперованого клавіру» є школою поліфонічної композиторської виконавської майстерності. Порівняльний аналіз редакцій систематизує методологічну основу виявлення найбільш точного співвідношення авторського задуму та виконавського вирішення проблем створення музичного образу.
Посилання
Алексєєв А. Із історії фортепінної педагогіки. К. : Муз. Україна, 1996. 165 с.
Бєляков В. Апликатура готово-виборного баяна. К. : Інтерпрокс, 2007. 86 с.
Бергер Л. Закономірності історії музики. Муз. Академія, 1993. Вип. №2. С. 124–131.
Галацька В.М. Зарубіжна музична література. Вип. 1-4. К., 1983.
Горенко Л. Деякі особливості виконання поліфонічних творів Й.С. Баха на баяні. Харків, 1989. 20 с.
Мюллер Т. Посібник з поліфонії. Х. : Музика, 1998. 309 с.
Давидов М. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста). Навчальний посібник. К. : Музична Україна, 2004. 240 с.
Кюрегян Т.С. Форма в музиці ХVII–XX століть. Л. : Композитор, 2003. 309 с.