VASYL BARVINSKY’S PIANO PRELUDES PERFORMED BY MARIA KRUSHELNYTSKA
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-9Keywords:
M. Krushelnytska, pianism, V. Barvinsky, preludes, agogics, articulation, styleAbstract
M. Krushelnytska is an outstanding Ukrainian pianist and pedagogue, a student of H. Neihauz. The works of Ukrainian composers, among them V. Barvinsky, have a special place her repertoire. Pianist performed two cycles of piano miniatures by V. Barvinsky, which were recorded in the 1960s on Kyiv and Lviv radios. Those records have a special historical and artistic value for Ukrainian culture. They are a vivid example of M. Krushelnytska’s original pianistic manner, as well as her tireless work with promotion of Ukrainian music.The main objective of the study is to research the performance style by M. Krushelnytska (on example V. Barvinsky’s piano preludes).Methodology. Methods of intonation analysis, composition and interpretive analysis, methods of observation, comparison and generalization was used in this paper.Scientific novelty of the study is determined by its completely new, although at the same time, very relevant problem (the research of the specified problem has never been carried out, although it has the great importance for piano performance).Conclusions. Two things got together in performance V. Barvinsky’s preludes by M. Krushelnytska geniusly. On the one side, this is the quality of artistic texts with perfectly embodied in their late-romantic features and elements of modern musical thinking. Om the other side, this is romantic pianism of M. Krushelnytska as a student of the H. Neihauz school.The analyzed recordings reveal such features of M. Krushelnytska’s performance style as the versatility of the piano apparatus, virtuoso performance technique, logic of vocal phrasing, agogic rhythm-tempo deviations, wave-like dynamics, detailed articulation, compositional versatility, performance improvisation, exceptional sound culture, strong, supportive sound creation, a rare sense of proportion, understanding of listeners expectations, natural musicality, intuition. The detailed description of the performance of V. Barvinsky’s preludes by M. Krushelnytska will become a reliable scientific and methodical guide for young pianists who seek to understand the secrets of a high performing style.
References
Бурбас І. Робота над фортепіанною фактурою в камерно-вокальних творах В. Барвінського. Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 3-5.
Зіньків І. Коломийка у творчості Василя Барвінського. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2009. Вип. 9 (64). С. 99-106.
Іванчук І. Відображення творчої особистості автора через призму індивідуального композиторського стилю у фортепіанних творах В. Барвінського. Музична наука на початку Третього тисячоліття. 2018. №6. URL : http://musikology.com.ua/upload-files/vip_6/Ivanchyk.pdf
Кашкадамова Н. До історії виконання фортепіанної музики Василя Барвінського. Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 5-10.
Макуцька Н. Особливості відбиття фольклору в інструментальних творах В. Барвінського (на прикладі циклу для фортепіано «Колядки і щедрівки»). Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 19-22.
Марія Крушельницька – В. Барвінський – Прелюдія 1. URL: https://www.youtube.com/watch?v=eAXsUnnDa h8&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=54
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 2. URL : https://www.youtube.com/watch?v=3rjDiNnFm7 Y&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=55
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 3. URL : https://www.youtube.com/watch?v=THpV6EeA_vU&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=56
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 4. URL : https://www.youtube.com/watch?v=pIr3ww_heCw&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=57
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 5. URL : https://www.youtube.com/watch?v=keorpN3doq w&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=58
Німилович О. Варіації-мініатюри на тему української народної пісні для фортепіано Василя Барвінського: особливості виконавської інтерпретації. International scientific journal «Grail of Science». 2022. № 12-13. С. 740-744. DOI 10.36074/grail-of-science
Носик О.М. Творчість В. Барвінського в контексті інноваційних пошуків епохи. Ювілейна палітра 2018 : до пам’ятних дат видатних українських музичних діячів і композиторів : збірник статей за матеріалами ІІ всеукраїнської науковопрактичної конференції з міжнародною участю (6-7 грудня 2018 року). Суми : ФОП Цьома С.П., 2019. С. 136-143.
Пінчук І. Методичні рекомендації до виконання фортепіанних п’єс В. Барвінського «Наше сонечко грає на фортепіано». Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури): збірник матеріалів ІV Всеукраїнської науковопрактичної конференції (ДМФК ім. В. Барвінського, 18 березня 2021 р., м. Дрогобич) / [редактори-упорядники О.Сеник, М.Фендак]. Дрогобич 2021, ТзОВ «Трек ЛТД» 2021. C. 77-80.
Посікіра-Омельчук Н. Живописно-колористичні елементи фортепіанного стилю Василя Барвінського. Українська музика. 2019. №№3-4(33-34). С. 78-87. DOI: 10.33398/2224-0926-2019-33/34-3/4-78-87
Посікіра-Омельчук Н. Трансформація засад живопису у західно-українській фортепіанній музиці ХХ століття: дис…канд. мистецтв. Львів. 2020. 241 с.
Савлук І. Комплементація стилістичних мистецьких напрямів як основа фортепіанного стилю Василя Барвінського. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. №27 (2). С. 247-252.
Семенець О. Втілення ностальгії у фортепіанному циклі «Любов» Василя Барвінського. Музикознавчий універсам. 2019. Вип. 44. С. 58-78. DOI: https://doi.org/10.33398/2310-0583.2019.44.58.78
Семків Н. Фортепіанна соната Василя Барвінського як перший високохудожній зразок жанру сонати у західноукраїнській музиці. Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 30-33.
Синиця О.П. Фольклорні джерела фортепіанної музики Василя Барвінського. Традиційна культура в умовах глобалізації: родинні цінності і трансляція соціокультурного досвіду поколінь. Матеріали науково-практичної конференції (20-21 травня 2016 року). Харків : «Точка», 2016. C. 252-254.
Спольська О.В. Становлення і розвиток фортепіанного мистецтва Тернопільщини у вимірах регіональної культури: дис.. докт. філос. Київ: 2023. 213 с.
Тарчинська Ю. Виховний потенціал фортепіанної творчості Василя Барвінського. Нова педагогічна думка. 2023. №3 (115). С. 75-79. DOI: 10.37026/2520-6427-2023-115-3-75-79
Чабан Т. Риси стилю Василя Барвінського на прикладі сонати Des-dur. Наукові записки. Серія: Мистецтвознавство. 2018. №2 (39). C. 66-72.
Щітова С.А., Кутало Є.О. Синтез необарочних рис і автентичного підґрунтя в «Українських сюїтах» М. Лисенка та В. Барвінського. Музикознавча думка Дніпропетровщини. 2023. №25. С. 203-213.