ФОРТЕПІАННІ ПРЕЛЮДІЇ ВАСИЛЯ БАРВІНСЬКОГО У ВИКОНАННІ МАРІЇ КРУШЕЛЬНИЦЬКОЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-9Ключові слова:
М. Крушельницька, піанізм, В. Барвінський, прелюдії, агогіка, артикуляція, стильАнотація
М. Крушельницька – видатна українська піаністка і педагогиня, учениця Г. Нейгауза. В репертуарі піаністки особливе місце належить творам українських композиторів і серед них – В. Барвінського. Зокрема, особливу історичну та художню цінність для української культури складають її виконання двох циклів фортепіанних мініатюр В. Барвінського, записані у 1960-х роках на Київському та Львівському радіо, які є яскравим прикладом самобутньої піаністичної манери М. Крушельницької, а також її невтомної діяльності з пропагування україн-ської музики впродовж усього життя. Мета статті – виявити, простежити та узагальнити особливості виконання фортепіанних прелюдій В. Барвінського М. Крушельницькою.Методологія. У роботі використано методи інтонаційного, композиційного, інтерпретаційного аналізу, спо-стереження, порівняння, узагальнення.Наукова новизна дослідження визначається його абсолютно новітньою, хоча й водночас дуже актуальною проблематикою (дослідження вказаної проблеми у зазначеному аспекті ніколи не проводилося, хоча велике значення для фортепіанного виконавства).Висновки. У виконанні циклу прелюдій В. Барвінського геніально співпали якість їхніх художніх текстів, у яких чудово втілено пізньоромантичні ознаки з елементами модерного музичного мислення, із особливостями романтичного піанізму М. Крушельницької як учениці школи Г. Нейгауза. Проаналізовані записи виявляють такі риси виконавської манери М. Крушельницької як універсальність піаністичного апарату, віртуозна виконавська техніка, логіка вокального фразування, агогічні ритмо-темпові відхилення, хвилеподібна динаміка, деталізована артикуляція, композиційна багатоплановість, виконавська імпровізація, виняткова культура звуку, міцне, опорне звукоутворення, рідкісне відчуття міри, розуміння слухацьких очікувань, природжена музикальність, інтуїція. Здійснений детальний опис виконання прелюдій В. Барвінського М. Крушельницькою стане надійним науково-методичним керівництвом для молодих піаністів, які прагнуть осягнути секрети високого виконавського стилю.
Посилання
Бурбас І. Робота над фортепіанною фактурою в камерно-вокальних творах В. Барвінського. Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 3-5.
Зіньків І. Коломийка у творчості Василя Барвінського. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2009. Вип. 9 (64). С. 99-106.
Іванчук І. Відображення творчої особистості автора через призму індивідуального композиторського стилю у фортепіанних творах В. Барвінського. Музична наука на початку Третього тисячоліття. 2018. №6. URL : http://musikology.com.ua/upload-files/vip_6/Ivanchyk.pdf
Кашкадамова Н. До історії виконання фортепіанної музики Василя Барвінського. Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 5-10.
Макуцька Н. Особливості відбиття фольклору в інструментальних творах В. Барвінського (на прикладі циклу для фортепіано «Колядки і щедрівки»). Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 19-22.
Марія Крушельницька – В. Барвінський – Прелюдія 1. URL: https://www.youtube.com/watch?v=eAXsUnnDa h8&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=54
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 2. URL : https://www.youtube.com/watch?v=3rjDiNnFm7 Y&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=55
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 3. URL : https://www.youtube.com/watch?v=THpV6EeA_vU&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=56
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 4. URL : https://www.youtube.com/watch?v=pIr3ww_heCw&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=57
Марія Крушельницька – В Барвінський – Прелюдія 5. URL : https://www.youtube.com/watch?v=keorpN3doq w&list=PLjgk8HGzhW5H1eyy640F2-Tq1pci58-x_&index=58
Німилович О. Варіації-мініатюри на тему української народної пісні для фортепіано Василя Барвінського: особливості виконавської інтерпретації. International scientific journal «Grail of Science». 2022. № 12-13. С. 740-744. DOI 10.36074/grail-of-science
Носик О.М. Творчість В. Барвінського в контексті інноваційних пошуків епохи. Ювілейна палітра 2018 : до пам’ятних дат видатних українських музичних діячів і композиторів : збірник статей за матеріалами ІІ всеукраїнської науковопрактичної конференції з міжнародною участю (6-7 грудня 2018 року). Суми : ФОП Цьома С.П., 2019. С. 136-143.
Пінчук І. Методичні рекомендації до виконання фортепіанних п’єс В. Барвінського «Наше сонечко грає на фортепіано». Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури): збірник матеріалів ІV Всеукраїнської науковопрактичної конференції (ДМФК ім. В. Барвінського, 18 березня 2021 р., м. Дрогобич) / [редактори-упорядники О.Сеник, М.Фендак]. Дрогобич 2021, ТзОВ «Трек ЛТД» 2021. C. 77-80.
Посікіра-Омельчук Н. Живописно-колористичні елементи фортепіанного стилю Василя Барвінського. Українська музика. 2019. №№3-4(33-34). С. 78-87. DOI: 10.33398/2224-0926-2019-33/34-3/4-78-87
Посікіра-Омельчук Н. Трансформація засад живопису у західно-українській фортепіанній музиці ХХ століття: дис…канд. мистецтв. Львів. 2020. 241 с.
Савлук І. Комплементація стилістичних мистецьких напрямів як основа фортепіанного стилю Василя Барвінського. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. №27 (2). С. 247-252.
Семенець О. Втілення ностальгії у фортепіанному циклі «Любов» Василя Барвінського. Музикознавчий універсам. 2019. Вип. 44. С. 58-78. DOI: https://doi.org/10.33398/2310-0583.2019.44.58.78
Семків Н. Фортепіанна соната Василя Барвінського як перший високохудожній зразок жанру сонати у західноукраїнській музиці. Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (ДМК ім. В. Барвінського, 15 лютого 2018 р., м. Дрогобич). Львів, «Растр-7», 2018. С. 30-33.
Синиця О.П. Фольклорні джерела фортепіанної музики Василя Барвінського. Традиційна культура в умовах глобалізації: родинні цінності і трансляція соціокультурного досвіду поколінь. Матеріали науково-практичної конференції (20-21 травня 2016 року). Харків : «Точка», 2016. C. 252-254.
Спольська О.В. Становлення і розвиток фортепіанного мистецтва Тернопільщини у вимірах регіональної культури: дис.. докт. філос. Київ: 2023. 213 с.
Тарчинська Ю. Виховний потенціал фортепіанної творчості Василя Барвінського. Нова педагогічна думка. 2023. №3 (115). С. 75-79. DOI: 10.37026/2520-6427-2023-115-3-75-79
Чабан Т. Риси стилю Василя Барвінського на прикладі сонати Des-dur. Наукові записки. Серія: Мистецтвознавство. 2018. №2 (39). C. 66-72.
Щітова С.А., Кутало Є.О. Синтез необарочних рис і автентичного підґрунтя в «Українських сюїтах» М. Лисенка та В. Барвінського. Музикознавча думка Дніпропетровщини. 2023. №25. С. 203-213.