ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ МОЛОДІ В УМОВАХ АМЕРИКАНСЬКОЇ КУЛЬТУРНОЇ ТА РЕЛІГІЙНОЇ ПАРАДИГМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-34Ключові слова:
морально-етичні цінності, молодь, культура Америки, релігійна парадигма, індивідуалізм, споживацтво, плюралізм, соціалізаціяАнотація
Стаття присвячена дослідженню складного процесу формування морально-етичних цінностей серед молоді в Сполучених Штатах Америки. Розглядається вплив домінуючої культурної парадигми, що характеризується індивідуалізмом, споживацтвом та плюралізмом, а також роль різноманітних релігійних інститутів у цьому процесі. Аналізуються як потенційні конфлікти, так і синергія між цими двома потужними соціалізаційними силами у вихованні молодого покоління.Метою статті є аналіз процесу формування морально-етичних цінностей сучасної молоді в контексті американської культурної та релігійної парадигми. Дослідження спрямоване на виявлення ключових факторів, що впливають на цей процес, і їхнього впливу на ціннісні орієнтири молодих людей. Особлива увага приділяється взаємодії світських та релігійних аспектів у формуванні морального світогляду, а також впливу масової культури, освітніх інститутів та сімейного виховання.Для досягнення поставленої мети застосовано комплексну методологію, що включає: теоретичний аналіз (вивчення та систематизація наукової літератури, філософських та теологічних концепцій щодо моралі, етики, цінностей, а також особливостей американської культурної та релігійної парадигми); порівняльно-історичний метод (дослідження еволюції морально-етичних цінностей в американському суспільстві та виявлення історичних передумов сучасних тенденцій); соціологічний аналіз (використання даних соціологічних опитувань, статистичних звітів та інших емпіричних матеріалів, що стосуються ціннісних орієнтацій американської молоді); контент-аналіз (аналіз релігійних текстів, публіцистичних матеріалів, творів масової культури (фільми, серіали, музика), що відображають морально-етичні дилеми та пропонують певні ціннісні моделі); системний підхід (розгляд формування цінностей як складної динамічної системи, в якій взаємодіють різноманітні елементи (сім’я, школа, церква, ЗМІ, соціальні мережі).Наукова новизна дослідження полягає у конструюванні комплексного, цілісного бачення процесу формування морально-етичних цінностей молоді в умовах багатофакторного впливу американської культурної та релігійної парадигми. Дослідження розширює розуміння впливу сучасних трендів масової культури, цифрових технологій та соціальних мереж на ціннісні орієнтири молоді, що є недостатньо висвітленим у існуючій науковій літературі, поглиблюється розуміння динаміки взаємовідносин між секулярними освітніми системами та релігійними інститутами у формуванні морального світогляду, враховуючи сучасні трансформації релігійності в США. Результати дослідження можуть бути використані для розробки ефективних програм та стратегій, спрямованих на формування та підтримку морально-етичних цінностей у молодіжному середовищі, як в освітній, так і в релігійній сферах.
Посилання
Коновальчук Є. Яке відношення у американських підлітків до релігії? Результати дослідження. Слово про слово. 15 вересня 2020 р. URL: https://slovoproslovo.info/yake-v-dnoshennya-u-amerikanskih-p-dl-tk-v-do-rel-g-rezultati-dosl-dzhennya
Романова О. Релігія в державних школах США: протистояння чи взаємодія? Політичний менеджмент. 2005. № 1. С. 122–126.
Якобчук А. Дослідження Pew Research: зниження релігійності в США сповільнилося, але загальний тренд триває. Слово про слово. 28 лютого, 2025. URL: https://slovoproslovo.info/pew-research-religion-usa
Abroto Abroto & Nugraheni Aninditya & Awliyah Rizka. The Role of the Family in the Moral Education of Children. Jurnal Basicedu. 2022. URL: https://www.researchgate.net/publication/360788381_The_Role_of_the_Family_in_the_Moral_Education_of_Children#full-text
American Values and Assumptions. University of Portland, 2024. URL: https://www.up.edu/iss/advising-services/american-values.html
Jensen L. A. The Cultural Psychology of Religiosity, Spirituality, and Secularism in Adolescence. Adolesc Res Rev. 2021 Jan 23. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7825388/
Nedashkivska T., Zarichanskyi O., Pugachov V., Shostak V., & Stoliarchuk N. Analysis of cultural and identity transformations in the modern world. Multidisciplinary Reviews, 2024. 7 (10), 244. URL: https://malque.pub/ojs/index.php/mr/article/view/3804
Notice Lyle. Losing My Religion: Young Adults and the Impact and Implications of Secularism on Their Religion, Journal of Adventist Youth and Young Adult Ministries, 2025. Vol. 3, Article 10. URL: https://digitalcommons.andrews.edu/jayyam/vol3/iss1/10
OECD. How’s Life for Children in the Digital Age?, OECD Publishing, Paris. 2025. URL: https://wwwh.oecd.org/en/publications/how-s-life-for-children-in-the-digital-age_0854b900-en.html
Pew Research Center. Religion in America: Trends and Demographics. 2021.
Reyes, Reylourd Sharing Christ with Young Urban Nones in Metro Manila. Digital Commons @ Andrews University, 2024. URL: https://digitalcommons.andrews.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1548&context=jams
Sanders Cheryl E. Lawrence Kohlberg’s stages of moral development. Encyclopedia Britannica, 18 Jun. 2025. URL: https://www.britannica.com/science/Lawrence-Kohlbergs-stages-of-moral-development (accessed 19 June 2025).
Smith C., Denton M. L., Faris R., & Regnerus M. Soul Searching: The Religious and Spiritual Lives of American Teenagers. Oxford University Press. 2005. URL: https://www.researchgate.net/publication/272160282_Soul_Searching_The_Religious_and_Spiritual_Lives_of_American_Teenagers
The Interplay between Religion and Culture, MDPI, Special Issue, HM Publishers, 2024. URL: https://www.mdpi.com/journal/religions/special_issues/HZ8Q99M6NC
Lee Sarah. Understanding Doctrine in American Religion. Number Analytics, May 26, 2025. URL: https://www.numberanalytics.com/blog/ultimate-guide-doctrine-religion-america
U. S. Teens Take After Their Parents Religiously, Attend Services Together and Enjoy Family Rituals, Pew Research Center, Sept. 10, 2020. URL: https://www.pewforum.org/wp-content/uploads/sites/7/2020/09/PF_20.09.10_teens.religion.full_.report.pdf
Zammit I., & Taylor L. K. A systematic review of the association between religiousness and children’s prosociality. Religion, Brain & Behavior, 2023, 13 (4), 420–442. DOI: https://doi.org/10.1080/2153599X.2022.2131892; URL: https://www.tandfonline.com/doi/ref/10.1080/2153599X.2022.2131892?scroll=top
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.